Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Sztuka ogrodowa

Sylabus przedmiotu Nawadnianie roślin ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawadnianie roślin ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,20,48zaliczenie
laboratoriaL4 6 0,80,52zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z znaczeniem melioracji, a zwłaszcza nawadniania w kształowaniu środowiska przyrodniczego roślin ogrodniczych.
C-2Umiejętność zaprojektowania systemu nawadniania dla wybranej roślin ogrodniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projekt systemu nawadniania wybranej uprawy ogrodniczej.6
6
wykłady
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji1
T-W-2Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą1
T-W-3Potrzeby wodne roślin ogrodniczych.1
T-W-4Metody sterowania nawadnianiem.2
T-W-5Charakterystyka systemów nawadniania w uprawach ogrodniczych2
T-W-6Etapy projektowania systemu nawadniania.3
T-W-7Zaiczenie wykładów.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach6
A-L-2Konsultacje projektów2
A-L-3Studiowanie literatury12
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu nawadniania wybranego gatunku rośliny ogrodniczej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04a_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
OG_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04a_U01
Student potrafi wykonać prosty projekt systemu nawadniania wybranego gatunku rośliny ogrodniczej.
OG_1A_U09C-2T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04a_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
OG_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04a_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
2,0
3,0Student ma stopniu podstawowym wiedzę na temat roli wody oraz nawadniania w kształtowaniu środowiska przyrodniczego troślin ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04a_U01
Student potrafi wykonać prosty projekt systemu nawadniania wybranego gatunku rośliny ogrodniczej.
2,0
3,0Student potrafi wykonać prosty projekt systemu nawadniania dla wybranego gatunku rośliny ogrodniczej nie poparty głebszą analizą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04a_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie zasadę zrównoważonego gospodarowania wodą w środowisku przyrodniczym oraz zagadnienia dotyczące nawadnania roślin ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. praca zb. red. Karczmarczyka i Nowaka, Nawadnianie roślin, PWRiL, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa Prawo Wodne z późniejszymi zmianami, 2018
  2. Materiały internetowe dotyczące nawadniania roślin ogrodniczych., 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt systemu nawadniania wybranej uprawy ogrodniczej.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji1
T-W-2Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą1
T-W-3Potrzeby wodne roślin ogrodniczych.1
T-W-4Metody sterowania nawadnianiem.2
T-W-5Charakterystyka systemów nawadniania w uprawach ogrodniczych2
T-W-6Etapy projektowania systemu nawadniania.3
T-W-7Zaiczenie wykładów.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach6
A-L-2Konsultacje projektów2
A-L-3Studiowanie literatury12
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C04a_W01umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z znaczeniem melioracji, a zwłaszcza nawadniania w kształowaniu środowiska przyrodniczego roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-2Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą
T-W-3Potrzeby wodne roślin ogrodniczych.
T-W-4Metody sterowania nawadnianiem.
T-W-5Charakterystyka systemów nawadniania w uprawach ogrodniczych
T-W-6Etapy projektowania systemu nawadniania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma stopniu podstawowym wiedzę na temat roli wody oraz nawadniania w kształtowaniu środowiska przyrodniczego troślin ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C04a_U01Student potrafi wykonać prosty projekt systemu nawadniania wybranego gatunku rośliny ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zaprojektowania systemu nawadniania dla wybranej roślin ogrodniczej.
Treści programoweT-L-1Projekt systemu nawadniania wybranej uprawy ogrodniczej.
T-W-3Potrzeby wodne roślin ogrodniczych.
T-W-4Metody sterowania nawadnianiem.
T-W-5Charakterystyka systemów nawadniania w uprawach ogrodniczych
T-W-6Etapy projektowania systemu nawadniania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu nawadniania wybranego gatunku rośliny ogrodniczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać prosty projekt systemu nawadniania dla wybranego gatunku rośliny ogrodniczej nie poparty głebszą analizą.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C04a_K01postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z znaczeniem melioracji, a zwłaszcza nawadniania w kształowaniu środowiska przyrodniczego roślin ogrodniczych.
C-2Umiejętność zaprojektowania systemu nawadniania dla wybranej roślin ogrodniczej.
Treści programoweT-L-1Projekt systemu nawadniania wybranej uprawy ogrodniczej.
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-2Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą
T-W-3Potrzeby wodne roślin ogrodniczych.
T-W-4Metody sterowania nawadnianiem.
T-W-5Charakterystyka systemów nawadniania w uprawach ogrodniczych
T-W-6Etapy projektowania systemu nawadniania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie zasadę zrównoważonego gospodarowania wodą w środowisku przyrodniczym oraz zagadnienia dotyczące nawadnania roślin ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0