Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Warzywnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Warzywnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 6 1,00,38zaliczenie
wykładyW4 6 0,40,42zaliczenie
laboratoriaL4 6 0,60,58zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,48zaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,52zaliczenie
wykładyW6 18 2,00,38egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,31zaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,31zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wskazanie i analiza czynników wzrostu i rozwoju roślin w uprawie polowej i pod osłonami
C-2Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych
C-3Zapoznanie studentów z rozmnażaniem, pielęgnacją, przyspieszaniem zbioru warzyw
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
C-5Układanie zmianowania i płodozmianu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka podłoży do uprawy warzyw pod osłonami.1
T-A-2Sterowanie czynnikami klimatycznymi w szklarniach i wysokich tunelach foliowych. Nawadnianie i fertygacja.4
T-A-3Ochrona warzyw w pomieszczeniach.4
9
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych.6
6
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzywpolowych: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.5
T-L-2Budowa i wyposażenie szklarni i wysokich tuneli foliowych.4
9
laboratoria
T-L-1Siew i produkcja rozsady warzyw, przyspieszanie upraw polowych roślin warzywnych, układanie płodozmianów, obliczanie dawek nawożenia w polowej uprawie warzyw.6
6
laboratoria
T-L-1Odmianoznawstwo warzyw w uprawie pod osłonami: pomidor , ogórek, papryka, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska i in.6
T-L-2Nowości odmianowe w produkcji warzyw pod osłonami.3
9
wykłady
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.5
T-W-2Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.1
T-W-3Metody uprawy roślin warzywnych pod osłonami.2
T-W-4Pędzenie warzyw w szklarni1
9
wykłady
T-W-1Systematyka i podział oraz ośrodki pochodzenia warzyw. Charakterystyka botaniczna i części jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw. Kierunki produkcji warzywniczej. Warunki klimatyczne, i glebowe, rejonizacja upraw warzywnych. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw.Nawożenie, nawadnianie i zabiegi pielęgnacyjne w uprawie warzyw warzyw. Dojrzewanie, zbiór oraz traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport.12
12
wykłady
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy kapustnych, rzepowatych, cebulowych, psiankowatych, dyniowatych.6
6
wykłady
T-W-1Uprawa warzyw pod osłonami: pomidor, ogórek, papryka,oberżyna, melon, kawon, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska - charakterystyka gatunku, warunki wzrostu i rozwoju, terminy i metody uprawy, produkcja rozsady, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór i przygotowanie do sprzedaży.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia14
A-A-3Konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.9
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Gromadzenie i opracowanie literatury przedmiotu9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia7
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-L-2Realizacja projektu zagospodarowania warzywnika5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.9
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia11
A-W-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych18
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Zapoznanie się z materiałem roślinnym świeżym i zielnikowym (kolekcja, zielniki)10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: projekt
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_W01
Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych
OG_1A_W03, OG_1A_W14C-2, C-4, C-5T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4
OG_1A_C09_W02
Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych
OG_1A_W14C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_U01
Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy
OG_1A_U05, OG_1A_U06C-2, C-4T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
OG_1A_C09_U02
Ocenia wpływ czynników środowiska na wzrost roślin polowych oraz posiada umiejętność sterowania tymi warunkami w uprawach warzyw w pomieszczeniach.
OG_1A_U06, OG_1A_U10C-1T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4
OG_1A_C09_U03
Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór)
OG_1A_U06C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_K01
Ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości
OG_1A_K04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4
OG_1A_C09_K02
Student ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia
OG_1A_K01C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_W01
Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych
2,0
3,0Student wymienia ośrodki pochodzenia warzyw, klasyfikuje podstawowe gatunki i odmiany warzy.w
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C09_W02
Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych
2,0
3,0Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej; wymienia i opisuje poznane metody uprawy warzyw.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_U01
Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy
2,0
3,0Student posiadł wymaganą umiejętność w stopniu zadowalającym.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C09_U02
Ocenia wpływ czynników środowiska na wzrost roślin polowych oraz posiada umiejętność sterowania tymi warunkami w uprawach warzyw w pomieszczeniach.
