Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Mechanizacja ogrodnictwa i technologia upraw maszynowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanizacja ogrodnictwa i technologia upraw maszynowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roli i roślin. Znajomość podstaw grafiki inżynierskiej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawami budowy, zasady działania i użytkowania maszyn i urzadzeń w ogrodnictwie. |
C-2 | Rozróżnianie i opanowanie zasad doboru technologii prac maszynowych do prowadzenia określonej produkcji. |
C-3 | Poznanie zasad projektowania technologii produkcji w aspekcie wykorzystywanej techniki w produkcji ogrodniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja zespołów roboczych maszyn. Zastosowanie i podstawowe regulacje parametrów pracy wybranych maszyn stosowanych ogrodnictwie. Elementy projektowania technologii w produkcji ogrodniczej: dobór maszyn, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, zużycie paliwa, wydajność, dobór środków transportowych, koszty eksploatacji maszyny. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęciaz z maszynoznawstwa ogólnego. Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji ogrodniczej. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami napędowymi. Zasady działania podstawowych zespołów ciągników. Mechanizacja: podstawowej uprawy i doprawiania roli, nawożenia mineralnego i organicznego, siewu i sadzenia, zabiegów ochrony roślin, zbioru owoców i warzyw, prac w produkcji szkółkarskiej i kwiaciarskiej. Urządzenia stosowane w produkcji pod osłonami. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Opis i objaśnienie. |
M-2 | Dyskusja. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie rozwiazywanych zadań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy w zespole. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu technologii produkcji wskazanej rośliny ogrodniczej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C22_W01 Posiada wiedzę na temat technicznych i technologicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni. | OG_1A_W16, OG_1A_W14 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C22_U01 Potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu podstaw użytkowania agregatów maszynowych w ogrodnictwie dobierając środki techniczne do wykonywania określonych prac w wybranych technologiach produkcyjnych. | OG_1A_U06, OG_1A_U08 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C22_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, oraz potrafi pracować w zespole jako wykonawca części powierzonego zadania. | OG_1A_K05, OG_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C22_W01 Posiada wiedzę na temat technicznych i technologicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni. | 2,0 | |
3,0 | Student identyfikuje maszyny i narzędzia oraz ich podstawowe zespoły i regulacje oraz ogólne zasady ich doboru odniesieniu do programu nauczania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C22_U01 Potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu podstaw użytkowania agregatów maszynowych w ogrodnictwie dobierając środki techniczne do wykonywania określonych prac w wybranych technologiach produkcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student umie opisać zasadę działania większości poznanych maszyn oraz zaproponowac i regulacje wybranych maszyn i narzędzi oraz wskazać ich zastosowanie w technologii uprawy roli i roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C22_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, oraz potrafi pracować w zespole jako wykonawca części powierzonego zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje cheć do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banasiak J., i zespół, Agrotechnologia, PWRiL, Warszawa, 1999
- Kowalczuk J., Bieganowski F. M, Mechanizacja ogrodnictwa, WSiP, Warszawa, 2000
- Muzalewski A., Zasady doboru maszyn rolniczych, IBMER, Warszawa, 2008
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza. Środki techniczne i energetyczne., Wyd. UP Poznań, Poznań, 2012
Literatura dodatkowa
- Technika Rolnicza Ogrodnicza Leśna, Top Agrar - Polska, Wieś Jutra, Nowoczesne Rolnictwo, Czasopisma
- Poradnik - katalog maszyn
- Hołownicki R., Technika opryskiwania roślin, Plantpress sp. z o. o. Kraków., Kraków, 2014
- Dreszer K., Pawłowski T., Szczepaniak J., Szymanek M., Tanaś W., Maszyny rolnicze, PIMR, Poznań, 2008
- Marks N., Krzystolik B., Podstawy projektowania parku maszynowo ciągnikowego w rolnictwie oraz wybrane zagadnienia bilansu mocy ciągnika rolniczego, AR Kraków, 2000
- Zietara W., Technika w urzadzaniu i pielegnacji terenów zieleni, APRA, Bydgoszcz, 2009