Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Hodowla roślin ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowla roślin ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 1,50,70zaliczenie
laboratoriaL7 6 0,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość genetyki roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze sposobami poszerzania zakresu zmienności i ich wykorzystaniem w hodowli roślin
C-2zapoznanie studentów z celami i metodami konwencjonalnej hodowli roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cele hodowli roślin ogrodniczych i metody oceny materiałów hodowlanych. Jak i w jakim celu przygotowuje się program hodowlany?1
T-L-2Typy krzyżowań stosowane w hodowli roślin ogrodniczych.1
T-L-3Rodzaje i cele selekcji. Odziedziczalność. Skuteczność selekcji.1
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i szkodniki.1
T-L-5Prezentacja programów hodowlanych.2
6
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do hodowli. Znaczenie hodowli w produkcji roślinnej. Znaczenie zmienności w hodowli roślin i ochrona zasobów genowych. Odmiana, twórca odmiany i hodowca.2
T-W-2Kierunki hodowli roślin. Plon. Jakość plonu. Odporność na choroby i szkodniki. Stres abiotyczny.1
T-W-3Selekcja i postęp genetyczny. Odziedziczalność.1
T-W-4Konwencjonalne metody hodowli roślin. Hodowlla roślin samopylnych i obcopylnych.2
T-W-5Hodowla heterozyjna. Hodowla odmian mieszańcowych. Mechanizmy umożliwiające produkcję nasion odmian mieszańcowych. Odmiany syntetyczne. Znaczenie odmian mieszańcowych roślin warzywnych.2
T-W-6Wykorzystanie mieszańców oddalonych w hodowli roślin. Mieszańce introgresywne. Indukowane allopoliploidy.2
T-W-7Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin. Mutacje genowe. Indukowane allopoliploidy. Hodowla mutacyjna roślin rozmnażanych wegetatywnie.1
T-W-8Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Konsultacje2
A-L-2uczestnictwo w zajęciach6
A-L-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
13
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu11
A-W-3przygotowanie się do testu zaliczającego formę zajęć12
A-W-4Konsultacje2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-2pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca kontrolna (program hodowlany)
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot.
S-3Ocena formująca: Test
S-4Ocena podsumowująca: Test zaliczający formę zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C12_W01
student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
OG_1A_W06C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C12_U01
Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin
OG_1A_U08C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C12_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału do nasadzeń
OG_1A_K01C-2T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C12_W01
student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym metody konwencjonalnej hodowli ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C12_U01
Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym wymienić i opisać metody konwencjonalnej hodowli ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C12_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału do nasadzeń
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michalik B. (red.), Hodowla roślin, PWRiL, Poznań, 2009
  2. Kuraczyk A., Packa D., Wiwart M., Hodowla roślin, UMW, Olsztyn, 2003
  3. Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo., AR, Lublin 1973, Lublin, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo, Wydawnicwto Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1973
  2. Jassem M., Hodowla roślin, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
  3. Simmonds N.W., Podstawy hodoli roślin, PWRiL, Warszawa, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cele hodowli roślin ogrodniczych i metody oceny materiałów hodowlanych. Jak i w jakim celu przygotowuje się program hodowlany?1
T-L-2Typy krzyżowań stosowane w hodowli roślin ogrodniczych.1
T-L-3Rodzaje i cele selekcji. Odziedziczalność. Skuteczność selekcji.1
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i szkodniki.1
T-L-5Prezentacja programów hodowlanych.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do hodowli. Znaczenie hodowli w produkcji roślinnej. Znaczenie zmienności w hodowli roślin i ochrona zasobów genowych. Odmiana, twórca odmiany i hodowca.2
T-W-2Kierunki hodowli roślin. Plon. Jakość plonu. Odporność na choroby i szkodniki. Stres abiotyczny.1
T-W-3Selekcja i postęp genetyczny. Odziedziczalność.1
T-W-4Konwencjonalne metody hodowli roślin. Hodowlla roślin samopylnych i obcopylnych.2
T-W-5Hodowla heterozyjna. Hodowla odmian mieszańcowych. Mechanizmy umożliwiające produkcję nasion odmian mieszańcowych. Odmiany syntetyczne. Znaczenie odmian mieszańcowych roślin warzywnych.2
T-W-6Wykorzystanie mieszańców oddalonych w hodowli roślin. Mieszańce introgresywne. Indukowane allopoliploidy.2
T-W-7Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin. Mutacje genowe. Indukowane allopoliploidy. Hodowla mutacyjna roślin rozmnażanych wegetatywnie.1
T-W-8Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie.1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Konsultacje2
A-L-2uczestnictwo w zajęciach6
A-L-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu11
A-W-3przygotowanie się do testu zaliczającego formę zajęć12
A-W-4Konsultacje2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C12_W01student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W06student ma wiedzę z zakresu genetyki i biotechnologii, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z celami i metodami konwencjonalnej hodowli roślin
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do hodowli. Znaczenie hodowli w produkcji roślinnej. Znaczenie zmienności w hodowli roślin i ochrona zasobów genowych. Odmiana, twórca odmiany i hodowca.
T-W-2Kierunki hodowli roślin. Plon. Jakość plonu. Odporność na choroby i szkodniki. Stres abiotyczny.
T-W-3Selekcja i postęp genetyczny. Odziedziczalność.
T-W-4Konwencjonalne metody hodowli roślin. Hodowlla roślin samopylnych i obcopylnych.
T-W-5Hodowla heterozyjna. Hodowla odmian mieszańcowych. Mechanizmy umożliwiające produkcję nasion odmian mieszańcowych. Odmiany syntetyczne. Znaczenie odmian mieszańcowych roślin warzywnych.
T-L-3Rodzaje i cele selekcji. Odziedziczalność. Skuteczność selekcji.
T-L-5Prezentacja programów hodowlanych.
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i szkodniki.
T-L-2Typy krzyżowań stosowane w hodowli roślin ogrodniczych.
T-L-1Cele hodowli roślin ogrodniczych i metody oceny materiałów hodowlanych. Jak i w jakim celu przygotowuje się program hodowlany?
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca kontrolna (program hodowlany)
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym metody konwencjonalnej hodowli ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C12_U01Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z celami i metodami konwencjonalnej hodowli roślin
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do hodowli. Znaczenie hodowli w produkcji roślinnej. Znaczenie zmienności w hodowli roślin i ochrona zasobów genowych. Odmiana, twórca odmiany i hodowca.
T-W-2Kierunki hodowli roślin. Plon. Jakość plonu. Odporność na choroby i szkodniki. Stres abiotyczny.
T-W-5Hodowla heterozyjna. Hodowla odmian mieszańcowych. Mechanizmy umożliwiające produkcję nasion odmian mieszańcowych. Odmiany syntetyczne. Znaczenie odmian mieszańcowych roślin warzywnych.
T-W-6Wykorzystanie mieszańców oddalonych w hodowli roślin. Mieszańce introgresywne. Indukowane allopoliploidy.
T-W-7Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin. Mutacje genowe. Indukowane allopoliploidy. Hodowla mutacyjna roślin rozmnażanych wegetatywnie.
T-W-8Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie.
T-L-5Prezentacja programów hodowlanych.
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i szkodniki.
T-L-2Typy krzyżowań stosowane w hodowli roślin ogrodniczych.
T-L-3Rodzaje i cele selekcji. Odziedziczalność. Skuteczność selekcji.
T-L-1Cele hodowli roślin ogrodniczych i metody oceny materiałów hodowlanych. Jak i w jakim celu przygotowuje się program hodowlany?
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca kontrolna (program hodowlany)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym wymienić i opisać metody konwencjonalnej hodowli ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C12_K01Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału do nasadzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z celami i metodami konwencjonalnej hodowli roślin
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do hodowli. Znaczenie hodowli w produkcji roślinnej. Znaczenie zmienności w hodowli roślin i ochrona zasobów genowych. Odmiana, twórca odmiany i hodowca.
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i szkodniki.
T-L-1Cele hodowli roślin ogrodniczych i metody oceny materiałów hodowlanych. Jak i w jakim celu przygotowuje się program hodowlany?
T-L-5Prezentacja programów hodowlanych.
T-L-3Rodzaje i cele selekcji. Odziedziczalność. Skuteczność selekcji.
T-L-2Typy krzyżowań stosowane w hodowli roślin ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Test zaliczający formę zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0