Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Zielarstwo szczegółowe 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zielarstwo szczegółowe 1 | ||
Specjalność | Rośliny i surowce zielarskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin, zasad ochronyi nawożenia roślin ogrodniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z biologią roślin zielarskich olejkowych, garbnikowych, glikozydowych i kumarynowych, ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym. |
C-2 | Zapoznanie z metodami uprawy roślin zielarskich, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, garbnikowych, glikozydowych, kumarynowych. Identyfikacja i rozpoznawanie surowców. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody uprawy wybranych roślin olejkowych, garbnikowych, glikozydowych kumarynowych - wymagania klimatyczne i glebowe, uprawa gleby i zakładaniie plantacji, nawożenie i pielęgnacja plantacji, zbiór i suszenie surowca. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 3 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające i problemowe - wykład informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian obejmujący zakres tematyki wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian obejmujący zakres tematyki ćwiczeniowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RZS9_W01 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin zielarskich oraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców: olejkowych, garbnikowych, glikozydowych i kumarynowych. | OG_1A_W23, OG_1A_W14 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RZS9_U01 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin zielarskich, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców. | OG_1A_U05, OG_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RZS9_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | OG_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RZS9_W01 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin zielarskich oraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców: olejkowych, garbnikowych, glikozydowych i kumarynowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat uprawy oraz wpływu czynników środowiska na plon i jakość omawianych surowców. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RZS9_U01 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin zielarskich, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawowe umięjętności z zakresu uprawy omawianych gatunków roślin zielarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RZS9_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić podstawowe skutki społeczne wykonywanego w przyszłości zawodu, związanego z produkcją surowców zielarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół - poradnik dla plantatorów., PWRiL, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Antkowiak L., Rośliny lecznicze, AR Poznań, Poznań, 1998