Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Zajęcia praktyczne z sadownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zajęcia praktyczne z sadownictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu sadownictwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
C-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
C-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1przygotowanie do zajęć terenowych5
A-T-2uczestnictwo w zajęciach20
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena formująca: dyskusja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C19_W01
Student zna gatunki drzew i krzewów owocowych
OG_1A_W23C-1T-T-1M-1S-1
OG_1A_C19_W02
Student ma wiedzę o formowaniu i cięciu drzew i krzewów oraz prostych zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
OG_1A_W09, OG_1A_W14C-2, C-3T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C19_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki drzew i krzewów.
OG_1A_U12C-1T-T-1M-1S-1
OG_1A_C19_U02
Posiada umiejętność podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
OG_1A_U15C-2T-T-1M-1S-1
OG_1A_C19_U03
Potrafi wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach.
OG_1A_U11, OG_1A_U15C-3T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C19_K01
Zdolny do pracy w zespole.
OG_1A_K05C-2, C-1, C-3T-T-1M-1S-1, S-2
OG_1A_C19_K02
Kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów.
OG_1A_K06, OG_1A_K07C-2, C-1, C-3T-T-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C19_W01
Student zna gatunki drzew i krzewów owocowych
2,0
3,0Student zna podstawowe gatunki drzew i krzewów owocowych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C19_W02
Student ma wiedzę o formowaniu i cięciu drzew i krzewów oraz prostych zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o cięciu i formowaniu drzew i krzewów oraz o zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C19_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki drzew i krzewów.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował umiejętność rozpoznawania drzew i krzewów w stopniu podstawowym
3,5student opanował umiejętność rozpoznawania drzew i krzewów w stopniu dostatecznym
4,0student dobrze potrafi rozpoznać gatunki drzew i krzewów
4,5student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną umiejętność z zakresu rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
OG_1A_C19_U02
Posiada umiejętność podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował cięcie i formowanie w stopniu dostatecznym
3,5student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność podstawowego cięcia i formowania drzew i krzewów, samodzielnie dobiera podstawowe metody cięcia i formowania
4,0student prawidłowo dobiera sposoby cięcia i formowania drzew i krzewów
4,5student posiada umiejętność cięcia i formowania drzew i krzewów, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność cięcia i formowania drzew i krzewów, potrafi samodzielnie podejmować decyzje i przewidywać ich efekty
OG_1A_C19_U03
Potrafi wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach.
2,0student nie potrafi wykonać podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
3,0student opanował umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w stopniu dostatecznym
3,5student opanował w stopniu dostatecznym, potrafi samodzielnie wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach
4,0student prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach
4,5student posiada umiejętność wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych zabiegów, jest zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie wykonać zabiegi pielęgnacyjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C19_K01
Zdolny do pracy w zespole.
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
OG_1A_C19_K02
Kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student w stopniu podstawowym jest kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów
3,5student opanował praktyczną wiedzę z zakresu podstawowej wiedzy na temat uprawy drzew i krzewów
4,0student prawidłowo wykorzystuje wiedzę dotyczącą uprawy drzew i krzewów, jak również umie zastosować ją w praktyce
4,5student posiada wiedzę na dobrym poziomie i jest ją w stanie umiejętnie wykorzystać w praktyce
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów

Literatura podstawowa

  1. Pieniążek S.A, Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.20
20

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1przygotowanie do zajęć terenowych5
A-T-2uczestnictwo w zajęciach20
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C19_W01Student zna gatunki drzew i krzewów owocowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe gatunki drzew i krzewów owocowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C19_W02Student ma wiedzę o formowaniu i cięciu drzew i krzewów oraz prostych zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
C-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o cięciu i formowaniu drzew i krzewów oraz o zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C19_U01Potrafi rozpoznawać gatunki drzew i krzewów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U12student potrafi identyfikować cechy różnicujące gatunki i odmiany użytkowe roślin ozdobnych, sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował umiejętność rozpoznawania drzew i krzewów w stopniu podstawowym
3,5student opanował umiejętność rozpoznawania drzew i krzewów w stopniu dostatecznym
4,0student dobrze potrafi rozpoznać gatunki drzew i krzewów
4,5student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną umiejętność z zakresu rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C19_U02Posiada umiejętność podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował cięcie i formowanie w stopniu dostatecznym
3,5student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność podstawowego cięcia i formowania drzew i krzewów, samodzielnie dobiera podstawowe metody cięcia i formowania
4,0student prawidłowo dobiera sposoby cięcia i formowania drzew i krzewów
4,5student posiada umiejętność cięcia i formowania drzew i krzewów, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność cięcia i formowania drzew i krzewów, potrafi samodzielnie podejmować decyzje i przewidywać ich efekty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C19_U03Potrafi wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Cel przedmiotuC-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
3,0student opanował umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w stopniu dostatecznym
3,5student opanował w stopniu dostatecznym, potrafi samodzielnie wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach
4,0student prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach
4,5student posiada umiejętność wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych zabiegów, jest zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie wykonać zabiegi pielęgnacyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C19_K01Zdolny do pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
C-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
C-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena formująca: dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C19_K02Kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
OG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
C-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
C-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena formująca: dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student w stopniu podstawowym jest kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów
3,5student opanował praktyczną wiedzę z zakresu podstawowej wiedzy na temat uprawy drzew i krzewów
4,0student prawidłowo wykorzystuje wiedzę dotyczącą uprawy drzew i krzewów, jak również umie zastosować ją w praktyce
4,5student posiada wiedzę na dobrym poziomie i jest ją w stanie umiejętnie wykorzystać w praktyce
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów