Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Nasiennictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nasiennictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii roślin i oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny ogrodnicze, zasad uprawy, nawożenie organiczne i mineralne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z organizacją nasiennictwa w Polsce i na świecie oraz z podstawowymi uregulowaniami prawnymi dotyczącymi wytwarzania i oceny materiału siewnego |
C-2 | Zaznajomienie z towarową produkcją nasienną roślin ogrodniczych oraz z zasadami produkcji i kwalifikacji oraz z metodami przechowywania i podwyższania jakości materiału siewnego |
C-3 | Wskazanie i dobranie właściwych metod oceny jakości materiału siewnego |
C-4 | Rozróżnianie i rozpoznawanie materiału siewnego najważniejszych roślin warzynych i ozdobnych |
C-5 | Uświadamianie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod uprawy, oceny materiału nasiennego oraz opłacalności produkcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biologia roślin warzywnych uprawianych na nasiona z grup kapustnych, rzepowatych, korzeniowych, psiankowatych, dyniowatych, wieloletnich, cebulowych, liściowych, strączkowych i różnych. Biologia roślin ozdobnych uprawianych na nasiona z grup roślin jednorocznych, dwuletnich, bylin i doniczkowych. | 5 |
T-A-2 | Produkcja rozsady warzyw uprawianych na nasiona (rozsada produkowana pod osłonami i na rozsadniku). Produkcja materiału wysadkowego. Produkcja nasion roślin warzywnych metodą bezwypadkową i wysadkową. | 2 |
T-A-3 | Zabiegi pielęgnacyjne w uprawach nasiennych. Zbiór nasion. Materiał siewny – formowanie i dojrzewanie nasion, spoczynek względny i bezwzględny; kiełkowanie nasion. Przechowywanie i uszlachetnianie materiału siewnego roślin ogrodniczych. Opakowania materiału siewnego. Obrót materiałem siewnym. Wartość siewna oraz ocena nasion roślin ogrodniczych. Nowe technologie w nasiennictwie. Kontrola handlu nasionami i przestrzegania prawa. | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka materiału siewnego wybranych gatunków roślin. Pobieranie prób w nasiennictwie. Kwalifikacja materiału siewnego. Ocena materiału siewnego (zapoznanie studentów z normami, ocena energii i zdolności kiełkowania (użycie kiełkownika Jakobsena, szalek Petriego etc.), masa 1000 nasion, badanie wilgotności i czystości nasion, żywotność, wigor, zdrowotność nasion. Suszenie i czyszczenie nasion. Dokumentacja oceny polowej i laboratoryjnej. Wybrane zagadnienia z poprawy jakości materiału siewnego. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja produkcji nasiennej w Polsce. Światowy przemysł nasienny. Zadania i zakres nasiennictwa. Ochrona odmian. Wyłączne prawo do odmiany a przywileje i obowiązki ogrodnika. | 10 |
T-W-2 | Agrotechniczne podstawy produkcji nasiennej warzyw i wybranych gatunków roślin ozdobnych (uprawa gleby, zmianowanie, nawadnianie, izolacja przestrzenna, desykacja, przechowywanie materiału wysadkowego). Uprawa wybranych gatunków roślin warzywnych i ozdobnych na nasiona. | 26 |
T-W-3 | Uprawa wybranych gatunków roślin warzywnych i ozdobnych na nasiona. Produkcja nasion odmian mieszańcowych na przykładzie wybranych gatunków. | 4 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, do sprawdzianów | 8 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych, zapoznanie się z materiałem siewnym | 8 |
A-L-3 | Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 40 |
A-W-2 | Konsutacje związane z tematyką wykładów | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Praca kontrolna (konspekty z ćwiczeń laboratoryjnych) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C23_W01 Student charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny wybranych gatunków warzyw i roślin ozdobnych | OG_1A_W12 | — | — | C-4, C-2 | T-L-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
OG_1A_C23_W02 Student potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe | OG_1A_W12 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-A-3, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-4 | S-1 |
OG_1A_C23_W03 Student definiuje dane agrotechniczne i metody produkcji materiału siewnego wybranych gatunków warzyw oraz roślin ozdobnych | OG_1A_W12 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-A-3, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C23_U01 Student posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego | OG_1A_U06 | — | — | C-2 | T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-4 | S-1 |
OG_1A_C23_U02 Student potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych, klimatyczno-glebowych oraz gospodarczych na produkcję nasienną | OG_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C23_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału siewnego | OG_1A_K01 | — | — | C-5, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1 |
OG_1A_C23_K02 Student potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją materiału siewnego od strony technologiczno-prawnej | OG_1A_K05, OG_1A_K01 | — | — | C-5 | T-L-1, T-A-1, T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1 |
OG_1A_C23_K03 Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji nasiennej w Polsce i na świecie | OG_1A_K07 | — | — | C-5 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C23_W01 Student charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny wybranych gatunków warzyw i roślin ozdobnych | 2,0 | Student nie opanował zakresu wiedzy w stopniu podstawowym |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe grupy i gatunki warzyw i roślin ozodbnych, typy nasienników | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe grupy warzyw i gatunki roślin ozodbnych, typy nasienników, sposób zapylania | |
4,0 | Student potrafi wymienić podstawowe grupy i gatunki warzyw i roślin ozdobnych, typy nasienników, sposób zapylania, barwy kwiatów | |
4,5 | Student opanował wiedzę dotyczącą materiału z zakresu biologii roślin, nasienników oraz materiału siewnego roślin ogrodniczych | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat materiału z zakresu biologii roślin, nasienników oraz materiału siewnego roślin ogrodniczych | |
