Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Aranżacja ogrodów przydomowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aranżacja ogrodów przydomowych
Specjalność Sztuka ogrodowa
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,70zaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych gatunków roślin ogrodniczych, warzyw, roślin sadowniczych i roślin ozdobnych stosowanych w ogrodach i w przestrzeni miejskiej.
W-2Znajomość podstawowych zasad uprawy i pielęgnacji roślin ogrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania małego ogrodu przydomowego, podstawami kompozycji ogrodowej, zasadami doboru, zakładania i pielęgnacji i roślin, stosowania różnego rodzaju nawierzchni i małej architektury ogrodowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania ogrodu przydomowego roślinnością w dowolnym stylu wraz z opisem9
9
wykłady
T-W-1Uwarunkowania prawne. Ocena warunków przyrodniczych i roślinności zastałej. Style ogrodowe - rys historyczny. Znaczenie ogrodu w życiu człowieka. Określenie i analiza potrzeb właściciela ogrodu. Koncepcje projektowe i inspiracje. Podział funkcjonalny ogrodu na strefy. Podstawowe zasady tworzenia wnętrz ogrodowych i kompozycji roślinnych. Dobór gatunków projektowanych (roślin ozdobnych, drzew i krzewów owocowych, warzyw i ziół). Wyznaczenie kwater i zaprojektowanie rabat i kwietników. Zasady pielęgnacji roślin. Woda i światło w ogrodzie. Rodzaje nawierzchni. Mała architektura ogrodowa i pozostałe wyposażenie ogrodu.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia14
A-L-3konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO2_W01
Zna zasady aranżacji ogrodu przydomowego, planowania kompozycji roślinnych, nawierzchni i elementów małej architektury ogrodowej.
OG_1A_W15, OG_1A_W16, OG_1A_W20, OG_1A_W23C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO2_U01
Umie zaplanować koncepcję prostego ogrodu przydomowego i prawidłowo dobrać gatunki roślin odobnych i użytkowych, nawierzchnie i elementy małej architektury ogrodowej
OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U09C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO2_K01
Jest otwarty i kreatywny w procesie tworzenia kompozycji ogrodowych i zdetermnowany do ciągłego poszerzaniu wiedzy i umiejętności.
OG_1A_K01, OG_1A_K02, OG_1A_K04C-1T-L-1, T-W-1M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO2_W01
Zna zasady aranżacji ogrodu przydomowego, planowania kompozycji roślinnych, nawierzchni i elementów małej architektury ogrodowej.
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze zasady aranżacji ogrodu przydomowego, planowania kompozycji roślinnych, zna rodzaje nawierzchni i elementy małej architektury ogrodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO2_U01
Umie zaplanować koncepcję prostego ogrodu przydomowego i prawidłowo dobrać gatunki roślin odobnych i użytkowych, nawierzchnie i elementy małej architektury ogrodowej
2,0
3,0Student wykonuje prostą koncepcję zagospodarowania ogrodu przydomowego i dobiera podstawowe gatunki roślin odobnych i użytkowych, nawierzchnie i elementy małej architektury ogrodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO2_K01
Jest otwarty i kreatywny w procesie tworzenia kompozycji ogrodowych i zdetermnowany do ciągłego poszerzaniu wiedzy i umiejętności.
2,0
3,0Student jest mało kreatywny w procesie tworzenia kompozycji ogrodowych i mało przekonany do poszerzaniu wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Różańska A., Krogulec T., Rylke J., Ogrody, historia architektury i sztuki ogrodowej, SGGW, Warszawa, 2002
  2. Harrison L., Jak czytać ogrody, Arkady, Warszawa, 2010
  3. Brookes J., Wielka księga ogrodów, Wiedza i życie, Warszawa, 2004
  4. Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
  5. Gawryszewska E., Historia i struktura ogrodu rodzinnego, SGGW, Warszawa, 2013
  6. Alexander R., Podstawy projektowania ogrodów, PWRiL, Warszawa, 2012
  7. Roger Sweetinburgh, Projektowanie małego ogrodu, Slovart, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Christmann A., Oczka wodne w ogrodach i na balkonach, RM, Warszawa, 2011
  2. Peter Wirth, Peter Hagen, Marcel Wehland, Ogród przy domu, PWRiL, Warszawa, 2018
  3. Katalog roślin, Drzewa, krzewy, byliny, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2016
  4. Laurent Bourgeois, Ogród w skrzynkach, Jedność, 2018
  5. Krause J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
  6. Mayer J., Rośliny Balkonowe, Delta, Warszawa, 2011
  7. Vitroflora, Katalog roślin ozdobnych, Vitroflora, 2022
  8. Szkółkarstwo, dwumiesięcznik, Plantpress, Kraków, 2011
  9. e-katalog, Związek szkółkarstwa Plolskiego, internetowe, 2023

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania ogrodu przydomowego roślinnością w dowolnym stylu wraz z opisem9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania prawne. Ocena warunków przyrodniczych i roślinności zastałej. Style ogrodowe - rys historyczny. Znaczenie ogrodu w życiu człowieka. Określenie i analiza potrzeb właściciela ogrodu. Koncepcje projektowe i inspiracje. Podział funkcjonalny ogrodu na strefy. Podstawowe zasady tworzenia wnętrz ogrodowych i kompozycji roślinnych. Dobór gatunków projektowanych (roślin ozdobnych, drzew i krzewów owocowych, warzyw i ziół). Wyznaczenie kwater i zaprojektowanie rabat i kwietników. Zasady pielęgnacji roślin. Woda i światło w ogrodzie. Rodzaje nawierzchni. Mała architektura ogrodowa i pozostałe wyposażenie ogrodu.9
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia14
A-L-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO2_W01Zna zasady aranżacji ogrodu przydomowego, planowania kompozycji roślinnych, nawierzchni i elementów małej architektury ogrodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
OG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania małego ogrodu przydomowego, podstawami kompozycji ogrodowej, zasadami doboru, zakładania i pielęgnacji i roślin, stosowania różnego rodzaju nawierzchni i małej architektury ogrodowej.