2,0
3,0Student potraf dokonać podstawowej oceny czynników środowiska na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C09_U03
Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór)
2,0
3,0Student posiada umiejętność planowania procesu produkcji na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_K01
Ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości
2,0
3,0Student ma świadomość wpływu czynników środowiska na wielkość oraz jakość plonu warzyw.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C09_K02
Student ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Orłowski M. (red.), Polowa uprawa warzyw, Wydaw. Brasika, Szczecin, Szczecin, 2000
  2. Knaflewski M. (red.), Uprawa warzyw w pomieszczeniach, PWRiL, Poznań, 2010
  3. Grabowska A., Jędrszczyk E., Sękara A., Odmianoznawstwo roślin warzywnych, Wydaw. UR w Krakowie, Kraków, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Kołota. E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. UWP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Wysocka-Owczarek M., Uprawa pomidorów w szklarniach i tunelach foliowych, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, Warszawa, 2010
  3. Pudelski T. (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, PWRiL, Poznań, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka podłoży do uprawy warzyw pod osłonami.1
T-A-2Sterowanie czynnikami klimatycznymi w szklarniach i wysokich tunelach foliowych. Nawadnianie i fertygacja.4
T-A-3Ochrona warzyw w pomieszczeniach.4
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych.6
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzywpolowych: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.5
T-L-2Budowa i wyposażenie szklarni i wysokich tuneli foliowych.4
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Siew i produkcja rozsady warzyw, przyspieszanie upraw polowych roślin warzywnych, układanie płodozmianów, obliczanie dawek nawożenia w polowej uprawie warzyw.6
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Odmianoznawstwo warzyw w uprawie pod osłonami: pomidor , ogórek, papryka, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska i in.6
T-L-2Nowości odmianowe w produkcji warzyw pod osłonami.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.5
T-W-2Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.1
T-W-3Metody uprawy roślin warzywnych pod osłonami.2
T-W-4Pędzenie warzyw w szklarni1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyka i podział oraz ośrodki pochodzenia warzyw. Charakterystyka botaniczna i części jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw. Kierunki produkcji warzywniczej. Warunki klimatyczne, i glebowe, rejonizacja upraw warzywnych. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw.Nawożenie, nawadnianie i zabiegi pielęgnacyjne w uprawie warzyw warzyw. Dojrzewanie, zbiór oraz traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport.12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy kapustnych, rzepowatych, cebulowych, psiankowatych, dyniowatych.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uprawa warzyw pod osłonami: pomidor, ogórek, papryka,oberżyna, melon, kawon, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska - charakterystyka gatunku, warunki wzrostu i rozwoju, terminy i metody uprawy, produkcja rozsady, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór i przygotowanie do sprzedaży.18
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia14
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Gromadzenie i opracowanie literatury przedmiotu9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-L-2Realizacja projektu zagospodarowania warzywnika5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.9
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia11
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych18
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Zapoznanie się z materiałem roślinnym świeżym i zielnikowym (kolekcja, zielniki)10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_W01Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki, niezbędną do rozumienia zależności między strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów i populacji oraz obejmującej systematykę roślin, ich pochodzenie i fitogeografię
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-2Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
C-5Układanie zmianowania i płodozmianu
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzywpolowych: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.
T-L-1Odmianoznawstwo warzyw w uprawie pod osłonami: pomidor , ogórek, papryka, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska i in.
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych.
T-W-1Systematyka i podział oraz ośrodki pochodzenia warzyw. Charakterystyka botaniczna i części jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw. Kierunki produkcji warzywniczej. Warunki klimatyczne, i glebowe, rejonizacja upraw warzywnych. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw.Nawożenie, nawadnianie i zabiegi pielęgnacyjne w uprawie warzyw warzyw. Dojrzewanie, zbiór oraz traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia ośrodki pochodzenia warzyw, klasyfikuje podstawowe gatunki i odmiany warzy.w
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_W02Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
C-5Układanie zmianowania i płodozmianu
Treści programoweT-W-1Uprawa warzyw pod osłonami: pomidor, ogórek, papryka,oberżyna, melon, kawon, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska - charakterystyka gatunku, warunki wzrostu i rozwoju, terminy i metody uprawy, produkcja rozsady, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór i przygotowanie do sprzedaży.
T-W-3Metody uprawy roślin warzywnych pod osłonami.
T-W-4Pędzenie warzyw w szklarni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: projekt
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej; wymienia i opisuje poznane metody uprawy warzyw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_U01Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzywpolowych: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.
T-L-1Odmianoznawstwo warzyw w uprawie pod osłonami: pomidor , ogórek, papryka, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska i in.
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych.
T-L-2Nowości odmianowe w produkcji warzyw pod osłonami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: projekt
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł wymaganą umiejętność w stopniu zadowalającym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_U02Ocenia wpływ czynników środowiska na wzrost roślin polowych oraz posiada umiejętność sterowania tymi warunkami w uprawach warzyw w pomieszczeniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Cel przedmiotuC-1Wskazanie i analiza czynników wzrostu i rozwoju roślin w uprawie polowej i pod osłonami
Treści programoweT-W-1Systematyka i podział oraz ośrodki pochodzenia warzyw. Charakterystyka botaniczna i części jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw. Kierunki produkcji warzywniczej. Warunki klimatyczne, i glebowe, rejonizacja upraw warzywnych. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw.Nawożenie, nawadnianie i zabiegi pielęgnacyjne w uprawie warzyw warzyw. Dojrzewanie, zbiór oraz traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport.
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy kapustnych, rzepowatych, cebulowych, psiankowatych, dyniowatych.
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.
T-W-2Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.
T-W-3Metody uprawy roślin warzywnych pod osłonami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potraf dokonać podstawowej oceny czynników środowiska na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_U03Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
Treści programoweT-A-1Charakterystyka podłoży do uprawy warzyw pod osłonami.
T-A-2Sterowanie czynnikami klimatycznymi w szklarniach i wysokich tunelach foliowych. Nawadnianie i fertygacja.
T-A-3Ochrona warzyw w pomieszczeniach.