OG_1A_C23_W02 Student potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe | 2,0 | Student nie opanował zakresu wiedzy w stopniu podstawowym |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe zalecenia uprawowe dotyczące uprawy ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych uprawianych na nasiona | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzujeodstawowe zalecenia uprawowe. Proponuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy roślin ogordniczych uprawianych na nasiona | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu podstawowych zaleceń uprawy roślin ogordniczych w produkcji nasiennej | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu zaleceń uprawowych poszczególnych gatunków w zależności od sposobu uprawy | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu zaleceń uprawowych poszczególnych gatunków w zależności od sposobu uprawy | |
OG_1A_C23_W03 Student definiuje dane agrotechniczne i metody produkcji materiału siewnego wybranych gatunków warzyw oraz roślin ozdobnych | 2,0 | Student nie opanował zakresu wiedzy w stopniu podstawowym |
3,0 | Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych uprawianych na nasiona | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje poznane metody uprawy. Definiuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy roślin ogordniczych uprawianych na nasiona | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy roślin ogordniczych w produkcji nasiennej | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków w zależności od sposobu uprawy | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy roślin. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie nasiennej konkretnych gatunków roślin ogrodniczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C23_U01 Student posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego | 2,0 | Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe metody uprawy i zbioru nasion | |
3,5 | Student wymienia poznane metody uprawy i zbioru nasion, gatunki oraz grupy odmian | |
4,0 | Student na podstawie gatunku posiada umiejętność doboru metody uprawy i zbioru nasion roślin ogrodniczych | |
4,5 | Student posiada umiejętność oceny wpływu metody uprawy i zbioru na jakość nasion | |
5,0 | Student na podstawie cech morfologicznych potrafi rozpoznać wszystkie poznane gatunki i odmiany. Posiada umiejętność doboru właściwych odmian do terminów i metod ich uprawy oraz potrafi ocenić jakość materiału siewnego | |
OG_1A_C23_U02 Student potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych, klimatyczno-glebowych oraz gospodarczych na produkcję nasienną | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student umie wymienić czynniki wpływające na wzrost roślin w uprawie nasiennej roślin ogrodniczych | |
3,5 | Student umie wymienić i scharakteryzować czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie nasiennej roslin ogrodniczych | |
4,0 | Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników na wzrost roślin ogrdniczych uprawianych na nasiona | |
4,5 | Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników na wzrost i rozwój roślin ogordniczych uprawianych na nasiona oraz doboru metod zmniejszających negatywne skutki działania czynników środowiska | |
5,0 | Student umie wykorzystać zjawiska przyrodnicze w produkcji nasiennej roślin ogordniczych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C23_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału siewnego | 2,0 | Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu | |
3,5 | Student sporadycznie włącza się w dyskusję związaną z problematyką przedmiotu | |
4,0 | Student włacza się w dyskusję związaną z tematyką przedmiotu | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często włącza się w dyskusję dydaktyczną | |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach podejmując dyskusję na temat stosowania hodowli i produkcji materiału siewnego | |
OG_1A_C23_K02 Student potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją materiału siewnego od strony technologiczno-prawnej | 2,0 | student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | student stara się zorganizować pracę w zespole | |
3,5 | student w słabym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
4,0 | student jest w stanie zorganizować pracę w zespole | |
4,5 | student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
OG_1A_C23_K03 Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji nasiennej w Polsce i na świecie | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia własnej inicjatywy | |
3,5 | Student uczestnicząc w zajęciach sporadycznie przejawia własną inicjatywę | |
4,0 | Student często włacza się do dyskusji na temat możliwości upraw nasiennych roslin ogrodniczych | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często przejawia własną inicjatywę | |
5,0 | Student jest bardzo zainteresowany tematyką pzredmiotu, analizuje i ocenia problemy związane z produkcją nasienną roślin ogrodniczych |
Literatura podstawowa
- K.W. Duczmal, H. Tucholska, Nasiennictwo. T. 1 i T. 2., PWRiL, Poznań, 2003
- Uprawa warzyw na nasiona, Orłowski M., Słodkowski P., Wydaw. AR Szczecin, Szczecin, 2003
- Hołubowicz R., Przewodnik do ćwiczeń z biologii nasion roślin ogrodniczych, Wydaw. AR Poznań, Poznań, 2011
- PIORIN, Lista metod badań Laboratorium Oceny Nasion, PIORIN, Warszawa, 2010
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ustawa z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie z póź. zm., Dz.U z 2007 r., nr 41, poz. 271, Warszawa, 2011
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie metod pobierania prób materiału siewnego i okresu ich przechowywania oraz metod dokonywania oceny materiału siewnego z dnia 9 marca 2007 r., Art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (DzU z 2007 r., nr 41, poz. 271)., Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kwartalnik Państwowej Inspekcji Nasiennej, PIN Poznań, Poznań