Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Ogrody zimowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrody zimowe
Specjalność Sztuka ogrodowa
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 1,20,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,80,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin.
W-2Znajomość podstawowych gatunków roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach.
W-3Znajomość regulacji procesów życiowych roślin oraz reakcji roślin na stresy środowiskowe.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z budową i wyposażeniem ogrodu zimowego.
C-2Rozpoznawanie najważniejszych gatunków stosowanych w ogrodach zimowych.
C-3Wskazanie i dobieranie właściwych zabiegów pielęgnacyjnych wykorzystywanych w ogrodach zimowych.
C-4Planowanie i komponowanie roślin w ogrodzie zimowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym - dobór i rozmieszczenie.5
T-A-2Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodzie zimowym.1
6
wykłady
T-W-1Ogrody zimowe wczoraj i dziś (rozwój budownictwa szklarniowego, oranżerie i pomarańczarnie, „upadek i odrodzenie” ogrodu zimowego).2
T-W-2Budowa i wyposażenie ogrodu zimowego (lokalizacja, wielkość, forma oraz materiały i technika wykonania).2
T-W-3Wpływ roślin pojemnikowych na zdrowie i samopoczucie człowieka.2
T-W-4Wymagania podstawowych grup roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych.2
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym (asortyment).2
T-W-6Plan rozmieszczenia i przykłady komponowania roślin.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-A-3konsultacje2
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO7_W01
Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych.
OG_1A_W23C-2T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO7_U01
Dobiera gatunki nadające się do zastosowania w ogrodzie zimowym.
OG_1A_U03C-4T-A-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO7_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego.
OG_1A_K01C-1, C-3T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO7_W01
Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych.
2,0
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w ogrodzie zimowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO7_U01
Dobiera gatunki nadające się do zastosowania w ogrodzie zimowym.
2,0
3,0Student dobiera gatunki nadające się do stosowania w ogrodzie zimowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO7_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego.
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Frantz J., Hanke S., Krampen M., Schempp D., Bliżej natury. Ogród zimowy. Przykłady projektów architektonicznych i rozmieszczenia roślin., Arkady, Warszawa, 2000
  2. Kawollek W., Mierswa D., Ogród zimowy w domu., Multico, Warszawa, 1996
  3. Longman D., Pielęgnowanie roślin pokojowych, Multico i PWRiL, Warszawa, 1992
  4. Bürki M., Fuchs M., Leksykon roślin doniczkowych i balkonowych., Świat Książki, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Wolverton B.C., Rośliny przyjazne dla domu. 50 roślin doniczkowych, które pomogą oczyścić powietrze w domu i biurze., Korporint – Elew, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym - dobór i rozmieszczenie.5
T-A-2Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodzie zimowym.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogrody zimowe wczoraj i dziś (rozwój budownictwa szklarniowego, oranżerie i pomarańczarnie, „upadek i odrodzenie” ogrodu zimowego).2
T-W-2Budowa i wyposażenie ogrodu zimowego (lokalizacja, wielkość, forma oraz materiały i technika wykonania).2
T-W-3Wpływ roślin pojemnikowych na zdrowie i samopoczucie człowieka.2
T-W-4Wymagania podstawowych grup roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych.2
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym (asortyment).2
T-W-6Plan rozmieszczenia i przykłady komponowania roślin.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-A-3konsultacje2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO7_W01Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Rozpoznawanie najważniejszych gatunków stosowanych w ogrodach zimowych.
Treści programoweT-W-5Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym (asortyment).
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w ogrodzie zimowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO7_U01Dobiera gatunki nadające się do zastosowania w ogrodzie zimowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-4Planowanie i komponowanie roślin w ogrodzie zimowym.
Treści programoweT-A-1Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym - dobór i rozmieszczenie.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym (asortyment).
T-W-6Plan rozmieszczenia i przykłady komponowania roślin.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dobiera gatunki nadające się do stosowania w ogrodzie zimowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO7_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową i wyposażeniem ogrodu zimowego.
C-3Wskazanie i dobieranie właściwych zabiegów pielęgnacyjnych wykorzystywanych w ogrodach zimowych.
Treści programoweT-A-2Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodzie zimowym.
T-W-1Ogrody zimowe wczoraj i dziś (rozwój budownictwa szklarniowego, oranżerie i pomarańczarnie, „upadek i odrodzenie” ogrodu zimowego).
T-W-2Budowa i wyposażenie ogrodu zimowego (lokalizacja, wielkość, forma oraz materiały i technika wykonania).
T-W-3Wpływ roślin pojemnikowych na zdrowie i samopoczucie człowieka.
T-W-4Wymagania podstawowych grup roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego.
3,5
4,0
4,5
5,0