Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Hodowla roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość genetyki roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów ze sposobami poszerzania zakresu zmienności i ich wykorzystaniem w hodowli roślin |
C-2 | zapoznanie studentów z celami i metodami konwencjonalnej hodowli roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cele hodowli roślin ogrodniczych i metody oceny materiałów hodowlanych. Jak i w jakim celu przygotowuje się program hodowlany? | 2 |
T-L-2 | Typy krzyżowań stosowane w hodowli roślin ogrodniczych. | 2 |
T-L-3 | Rodzaje i cele selekcji. Odziedziczalność. Skuteczność selekcji. | 2 |
T-L-4 | Metody oceny odporności roślin na choroby i szkodniki. | 2 |
T-L-5 | Prezentacja programów hodowlanych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do hodowli. Znaczenie hodowli w produkcji roślinnej. Znaczenie zmienności w hodowli roślin i ochrona zasobów genowych. Odmiana, twórca odmiany i hodowca. | 3 |
T-W-2 | Kierunki hodowli roślin. Plon. Jakość plonu. Odporność na choroby i szkodniki. Stres abiotyczny. | 2 |
T-W-3 | Selekcja i postęp genetyczny. Odziedziczalność. | 2 |
T-W-4 | Konwencjonalne metody hodowli roślin. Hodowlla roślin samopylnych i obcopylnych. | 3 |
T-W-5 | Hodowla heterozyjna. Hodowla odmian mieszańcowych. Mechanizmy umożliwiające produkcję nasion odmian mieszańcowych. Odmiany syntetyczne. Znaczenie odmian mieszańcowych roślin warzywnych. | 3 |
T-W-6 | Wykorzystanie mieszańców oddalonych w hodowli roślin. Mieszańce introgresywne. Indukowane allopoliploidy. | 3 |
T-W-7 | Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin. Mutacje genowe. Indukowane allopoliploidy. Hodowla mutacyjna roślin rozmnażanych wegetatywnie. | 2 |
T-W-8 | Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie się do testu zaliczającego formę zajęć | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | multimedialny wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca kontrolna (program hodowlany) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot. |
S-3 | Ocena formująca: Test |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test zaliczający formę zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C12_W01 student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin | OG_1A_W06 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C12_U01 Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin | OG_1A_U08 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C12_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału do nasadzeń | OG_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C12_W01 student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin | 2,0 | |
3,0 | student zna w stopniu dostatecznym metody konwencjonalnej hodowli ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C12_U01 Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu dostatecznym wymienić i opisać metody konwencjonalnej hodowli ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C12_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału do nasadzeń | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Michalik B. (red.), Hodowla roślin, PWRiL, Poznań, 2009
- Kuraczyk A., Packa D., Wiwart M., Hodowla roślin, UMW, Olsztyn, 2003
- Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo., AR, Lublin 1973, Lublin, 1973
Literatura dodatkowa
- Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo, Wydawnicwto Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1973
- Jassem M., Hodowla roślin, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
- Simmonds N.W., Podstawy hodoli roślin, PWRiL, Warszawa, 1987