Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Zielarstwo ogólne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zielarstwo ogólne
Specjalność Rośliny i surowce zielarskie
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT3 5 0,40,20zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,60,30zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nazewnictwo, cechy i charakterystyka surowców zielarskich.4
T-L-2Materiał siewny roślin zielarskich, cechy charakterystyczne, ocena jakości materiału siewnego.3
T-L-3Metodyi miejsce produkcji rozsady roślin zielarskich w uprawach wielkotowarowych. Ocena jakości rozsady.3
10
zajęcia terenowe
T-T-1Wizyta w zakładzie zielarskim.5
5
wykłady
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.4
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci preparatów ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.6
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia3
A-L-3konsultacje2
15
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć5
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Wyjazd terenowy do firmy zielarskiej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_RZS8_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych.
OG_1A_W16C-2, C-1T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-W-2M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_RZS8_U01
Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.Potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich.
OG_1A_U06C-2, C-1T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-T-1, T-W-3, T-W-1M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_RZS8_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej.
OG_1A_K02C-1, C-2T-T-1, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-2M-3, M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_RZS8_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych.
2,0
3,0Student posiada wiedzę w stopniu zadowalającym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_RZS8_U01
Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.Potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich.
2,0
3,0Student posiadł wymaganą umiejętność w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_RZS8_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zbytniego zainteresowania tematyką zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kołodziej B., Uprawa ziół - poradnik dla plantatorów, PWRiL, Poznań, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Antkowiak L., Rośliny lecznicze, AR Poznań, Poznań, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nazewnictwo, cechy i charakterystyka surowców zielarskich.4
T-L-2Materiał siewny roślin zielarskich, cechy charakterystyczne, ocena jakości materiału siewnego.3
T-L-3Metodyi miejsce produkcji rozsady roślin zielarskich w uprawach wielkotowarowych. Ocena jakości rozsady.3
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wizyta w zakładzie zielarskim.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.4
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci preparatów ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.6
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia3
A-L-3konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_RZS8_W01Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
Treści programoweT-L-1Nazewnictwo, cechy i charakterystyka surowców zielarskich.
T-L-3Metodyi miejsce produkcji rozsady roślin zielarskich w uprawach wielkotowarowych. Ocena jakości rozsady.
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
T-L-2Materiał siewny roślin zielarskich, cechy charakterystyczne, ocena jakości materiału siewnego.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci preparatów ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wyjazd terenowy do firmy zielarskiej
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
S-2Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę w stopniu zadowalającym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_RZS8_U01Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.Potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
Treści programoweT-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci preparatów ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
T-L-1Nazewnictwo, cechy i charakterystyka surowców zielarskich.
T-L-2Materiał siewny roślin zielarskich, cechy charakterystyczne, ocena jakości materiału siewnego.
T-L-3Metodyi miejsce produkcji rozsady roślin zielarskich w uprawach wielkotowarowych. Ocena jakości rozsady.
T-T-1Wizyta w zakładzie zielarskim.
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Wyjazd terenowy do firmy zielarskiej
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł wymaganą umiejętność w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_RZS8_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K02student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
Treści programoweT-T-1Wizyta w zakładzie zielarskim.
T-L-3Metodyi miejsce produkcji rozsady roślin zielarskich w uprawach wielkotowarowych. Ocena jakości rozsady.
T-L-1Nazewnictwo, cechy i charakterystyka surowców zielarskich.
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci preparatów ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
T-L-2Materiał siewny roślin zielarskich, cechy charakterystyczne, ocena jakości materiału siewnego.
Metody nauczaniaM-3Wyjazd terenowy do firmy zielarskiej
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zbytniego zainteresowania tematyką zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0