Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Zielarstwo szczegółowe 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zielarstwo szczegółowe 2
Specjalność Rośliny i surowce zielarskie
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 1,20,70egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,80,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin, zasad ochrony i nawożenia roślin ogrodniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z biologią roślin zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych itp., ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
C-2Zapoznanie z metodami uprawy roślin zielarskich, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, goryczowych, saponinowych, antrachinonowych i in. Identyfikacja i rozpoznawanie surowców.10
10
wykłady
T-W-1Metody uprawy wybranych roślin: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych i in. - wymagania klimatyczne i glebowe, uprawa gleby i zakładaniie plantacji, nawożenie i pielęgnacja plantacji, zbiór i suszenie surowca.16
T-W-2Rośliny trujące i ich wykorzystanie.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3konsultacje2
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3konsultacje2
A-W-4egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające i problemowe - wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody aktywujące - dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian obejmujący zakres tematyki wykładowej
S-2Ocena formująca: sprawdzian obejmujący zakres tematyki ćwiczeniowej
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_RSZ10_W01
Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin zielarskichoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców: alkaloidowych goryczowych, śluzowych, saponinowych, antrachinonowych i in.
OG_1A_W14, OG_1A_W23C-2, C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_RSZ10_U01
Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślinzielarskich, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców.
OG_1A_U10, OG_1A_U05C-2, C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_RSZ10_K01
Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa.
OG_1A_K03, OG_1A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_RSZ10_W01
Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin zielarskichoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców: alkaloidowych goryczowych, śluzowych, saponinowych, antrachinonowych i in.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat uprawy oraz wpływu czynników środowiska na plon i jakość omawianych surowców zielarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_RSZ10_U01
Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślinzielarskich, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców.
2,0
3,0Student posiadł podstawowe umiejętności z zakresu uprawy omawianych gatunków roślin zielarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_RSZ10_K01
Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa.
2,0
3,0Student potrafi ocenić podstawowe skutki społeczne wykonywanego w przyszłości zawodu, związanego z produkcją surowców zielarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kołodziej B., Uprawa ziół - poradnik dla plantatorów, PWRiL, Poznań, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Antkowiak L., Rośliny lecznicze, AR Poznań, Poznań, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, goryczowych, saponinowych, antrachinonowych i in. Identyfikacja i rozpoznawanie surowców.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody uprawy wybranych roślin: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych i in. - wymagania klimatyczne i glebowe, uprawa gleby i zakładaniie plantacji, nawożenie i pielęgnacja plantacji, zbiór i suszenie surowca.16
T-W-2Rośliny trujące i ich wykorzystanie.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3konsultacje2
A-W-4egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_RSZ10_W01Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin zielarskichoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców: alkaloidowych goryczowych, śluzowych, saponinowych, antrachinonowych i in.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami uprawy roślin zielarskich, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
C-1Zapoznanie z biologią roślin zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych itp., ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-W-2Rośliny trujące i ich wykorzystanie.
T-W-1Metody uprawy wybranych roślin: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych i in. - wymagania klimatyczne i glebowe, uprawa gleby i zakładaniie plantacji, nawożenie i pielęgnacja plantacji, zbiór i suszenie surowca.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywujące - dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające i problemowe - wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian obejmujący zakres tematyki wykładowej
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat uprawy oraz wpływu czynników środowiska na plon i jakość omawianych surowców zielarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_RSZ10_U01Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślinzielarskich, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami uprawy roślin zielarskich, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
C-1Zapoznanie z biologią roślin zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych itp., ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-W-1Metody uprawy wybranych roślin: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych i in. - wymagania klimatyczne i glebowe, uprawa gleby i zakładaniie plantacji, nawożenie i pielęgnacja plantacji, zbiór i suszenie surowca.
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, goryczowych, saponinowych, antrachinonowych i in. Identyfikacja i rozpoznawanie surowców.
T-W-2Rośliny trujące i ich wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody aktywujące - dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające i problemowe - wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawdzian obejmujący zakres tematyki ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: Sprawdzian obejmujący zakres tematyki wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł podstawowe umiejętności z zakresu uprawy omawianych gatunków roślin zielarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_RSZ10_K01Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
OG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z biologią roślin zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych itp., ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
C-2Zapoznanie z metodami uprawy roślin zielarskich, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
Treści programoweT-W-1Metody uprawy wybranych roślin: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych i in. - wymagania klimatyczne i glebowe, uprawa gleby i zakładaniie plantacji, nawożenie i pielęgnacja plantacji, zbiór i suszenie surowca.
T-W-2Rośliny trujące i ich wykorzystanie.
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, goryczowych, saponinowych, antrachinonowych i in. Identyfikacja i rozpoznawanie surowców.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody aktywujące - dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające i problemowe - wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian obejmujący zakres tematyki wykładowej
S-2Ocena formująca: sprawdzian obejmujący zakres tematyki ćwiczeniowej
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić podstawowe skutki społeczne wykonywanego w przyszłości zawodu, związanego z produkcją surowców zielarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0