Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Dendrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dendrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,80,25zaliczenie
laboratoriaL5 3 0,40,25zaliczenie
wykładyW5 9 0,80,50zaliczenie
zajęcia terenoweT6 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
C-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych i korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
C-3Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie
C-4Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi wyróżnionych grup drzew i krzewów w różnych porach roku
C-5Przekazanie wiedzy o podstawowych wymaganiach ekologicznych roślin drzewiastych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych, zawszezielonych oraz podstawowych drzew i krzewów obcego pochodzenia (Park Żeromskiego)1
T-A-2Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych oraz rodzimych, pokroje i pędy drzew liściastych (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie)1
T-A-3Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych oraz roślin zawszezielonych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej)1
T-A-4Określanie cech diagnostycznych drzew i krzewów rodzimych1
T-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia2
6
laboratoria
T-L-1Wyjazd terenowy do Ogrodu Dendrologicznego w Glinnej - rozpoznawanie wybranych gatunków drzew i krzewów z kolekcji arboretum3
3
zajęcia terenowe
T-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych i liściastych na podstawie cech diagnostycznych w Parku Kasprowicza w Szczecinie1
T-T-2Rozpoznawanie drzew i krzewów liściastych na podstawie cech diagnostycznychw Parku Żeromskiego w Szczecinie (m.in. z rodziny Fabaceae)1
T-T-3Zajęcia terenowe w Ogrodzie Dendrologicznym w Glinnej - rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów z kolekcji ogrodu3
T-T-4Zajęcia terenowe w Ogrodzie Dendrologicznym w Przelewicach - rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów z kolekcji ogrodu2
T-T-5Rozpoznawanie drzew i krzewów rosnących na terenie WKŚiR ZUT w Szczecinie, terenie "Różanki" oraz tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku2
9
wykłady
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania1
T-W-2Drzewa i krzewy o efektownym jesiennym przebarwianiu się liści i efektownych owocach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe, cechy morfologiczne, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-4Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym1
T-W-5Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków1
T-W-6Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków1
9
wykłady
T-W-1Krzewy rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków1
T-W-2Drzewa i krzewy kwitnące przed rozwojem liści (cechy diagnostyczne i dekoracyjne, zastosowanie)1
T-W-3Rośliny drzewiaste (krzewy, krzewinki) jako rośliny okrywowe (przegląd gatunków i odmian, cechy diagnostyczne i dekoracyjne, zastosowanie w zależności od siedliska)1
T-W-4Charakterystyka gatunków pnączy (podział pnączy według cech biologicznych i dekoracyjnych)1
T-W-5Drzewa i krzewy o efektownym barwnym ulistnieniu w okresie wegetacji (barwa inna niż zielona), cechy diagnostyczne i dekoracyjne, zastosowanie1
T-W-6Podstawowe drzewa obcego pochodzenia (cechy diagnostyczne, dekoracyjne, wymagania ekologiczne i zastosowanie w terenach zieleni, gatunki inwazyjne)2
T-W-7Podstawowe krzewy obcego pochodzenia (cechy diagnostyczne, dekoracyjne, wymagania ekologiczne i zastosowanie w terenach zieleni)2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2opracowanie konspektów ćwiczeń4
A-A-3studiowanie literatury dendrologicznej8
A-A-4konsultacje2
20
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2praca własna studenta; studiowanie literatury dendrologicznej7
10
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach9
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych16
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca własna studenta, analiza treści wykładów9
A-W-3konsultacje2
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca własna studenta, analiza treści wykładów14
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-2Ocena formująca: ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z zaliczenia
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C05_W01
Identyfikuje na podstawie znajomości systematyki podstawowe taksony roślin drzewiastych
OG_1A_W03C-1T-A-5, T-W-1, T-W-4M-1, M-3S-2, S-4
OG_1A_C05_W02
Dobiera drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
OG_1A_W15C-4T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-3S-1, S-3
OG_1A_C05_W03
Rozpoznaje i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
OG_1A_W20C-4, C-5T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C05_U01
Umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów; ocenia i wykorzystuje w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
OG_1A_U03C-1, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C05_K01
Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
OG_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1M-2, M-3S-3
OG_1A_C05_K02
Ma świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
OG_1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-6M-2, M-3S-4
OG_1A_C05_K03
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływie na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
OG_1A_K03C-5T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C05_W01
Identyfikuje na podstawie znajomości systematyki podstawowe taksony roślin drzewiastych
2,0Student nie potrafi na podstawie znajomości systematyki zidentyfikować żadnego z podstawowych taksonów roślin drzewiastych
3,0Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki ponad połowę wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych
3,5Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki zdecydowaną większość wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych
4,0Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych
4,5Student potrafi sprawnie zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając niektóre przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju
5,0Student potrafi biegle zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając inne przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju
OG_1A_C05_W02
Dobiera drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
2,0Student nie posiada wiedzy nt. doboru drzew i krzewów na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
3,0Student rozróżnia w większości podstawowe walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz częściowo dobiera przykłady roślin
3,5Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera większość wymaganych roślin na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
4,0Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera wymagane rośliny na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
4,5Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i sprawnie dobiera wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
5,0Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i biegle dobiera wszystkie wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych, podając inne cechy wskazanych roślin
OG_1A_C05_W03
Rozpoznaje i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
2,0Student nie rozpoznaje i nie potrafi scharakteryzować cech morfologicznych roślin drzewiastych; nie potrafi rozpoznać drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz nie zna ich biologii i ekologii
3,0Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować podstawowe cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje podstawowe drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych
3,5Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje większość wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych
4,0Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych
4,5Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
5,0Student biegle rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich pełną biologię i ekologię

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C05_U01
Umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów; ocenia i wykorzystuje w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
2,0Student nie umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; nie potrafi analizować cech diagnostycznych drzew i krzewów oraz ocenić i wykorzystać praktycznie walorów dekoracyjnych drzew i krzewów
3,0Student korzysta w podstawowym zakresie z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów
3,5Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów, częściowo oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
4,0Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne większości wymaganych drzew i krzewów
4,5Student sprawnie korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne
5,0Student biegle korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C05_K01
Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
2,0Student nie ma świadomości dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
3,0Student ma elementarną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
3,5Student ma dostateczną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
4,0Student ma dobrą świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
4,5Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
5,0Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa i potrafi wskazać sposoby jej realizacji w swoim życiu zawodowym
OG_1A_C05_K02
Ma świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
2,0Student nie ma świadomości funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
3,0Student ma elementarną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
3,5Student ma dostateczną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
4,0Student ma dobrą świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
4,5Student ma pełną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
5,0Student ma ugruntowaną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności, potrafiąc określić sposoby osiągnięcia tego celu
OG_1A_C05_K03
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływie na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
2,0student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
3,0student ma podstawową świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
3,5student ma szerszą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
4,0student ma dobrą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego; potrafi wskazać wybrane przykłady
4,5student ma szerszą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego; potrafi wskazać przykłady
5,0student ma ugruntowaną świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego; potrafi wskazać liczne przykłady

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  2. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005, 1
  4. Seneta W.; Dolatowski J., Zieliński J., Dendrologia, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 2021, i starsze wydania
  5. Stachak A., Grinn U., Haas-Nogal M., Kubus M., Nowak G., Nowakowska M., Zieleń Szczecina, Oficyna In Plus, Wołczkowo, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Chylarecki H. (red.), Arboretum Przelewickie egzotyczny ogród na Ziemi Pyrzyckiej, Ogólnopolskie Tow. Ochrony Ptaków, Gdańsk, 1997
  2. Coombes A.J., Drzewa, Wydaw. Wiedza i Życie, Warszawa, 2001, 2
  3. Coombes A.J., Kieszonkowy atlas drzew, Solis, Warszawa, 2006
  4. Owen J., More D., Przewodnik Collinsa. Drzewa, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009
  5. Godet J., Pędy i pąki rozpoznawanie drzew w okresie spoczynku, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych, zawszezielonych oraz podstawowych drzew i krzewów obcego pochodzenia (Park Żeromskiego)1
T-A-2Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych oraz rodzimych, pokroje i pędy drzew liściastych (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie)1
T-A-3Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych oraz roślin zawszezielonych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej)1
T-A-4Określanie cech diagnostycznych drzew i krzewów rodzimych1
T-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyjazd terenowy do Ogrodu Dendrologicznego w Glinnej - rozpoznawanie wybranych gatunków drzew i krzewów z kolekcji arboretum3
3

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych i liściastych na podstawie cech diagnostycznych w Parku Kasprowicza w Szczecinie1
T-T-2Rozpoznawanie drzew i krzewów liściastych na podstawie cech diagnostycznychw Parku Żeromskiego w Szczecinie (m.in. z rodziny Fabaceae)1
T-T-3Zajęcia terenowe w Ogrodzie Dendrologicznym w Glinnej - rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów z kolekcji ogrodu3
T-T-4Zajęcia terenowe w Ogrodzie Dendrologicznym w Przelewicach - rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów z kolekcji ogrodu2
T-T-5Rozpoznawanie drzew i krzewów rosnących na terenie WKŚiR ZUT w Szczecinie, terenie "Różanki" oraz tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania1
T-W-2Drzewa i krzewy o efektownym jesiennym przebarwianiu się liści i efektownych owocach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe, cechy morfologiczne, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-4Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym1
T-W-5Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków1
T-W-6Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krzewy rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków1
T-W-2Drzewa i krzewy kwitnące przed rozwojem liści (cechy diagnostyczne i dekoracyjne, zastosowanie)1
T-W-3Rośliny drzewiaste (krzewy, krzewinki) jako rośliny okrywowe (przegląd gatunków i odmian, cechy diagnostyczne i dekoracyjne, zastosowanie w zależności od siedliska)1
T-W-4Charakterystyka gatunków pnączy (podział pnączy według cech biologicznych i dekoracyjnych)1
T-W-5Drzewa i krzewy o efektownym barwnym ulistnieniu w okresie wegetacji (barwa inna niż zielona), cechy diagnostyczne i dekoracyjne, zastosowanie1
T-W-6Podstawowe drzewa obcego pochodzenia (cechy diagnostyczne, dekoracyjne, wymagania ekologiczne i zastosowanie w terenach zieleni, gatunki inwazyjne)2
T-W-7Podstawowe krzewy obcego pochodzenia (cechy diagnostyczne, dekoracyjne, wymagania ekologiczne i zastosowanie w terenach zieleni)2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2opracowanie konspektów ćwiczeń4
A-A-3studiowanie literatury dendrologicznej8
A-A-4konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2praca własna studenta; studiowanie literatury dendrologicznej7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach9
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca własna studenta, analiza treści wykładów9
A-W-3konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca własna studenta, analiza treści wykładów14
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C05_W01Identyfikuje na podstawie znajomości systematyki podstawowe taksony roślin drzewiastych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki, niezbędną do rozumienia zależności między strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów i populacji oraz obejmującej systematykę roślin, ich pochodzenie i fitogeografię
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
