Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Sztuka ogrodowa
Sylabus przedmiotu Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entomologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami |
C-2 | uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym dla upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania. | 1 |
T-L-2 | Nematoda - pasożyty roślin ogrodniczych i sadowniczych. Metody badań laboratoryjnych stosowane w nematologii do pozyskiwania i diagnozowania nicieni. | 1 |
T-L-3 | Roztocze Acari - szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych. Wykorzystanie roztoczy drapieżnych w metodach biologicznych. | 1 |
T-L-4 | Diagnostyka najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami. | 1 |
T-L-5 | Diagnostyka najważniejszych szkodników sadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych. | 1 |
T-L-6 | Diagnostyka wybranych szkodników roślin ozdobnych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania. | 1 |
6 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Charakterystyka najważniejszych szkodników sadów uszkadzających różne gatunki drzew i krzewów owocowych. Przegląd szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami. | 1 |
T-T-2 | Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami. | 1 |
T-T-3 | Rola entomofauny pożytecznej jako naturalnego oporu środowiska względem wybranych szkodników roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych. | 1 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych. | 4 |
T-W-2 | Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami. | 2 |
T-W-4 | Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska. | 3 |
T-W-5 | Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy. | 2 |
T-W-6 | Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych. | 5 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium | 7 |
A-L-3 | zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin | 5 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury przedmiotu | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | pokaz z użyciem sprzętu optycznego |
M-6 | prezentacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C13_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych | OG_1A_W10, OG_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-6 | S-1 |
OG_1A_C13_W02 charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_W10, OG_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C13_U01 potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników oraz właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-T-1, T-T-2, T-T-3 | M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C13_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami | OG_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3 | S-3 |
OG_1A_C13_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_K04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C13_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C13_W02 charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C13_U01 potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników oraz właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | potrafi diagnozować najważniejsze szkodniki wybranych upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania oraz wskazać metody ich zwalczania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C13_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C13_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
- Kochman J., Węgorek, Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
- Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo), Wydawnictwo Uczelniane, Kraków, 1984
Literatura dodatkowa
- Boczek J. (red.), Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
- Wiech K., Szkodniki drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
- Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw, Plantpress, Kraków, 1998
- Instytut Ochrony Roślin - PIB, Zalecenia ochrony roślin. Część: Ogrodnictwo (aktualne wydanie), IOR_PIB, Poznań, 2017