Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, podstawowych wymagań roślin i zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. Analiza różnych przykładów nieprawidłowego stosowania tego terminu. | 2 |
T-L-2 | Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska. | 2 |
T-L-3 | Przyrost ludności i problem jej wyżywienia. | 2 |
T-L-4 | Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. Krajobraz naturalny, kulturowy | 2 |
T-L-5 | Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie. | 2 |
T-L-6 | Zasoby przyrody i ich ochrona. ekologiczna ocena środowiska z wykorzystaniem ekologicznych grup gatunków roślin | 2 |
T-L-7 | Ocena stosunków siedliskowych wybranego środowiska metodą Ellenberga | 2 |
T-L-8 | Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności człowieka. Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii. | 3 |
T-W-2 | Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych. | 3 |
T-W-3 | Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią. | 3 |
T-W-4 | Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światło a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm. Cykle biogeochemiczne wybranych pierwiastków. | 4 |
T-W-5 | Ekologia organizmu. Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda. | 3 |
T-W-6 | Ekologia populacji, funkcjonalne aspekty struktury ekologicznej, zmienność w przestrzeni i w czasie, dynamika | 3 |
T-W-7 | Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych. | 3 |
T-W-8 | Interakcje dodatnie między organizmami. | 3 |
T-W-9 | Interakcje ujemne między organizmami. | 3 |
T-W-10 | Filozofia ekologiczna, a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się Studenta do zajęć audytoryjnych | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta i czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu |
M-3 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B05_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i rozumiał podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu | OG_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B05_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność porozumiewania się z poprzez komputer, ustnie - praca w grupie | OG_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B05_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej zywności żywności | OG_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-L-4, T-L-3 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B05_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i rozumiał podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu | 2,0 | |
3,0 | Student zna w niewielkim stopniu relacje ekologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | mu | |
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B05_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność porozumiewania się z poprzez komputer, ustnie - praca w grupie | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność porozumiewania się z poprzez komputer | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B05_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej zywności żywności | 2,0 | |
3,0 | Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia społecznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wyd. AR, 1. Bieszczad S., Sobota J. 2003. Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego. Wyd. AR Wrocław., 2003, II
- Ewa Stupnicka-Rodzynkiewicz, T Dąbkowska, Ekologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków, 2011
Literatura dodatkowa
- Kalinowska A., Ekologia wybór na nowe stulecie, Agencja Reklamowo-Wydaw. A. Grzegorczyk, Stare Babice., 2002
- Tomaszewski M., O zróżnicowaniu desygnatów terminu „ekologia”, Studia Bobolanum 31 nr 1 155-185. DOI: 10.30439/2020.1.8, 2020
- Trzaska M., Ekologia i równowaga, Zieleń Miejska 3,22-23, 2021