Treści programoweT-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
T-W-4Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na podstawie znajomości systematyki zidentyfikować żadnego z podstawowych taksonów roślin drzewiastych
3,0Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki ponad połowę wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych
3,5Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki zdecydowaną większość wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych
4,0Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych
4,5Student potrafi sprawnie zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając niektóre przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju
5,0Student potrafi biegle zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając inne przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C05_W02Dobiera drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi wyróżnionych grup drzew i krzewów w różnych porach roku
Treści programoweT-W-2Drzewa i krzewy o efektownym jesiennym przebarwianiu się liści i efektownych owocach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe, cechy morfologiczne, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-5Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy nt. doboru drzew i krzewów na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
3,0Student rozróżnia w większości podstawowe walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz częściowo dobiera przykłady roślin
3,5Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera większość wymaganych roślin na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
4,0Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera wymagane rośliny na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
4,5Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i sprawnie dobiera wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
5,0Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i biegle dobiera wszystkie wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych, podając inne cechy wskazanych roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C05_W03Rozpoznaje i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi wyróżnionych grup drzew i krzewów w różnych porach roku
C-5Przekazanie wiedzy o podstawowych wymaganiach ekologicznych roślin drzewiastych
Treści programoweT-A-2Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych oraz rodzimych, pokroje i pędy drzew liściastych (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie)
T-A-3Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych oraz roślin zawszezielonych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej)
T-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe, cechy morfologiczne, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-4Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym
T-W-5Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-6Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-2Ocena formująca: ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z zaliczenia
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje i nie potrafi scharakteryzować cech morfologicznych roślin drzewiastych; nie potrafi rozpoznać drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz nie zna ich biologii i ekologii
3,0Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować podstawowe cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje podstawowe drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych
3,5Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje większość wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych
4,0Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych
4,5Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
5,0Student biegle rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich pełną biologię i ekologię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C05_U01Umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów; ocenia i wykorzystuje w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
C-3Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie
C-4Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi wyróżnionych grup drzew i krzewów w różnych porach roku
Treści programoweT-A-2Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych oraz rodzimych, pokroje i pędy drzew liściastych (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie)
T-A-3Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych oraz roślin zawszezielonych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej)
T-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; nie potrafi analizować cech diagnostycznych drzew i krzewów oraz ocenić i wykorzystać praktycznie walorów dekoracyjnych drzew i krzewów
3,0Student korzysta w podstawowym zakresie z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów
3,5Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów, częściowo oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
4,0Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne większości wymaganych drzew i krzewów
4,5Student sprawnie korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne
5,0Student biegle korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C05_K01Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
C-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych i korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
C-3Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie
Treści programoweT-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
3,0Student ma elementarną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
3,5Student ma dostateczną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
4,0Student ma dobrą świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
4,5Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
5,0Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa i potrafi wskazać sposoby jej realizacji w swoim życiu zawodowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C05_K02Ma świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
C-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych i korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
Treści programoweT-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
T-W-6Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
3,0Student ma elementarną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
3,5Student ma dostateczną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
4,0Student ma dobrą świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
4,5Student ma pełną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
5,0Student ma ugruntowaną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności, potrafiąc określić sposoby osiągnięcia tego celu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C05_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływie na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-5Przekazanie wiedzy o podstawowych wymaganiach ekologicznych roślin drzewiastych
Treści programoweT-W-5Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-6Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
3,0student ma podstawową świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
3,5student ma szerszą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
4,0student ma dobrą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego; potrafi wskazać wybrane przykłady
4,5student ma szerszą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego; potrafi wskazać przykłady
5,0student ma ugruntowaną świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego; potrafi wskazać liczne przykłady