Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Mechanizacja ogrodnictwa i technologia upraw maszynowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizacja ogrodnictwa i technologia upraw maszynowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roli i roślin. Znajomość podstaw grafiki inżynierskiej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami budowy, zasady działania i użytkowania maszyn i urzadzeń w ogrodnictwie.
C-2Rozróżnianie i opanowanie zasad doboru technologii prac maszynowych do prowadzenia określonej produkcji.
C-3Poznanie zasad projektowania technologii produkcji w aspekcie wykorzystywanej techniki w produkcji ogrodniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja zespołów roboczych maszyn. Zastosowanie i podstawowe regulacje parametrów pracy wybranych maszyn stosowanych ogrodnictwie. Elementy projektowania technologii w produkcji ogrodniczej: dobór maszyn, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, zużycie paliwa, wydajność, dobór środków transportowych, koszty eksploatacji maszyny.15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęciaz z maszynoznawstwa ogólnego. Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji ogrodniczej. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami napędowymi. Zasady działania podstawowych zespołów ciągników. Mechanizacja: podstawowej uprawy i doprawiania roli, nawożenia mineralnego i organicznego, siewu i sadzenia, zabiegów ochrony roślin, zbioru owoców i warzyw, prac w produkcji szkółkarskiej i kwiaciarskiej. Urządzenia stosowane w produkcji pod osłonami.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Opis i objaśnienie.
M-2Dyskusja.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie rozwiazywanych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy w zespole.
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu technologii produkcji wskazanej rośliny ogrodniczej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C22_W01
Posiada wiedzę na temat technicznych i technologicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni.
OG_1A_W16, OG_1A_W14C-3, C-2, C-1T-L-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C22_U01
Potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu podstaw użytkowania agregatów maszynowych w ogrodnictwie dobierając środki techniczne do wykonywania określonych prac w wybranych technologiach produkcyjnych.
OG_1A_U06, OG_1A_U08C-3, C-2, C-1T-L-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C22_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, oraz potrafi pracować w zespole jako wykonawca części powierzonego zadania.
OG_1A_K05, OG_1A_K01C-3, C-2, C-1T-L-1M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C22_W01
Posiada wiedzę na temat technicznych i technologicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni.
2,0
3,0Student identyfikuje maszyny i narzędzia oraz ich podstawowe zespoły i regulacje oraz ogólne zasady ich doboru odniesieniu do programu nauczania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C22_U01
Potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu podstaw użytkowania agregatów maszynowych w ogrodnictwie dobierając środki techniczne do wykonywania określonych prac w wybranych technologiach produkcyjnych.
2,0
3,0Student umie opisać zasadę działania większości poznanych maszyn oraz zaproponowac i regulacje wybranych maszyn i narzędzi oraz wskazać ich zastosowanie w technologii uprawy roli i roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C22_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, oraz potrafi pracować w zespole jako wykonawca części powierzonego zadania.
2,0
3,0Student wykazuje cheć do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banasiak J., i zespół, Agrotechnologia, PWRiL, Warszawa, 1999
  2. Kowalczuk J., Bieganowski F. M, Mechanizacja ogrodnictwa, WSiP, Warszawa, 2000
  3. Muzalewski A., Zasady doboru maszyn rolniczych, IBMER, Warszawa, 2008
  4. Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza. Środki techniczne i energetyczne., Wyd. UP Poznań, Poznań, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Technika Rolnicza Ogrodnicza Leśna, Top Agrar - Polska, Wieś Jutra, Nowoczesne Rolnictwo, Czasopisma
  2. Poradnik - katalog maszyn
  3. Hołownicki R., Technika opryskiwania roślin, Plantpress sp. z o. o. Kraków., Kraków, 2014
  4. Dreszer K., Pawłowski T., Szczepaniak J., Szymanek M., Tanaś W., Maszyny rolnicze, PIMR, Poznań, 2008
  5. Marks N., Krzystolik B., Podstawy projektowania parku maszynowo ciągnikowego w rolnictwie oraz wybrane zagadnienia bilansu mocy ciągnika rolniczego, AR Kraków, 2000
  6. Zietara W., Technika w urzadzaniu i pielegnacji terenów zieleni, APRA, Bydgoszcz, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja zespołów roboczych maszyn. Zastosowanie i podstawowe regulacje parametrów pracy wybranych maszyn stosowanych ogrodnictwie. Elementy projektowania technologii w produkcji ogrodniczej: dobór maszyn, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, zużycie paliwa, wydajność, dobór środków transportowych, koszty eksploatacji maszyny.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęciaz z maszynoznawstwa ogólnego. Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji ogrodniczej. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami napędowymi. Zasady działania podstawowych zespołów ciągników. Mechanizacja: podstawowej uprawy i doprawiania roli, nawożenia mineralnego i organicznego, siewu i sadzenia, zabiegów ochrony roślin, zbioru owoców i warzyw, prac w produkcji szkółkarskiej i kwiaciarskiej. Urządzenia stosowane w produkcji pod osłonami.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C22_W01Posiada wiedzę na temat technicznych i technologicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad projektowania technologii produkcji w aspekcie wykorzystywanej techniki w produkcji ogrodniczej.