Treści programoweT-L-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania ogrodu przydomowego roślinnością w dowolnym stylu wraz z opisem
T-W-1Uwarunkowania prawne. Ocena warunków przyrodniczych i roślinności zastałej. Style ogrodowe - rys historyczny. Znaczenie ogrodu w życiu człowieka. Określenie i analiza potrzeb właściciela ogrodu. Koncepcje projektowe i inspiracje. Podział funkcjonalny ogrodu na strefy. Podstawowe zasady tworzenia wnętrz ogrodowych i kompozycji roślinnych. Dobór gatunków projektowanych (roślin ozdobnych, drzew i krzewów owocowych, warzyw i ziół). Wyznaczenie kwater i zaprojektowanie rabat i kwietników. Zasady pielęgnacji roślin. Woda i światło w ogrodzie. Rodzaje nawierzchni. Mała architektura ogrodowa i pozostałe wyposażenie ogrodu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze zasady aranżacji ogrodu przydomowego, planowania kompozycji roślinnych, zna rodzaje nawierzchni i elementy małej architektury ogrodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO2_U01Umie zaplanować koncepcję prostego ogrodu przydomowego i prawidłowo dobrać gatunki roślin odobnych i użytkowych, nawierzchnie i elementy małej architektury ogrodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania małego ogrodu przydomowego, podstawami kompozycji ogrodowej, zasadami doboru, zakładania i pielęgnacji i roślin, stosowania różnego rodzaju nawierzchni i małej architektury ogrodowej.
Treści programoweT-L-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania ogrodu przydomowego roślinnością w dowolnym stylu wraz z opisem
T-W-1Uwarunkowania prawne. Ocena warunków przyrodniczych i roślinności zastałej. Style ogrodowe - rys historyczny. Znaczenie ogrodu w życiu człowieka. Określenie i analiza potrzeb właściciela ogrodu. Koncepcje projektowe i inspiracje. Podział funkcjonalny ogrodu na strefy. Podstawowe zasady tworzenia wnętrz ogrodowych i kompozycji roślinnych. Dobór gatunków projektowanych (roślin ozdobnych, drzew i krzewów owocowych, warzyw i ziół). Wyznaczenie kwater i zaprojektowanie rabat i kwietników. Zasady pielęgnacji roślin. Woda i światło w ogrodzie. Rodzaje nawierzchni. Mała architektura ogrodowa i pozostałe wyposażenie ogrodu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonuje prostą koncepcję zagospodarowania ogrodu przydomowego i dobiera podstawowe gatunki roślin odobnych i użytkowych, nawierzchnie i elementy małej architektury ogrodowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO2_K01Jest otwarty i kreatywny w procesie tworzenia kompozycji ogrodowych i zdetermnowany do ciągłego poszerzaniu wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
OG_1A_K02student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania małego ogrodu przydomowego, podstawami kompozycji ogrodowej, zasadami doboru, zakładania i pielęgnacji i roślin, stosowania różnego rodzaju nawierzchni i małej architektury ogrodowej.
Treści programoweT-L-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania ogrodu przydomowego roślinnością w dowolnym stylu wraz z opisem
T-W-1Uwarunkowania prawne. Ocena warunków przyrodniczych i roślinności zastałej. Style ogrodowe - rys historyczny. Znaczenie ogrodu w życiu człowieka. Określenie i analiza potrzeb właściciela ogrodu. Koncepcje projektowe i inspiracje. Podział funkcjonalny ogrodu na strefy. Podstawowe zasady tworzenia wnętrz ogrodowych i kompozycji roślinnych. Dobór gatunków projektowanych (roślin ozdobnych, drzew i krzewów owocowych, warzyw i ziół). Wyznaczenie kwater i zaprojektowanie rabat i kwietników. Zasady pielęgnacji roślin. Woda i światło w ogrodzie. Rodzaje nawierzchni. Mała architektura ogrodowa i pozostałe wyposażenie ogrodu.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest mało kreatywny w procesie tworzenia kompozycji ogrodowych i mało przekonany do poszerzaniu wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0