Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Aranżacja kwietników i rabat:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aranżacja kwietników i rabat
Specjalność Sztuka ogrodowa
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 6 0,60,30zaliczenie
zajęcia terenoweT3 3 0,40,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad uprawy roślin ogrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z szerokim wachlarzem gatunków i odmian roślin przeznaczonych na kwietniki i rabaty, z zasadami doboru roślin i łączenia ich w kompozycje roślinne oraz ich pielęgnacja.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Najważniejsze gatunki i odmiany roślin stosowane na kwietniki i rabaty, dobór pod względem stanowiska i cech użytkowych. Zaprojektowanie kompozycji roślinnej z opisem pielęgnacji.6
6
zajęcia terenowe
T-T-1Poznanie gatunków roslin ozdobnych na kwietnikach i rabatach miejskich. Praktyczne wykonanie kompozycji w pojemniku.3
3
wykłady
T-W-1Zasady aranżacji kwietników i rabat w ogrodach przydomowych i przestrzeni miejskiej. Rys historyczny założeń ogrodowych. Grupy roślin ozdobnych stosowane na kwietnikach (geofity, rośliny jednoroczne, r. dwuletnie, rośliny wieloletnie nie zimujące, trawy ozdobne) i na rabatach (r. wieloletnie zimujące w gruncie, paprocie, rośliny wodne i wilgociolubne, krzewinki, geofity), ich najlepsze walory użytkowe oraz możliwości wykorzystania w ogrodnictwie miejskim i w ogrodach przydomowych.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia7
A-L-3Konsultacje2
15
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych7
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5metoda projektów
M-6ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test ze znajomości roślin
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO1a_W01
Zna gatunki i odmiany roślin ozdobnych przeznaczonych na kwietniki i rabaty oraz zasady ich komponowania
OG_1A_W20, OG_1A_W23C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO1a_U01
Umie dobrać gatunki roślin ozdobnych do aranżacji kwietników i rabat w terenach zieleni i do dekoracji pojemnika oraz potrafi je pielęgnować
OG_1A_U03, OG_1A_U11, OG_1A_U12, OG_1A_U15C-1T-L-1, T-T-1, T-W-1M-1, M-2, M-4, M-5, M-6S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO1a_K01
Jest gotowy zaplanować, zrealizować i właściwie pielęgnować kompozycje roślinne w terenach zieleni
OG_1A_K04, OG_1A_K05, OG_1A_K06C-1T-L-1, T-T-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO1a_W01
Zna gatunki i odmiany roślin ozdobnych przeznaczonych na kwietniki i rabaty oraz zasady ich komponowania
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych przeznaczonych na kwietniki i rabaty oraz orientuje się w ich komponowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO1a_U01
Umie dobrać gatunki roślin ozdobnych do aranżacji kwietników i rabat w terenach zieleni i do dekoracji pojemnika oraz potrafi je pielęgnować
2,0
3,0Student dobiera podstawowe gatunki roślin do aranżacji kwietników i rabat i do dekoracji pojemnika oraz umie wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO1a_K01
Jest gotowy zaplanować, zrealizować i właściwie pielęgnować kompozycje roślinne w terenach zieleni
2,0
3,0Student planuje i realizuje proste kompozycje z roślin ozdobnych oraz wykonuje najważniejsze zabiegi pielęgnacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel H., Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. M. Raducka-Mynett, Kwietniki sezonowe, PWRiL, Warszawa, 1980
  3. M.E. Drozdek (red.), Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechów - Kalsk, 2011
  4. A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003, 2011
  5. J. Marcinkowski, Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Vitroflora, Katalod - Rośliny ozdobne, rabatowe, balkonowe, jednoroczne, 2022
  2. Vitroflora, Katalog - Byliny i trawy, 2022
  3. Związek Szkółkarstwa Polskiego, Katalog bylin, 2011
  4. Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, czasopismo, 2023
  5. J. Krause, Kwitnące cebule, Krajowa Rada PZD, Warszawa, 1992
  6. Krause J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
  7. Mayer J., Rośliny balkonowe, Delta, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Najważniejsze gatunki i odmiany roślin stosowane na kwietniki i rabaty, dobór pod względem stanowiska i cech użytkowych. Zaprojektowanie kompozycji roślinnej z opisem pielęgnacji.6
6

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Poznanie gatunków roslin ozdobnych na kwietnikach i rabatach miejskich. Praktyczne wykonanie kompozycji w pojemniku.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady aranżacji kwietników i rabat w ogrodach przydomowych i przestrzeni miejskiej. Rys historyczny założeń ogrodowych. Grupy roślin ozdobnych stosowane na kwietnikach (geofity, rośliny jednoroczne, r. dwuletnie, rośliny wieloletnie nie zimujące, trawy ozdobne) i na rabatach (r. wieloletnie zimujące w gruncie, paprocie, rośliny wodne i wilgociolubne, krzewinki, geofity), ich najlepsze walory użytkowe oraz możliwości wykorzystania w ogrodnictwie miejskim i w ogrodach przydomowych.9
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia7
A-L-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO1a_W01Zna gatunki i odmiany roślin ozdobnych przeznaczonych na kwietniki i rabaty oraz zasady ich komponowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z szerokim wachlarzem gatunków i odmian roślin przeznaczonych na kwietniki i rabaty, z zasadami doboru roślin i łączenia ich w kompozycje roślinne oraz ich pielęgnacja.