C-2Rozróżnianie i opanowanie zasad doboru technologii prac maszynowych do prowadzenia określonej produkcji.
C-1Zapoznanie z podstawami budowy, zasady działania i użytkowania maszyn i urzadzeń w ogrodnictwie.
Treści programoweT-L-1Identyfikacja zespołów roboczych maszyn. Zastosowanie i podstawowe regulacje parametrów pracy wybranych maszyn stosowanych ogrodnictwie. Elementy projektowania technologii w produkcji ogrodniczej: dobór maszyn, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, zużycie paliwa, wydajność, dobór środków transportowych, koszty eksploatacji maszyny.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja.
M-1Opis i objaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie rozwiazywanych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy.
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu technologii produkcji wskazanej rośliny ogrodniczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student identyfikuje maszyny i narzędzia oraz ich podstawowe zespoły i regulacje oraz ogólne zasady ich doboru odniesieniu do programu nauczania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C22_U01Potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu podstaw użytkowania agregatów maszynowych w ogrodnictwie dobierając środki techniczne do wykonywania określonych prac w wybranych technologiach produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad projektowania technologii produkcji w aspekcie wykorzystywanej techniki w produkcji ogrodniczej.
C-2Rozróżnianie i opanowanie zasad doboru technologii prac maszynowych do prowadzenia określonej produkcji.
C-1Zapoznanie z podstawami budowy, zasady działania i użytkowania maszyn i urzadzeń w ogrodnictwie.
Treści programoweT-L-1Identyfikacja zespołów roboczych maszyn. Zastosowanie i podstawowe regulacje parametrów pracy wybranych maszyn stosowanych ogrodnictwie. Elementy projektowania technologii w produkcji ogrodniczej: dobór maszyn, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, zużycie paliwa, wydajność, dobór środków transportowych, koszty eksploatacji maszyny.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja.
M-1Opis i objaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie rozwiazywanych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie opisać zasadę działania większości poznanych maszyn oraz zaproponowac i regulacje wybranych maszyn i narzędzi oraz wskazać ich zastosowanie w technologii uprawy roli i roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C22_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, oraz potrafi pracować w zespole jako wykonawca części powierzonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad projektowania technologii produkcji w aspekcie wykorzystywanej techniki w produkcji ogrodniczej.
C-2Rozróżnianie i opanowanie zasad doboru technologii prac maszynowych do prowadzenia określonej produkcji.
C-1Zapoznanie z podstawami budowy, zasady działania i użytkowania maszyn i urzadzeń w ogrodnictwie.
Treści programoweT-L-1Identyfikacja zespołów roboczych maszyn. Zastosowanie i podstawowe regulacje parametrów pracy wybranych maszyn stosowanych ogrodnictwie. Elementy projektowania technologii w produkcji ogrodniczej: dobór maszyn, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, zużycie paliwa, wydajność, dobór środków transportowych, koszty eksploatacji maszyny.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy w zespole.
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie rozwiazywanych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje cheć do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0