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych.
T-L-1Siew i produkcja rozsady warzyw, przyspieszanie upraw polowych roślin warzywnych, układanie płodozmianów, obliczanie dawek nawożenia w polowej uprawie warzyw.
T-L-2Budowa i wyposażenie szklarni i wysokich tuneli foliowych.
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy kapustnych, rzepowatych, cebulowych, psiankowatych, dyniowatych.
T-W-1Uprawa warzyw pod osłonami: pomidor, ogórek, papryka,oberżyna, melon, kawon, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska - charakterystyka gatunku, warunki wzrostu i rozwoju, terminy i metody uprawy, produkcja rozsady, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór i przygotowanie do sprzedaży.
T-W-2Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.
T-W-3Metody uprawy roślin warzywnych pod osłonami.
T-W-4Pędzenie warzyw w szklarni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność planowania procesu produkcji na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_K01Ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wskazanie i analiza czynników wzrostu i rozwoju roślin w uprawie polowej i pod osłonami
C-2Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych
C-3Zapoznanie studentów z rozmnażaniem, pielęgnacją, przyspieszaniem zbioru warzyw
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
C-5Układanie zmianowania i płodozmianu
Treści programoweT-A-1Charakterystyka podłoży do uprawy warzyw pod osłonami.
T-A-2Sterowanie czynnikami klimatycznymi w szklarniach i wysokich tunelach foliowych. Nawadnianie i fertygacja.
T-A-3Ochrona warzyw w pomieszczeniach.
T-L-1Odmianoznawstwo warzyw w uprawie pod osłonami: pomidor , ogórek, papryka, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska i in.
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych.
T-L-1Siew i produkcja rozsady warzyw, przyspieszanie upraw polowych roślin warzywnych, układanie płodozmianów, obliczanie dawek nawożenia w polowej uprawie warzyw.
T-L-2Nowości odmianowe w produkcji warzyw pod osłonami.
T-L-2Budowa i wyposażenie szklarni i wysokich tuneli foliowych.
T-W-1Systematyka i podział oraz ośrodki pochodzenia warzyw. Charakterystyka botaniczna i części jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw. Kierunki produkcji warzywniczej. Warunki klimatyczne, i glebowe, rejonizacja upraw warzywnych. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw.Nawożenie, nawadnianie i zabiegi pielęgnacyjne w uprawie warzyw warzyw. Dojrzewanie, zbiór oraz traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport.
T-W-1Uprawa warzyw pod osłonami: pomidor, ogórek, papryka,oberżyna, melon, kawon, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska - charakterystyka gatunku, warunki wzrostu i rozwoju, terminy i metody uprawy, produkcja rozsady, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór i przygotowanie do sprzedaży.
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy kapustnych, rzepowatych, cebulowych, psiankowatych, dyniowatych.
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.
T-W-2Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.
T-W-3Metody uprawy roślin warzywnych pod osłonami.
T-W-4Pędzenie warzyw w szklarni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: projekt
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość wpływu czynników środowiska na wielkość oraz jakość plonu warzyw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_K02Student ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-2Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych
C-3Zapoznanie studentów z rozmnażaniem, pielęgnacją, przyspieszaniem zbioru warzyw
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
Treści programoweT-A-1Charakterystyka podłoży do uprawy warzyw pod osłonami.
T-A-2Sterowanie czynnikami klimatycznymi w szklarniach i wysokich tunelach foliowych. Nawadnianie i fertygacja.
T-A-3Ochrona warzyw w pomieszczeniach.
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzywpolowych: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.
T-L-1Odmianoznawstwo warzyw w uprawie pod osłonami: pomidor , ogórek, papryka, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska i in.
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych.
T-L-1Siew i produkcja rozsady warzyw, przyspieszanie upraw polowych roślin warzywnych, układanie płodozmianów, obliczanie dawek nawożenia w polowej uprawie warzyw.
T-L-2Nowości odmianowe w produkcji warzyw pod osłonami.
T-L-2Budowa i wyposażenie szklarni i wysokich tuneli foliowych.
T-W-1Systematyka i podział oraz ośrodki pochodzenia warzyw. Charakterystyka botaniczna i części jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw. Kierunki produkcji warzywniczej. Warunki klimatyczne, i glebowe, rejonizacja upraw warzywnych. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw.Nawożenie, nawadnianie i zabiegi pielęgnacyjne w uprawie warzyw warzyw. Dojrzewanie, zbiór oraz traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport.
T-W-1Uprawa warzyw pod osłonami: pomidor, ogórek, papryka,oberżyna, melon, kawon, sałata, rzodkiewka, kapusta pekińska - charakterystyka gatunku, warunki wzrostu i rozwoju, terminy i metody uprawy, produkcja rozsady, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór i przygotowanie do sprzedaży.
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy kapustnych, rzepowatych, cebulowych, psiankowatych, dyniowatych.
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy: liściowych, strączkowych, korzeniowych, wieloletnich i różnych.
T-W-2Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.
T-W-3Metody uprawy roślin warzywnych pod osłonami.
T-W-4Pędzenie warzyw w szklarni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0