Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Ogrody deszczowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrody deszczowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 0,80,30zaliczenie
wykładyW7 20 1,20,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa, botaniki i fizjologi roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z typami ogrodów deszczowych.
C-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu ogrodu deszczowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaprojektowanie w oparciu o podane założenia ogrodu deszczowego.10
10
wykłady
T-W-1Gospodarowanie wodą w terenach zurbanizowanych-uwarunkowania prawne4
T-W-2Ogród deszczowy rodzaje i funkcje6
T-W-3Dobór roślinności do ogrodu deszczowego2
T-W-4Etapy projektowania ogrodów deszczowych6
T-W-5Zaliczenie treści wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-3konsultacje2
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-W-3konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metody projektowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: wykonanie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-W2_W08
Student zna rodzaje ogrodów deszczowych i etapy ich projektowania.
OG_1A_W16, OG_1A_W07, OG_1A_W14C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-W2_U06
Potrafi zaprojektować ogród deszczowy.
OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09C-2T-L-1, T-W-4M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-W2_K01
Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej.
OG_1A_K03C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-L-1, T-W-3M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-W2_W08
Student zna rodzaje ogrodów deszczowych i etapy ich projektowania.
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę na ogrodów deszczowych i ich znaczenia w zrównoważonym gospodarowaniu wodą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-W2_U06
Potrafi zaprojektować ogród deszczowy.
2,0
3,0Student wykonuje projekt ogrodu deszczowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-W2_K01
Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej.
2,0
3,0Student bierze bierny udział w zajęciach, nie uczestniczy w dyskusji, jest mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Królikowska J. Królikowski A., Wody opadowe, odprowadzanie, zgospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie. Seidel-Przywęcki, 2012
  2. Wiadomości internetowe i z czasopism branżowych, 2024

Literatura dodatkowa

  1. Hasło Ogrodnicze
  2. Ustawa prawo wodne z późniejszymi zmianami, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaprojektowanie w oparciu o podane założenia ogrodu deszczowego.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarowanie wodą w terenach zurbanizowanych-uwarunkowania prawne4
T-W-2Ogród deszczowy rodzaje i funkcje6
T-W-3Dobór roślinności do ogrodu deszczowego2
T-W-4Etapy projektowania ogrodów deszczowych6
T-W-5Zaliczenie treści wykładów2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-3konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-W-3konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O10-W2_W08Student zna rodzaje ogrodów deszczowych i etapy ich projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
OG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typami ogrodów deszczowych.
Treści programoweT-W-4Etapy projektowania ogrodów deszczowych
T-W-2Ogród deszczowy rodzaje i funkcje
T-W-3Dobór roślinności do ogrodu deszczowego
T-W-1Gospodarowanie wodą w terenach zurbanizowanych-uwarunkowania prawne
Metody nauczaniaM-2Metody projektowa.
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykonanie projektu
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę na ogrodów deszczowych i ich znaczenia w zrównoważonym gospodarowaniu wodą.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O10-W2_U06Potrafi zaprojektować ogród deszczowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Cel przedmiotuC-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu ogrodu deszczowego.
Treści programoweT-L-1Zaprojektowanie w oparciu o podane założenia ogrodu deszczowego.
T-W-4Etapy projektowania ogrodów deszczowych
Metody nauczaniaM-2Metody projektowa.
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonuje projekt ogrodu deszczowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O10-W2_K01Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu ogrodu deszczowego.
Treści programoweT-W-2Ogród deszczowy rodzaje i funkcje
T-W-4Etapy projektowania ogrodów deszczowych
T-W-1Gospodarowanie wodą w terenach zurbanizowanych-uwarunkowania prawne
T-L-1Zaprojektowanie w oparciu o podane założenia ogrodu deszczowego.
T-W-3Dobór roślinności do ogrodu deszczowego
Metody nauczaniaM-2Metody projektowa.
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student bierze bierny udział w zajęciach, nie uczestniczy w dyskusji, jest mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
3,5
4,0
4,5
5,0