Treści programoweT-L-1Najważniejsze gatunki i odmiany roślin stosowane na kwietniki i rabaty, dobór pod względem stanowiska i cech użytkowych. Zaprojektowanie kompozycji roślinnej z opisem pielęgnacji.
T-W-1Zasady aranżacji kwietników i rabat w ogrodach przydomowych i przestrzeni miejskiej. Rys historyczny założeń ogrodowych. Grupy roślin ozdobnych stosowane na kwietnikach (geofity, rośliny jednoroczne, r. dwuletnie, rośliny wieloletnie nie zimujące, trawy ozdobne) i na rabatach (r. wieloletnie zimujące w gruncie, paprocie, rośliny wodne i wilgociolubne, krzewinki, geofity), ich najlepsze walory użytkowe oraz możliwości wykorzystania w ogrodnictwie miejskim i w ogrodach przydomowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5metoda projektów
M-6ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test ze znajomości roślin
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych przeznaczonych na kwietniki i rabaty oraz orientuje się w ich komponowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO1a_U01Umie dobrać gatunki roślin ozdobnych do aranżacji kwietników i rabat w terenach zieleni i do dekoracji pojemnika oraz potrafi je pielęgnować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
OG_1A_U12student potrafi identyfikować cechy różnicujące gatunki i odmiany użytkowe roślin ozdobnych, sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z szerokim wachlarzem gatunków i odmian roślin przeznaczonych na kwietniki i rabaty, z zasadami doboru roślin i łączenia ich w kompozycje roślinne oraz ich pielęgnacja.
Treści programoweT-L-1Najważniejsze gatunki i odmiany roślin stosowane na kwietniki i rabaty, dobór pod względem stanowiska i cech użytkowych. Zaprojektowanie kompozycji roślinnej z opisem pielęgnacji.
T-T-1Poznanie gatunków roslin ozdobnych na kwietnikach i rabatach miejskich. Praktyczne wykonanie kompozycji w pojemniku.
T-W-1Zasady aranżacji kwietników i rabat w ogrodach przydomowych i przestrzeni miejskiej. Rys historyczny założeń ogrodowych. Grupy roślin ozdobnych stosowane na kwietnikach (geofity, rośliny jednoroczne, r. dwuletnie, rośliny wieloletnie nie zimujące, trawy ozdobne) i na rabatach (r. wieloletnie zimujące w gruncie, paprocie, rośliny wodne i wilgociolubne, krzewinki, geofity), ich najlepsze walory użytkowe oraz możliwości wykorzystania w ogrodnictwie miejskim i w ogrodach przydomowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5metoda projektów
M-6ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dobiera podstawowe gatunki roślin do aranżacji kwietników i rabat i do dekoracji pojemnika oraz umie wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO1a_K01Jest gotowy zaplanować, zrealizować i właściwie pielęgnować kompozycje roślinne w terenach zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z szerokim wachlarzem gatunków i odmian roślin przeznaczonych na kwietniki i rabaty, z zasadami doboru roślin i łączenia ich w kompozycje roślinne oraz ich pielęgnacja.
Treści programoweT-L-1Najważniejsze gatunki i odmiany roślin stosowane na kwietniki i rabaty, dobór pod względem stanowiska i cech użytkowych. Zaprojektowanie kompozycji roślinnej z opisem pielęgnacji.
T-T-1Poznanie gatunków roslin ozdobnych na kwietnikach i rabatach miejskich. Praktyczne wykonanie kompozycji w pojemniku.
T-W-1Zasady aranżacji kwietników i rabat w ogrodach przydomowych i przestrzeni miejskiej. Rys historyczny założeń ogrodowych. Grupy roślin ozdobnych stosowane na kwietnikach (geofity, rośliny jednoroczne, r. dwuletnie, rośliny wieloletnie nie zimujące, trawy ozdobne) i na rabatach (r. wieloletnie zimujące w gruncie, paprocie, rośliny wodne i wilgociolubne, krzewinki, geofity), ich najlepsze walory użytkowe oraz możliwości wykorzystania w ogrodnictwie miejskim i w ogrodach przydomowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5metoda projektów
M-6ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test ze znajomości roślin
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student planuje i realizuje proste kompozycje z roślin ozdobnych oraz wykonuje najważniejsze zabiegi pielęgnacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0