Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Sztuka ogrodowa

Sylabus przedmiotu Fizyka z elementami biofizyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka z elementami biofizyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 1,40,59zaliczenie
laboratoriaL2 12 1,60,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowania analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych.1
T-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.1
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.2
T-L-4Pomiary kalorymetryczne.2
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.2
T-L-6Cwiczenia z zakres fotometrii2
T-L-7Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.2
12
wykłady
T-W-1Podstawowe oddziaływania w przyrodzie. Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia. Wpływ pola grwitacyjnego1
T-W-2Elementy mechaniki płynów. Płyny, gęstość i ciśnienie. Podstawowe praw statyki i dynamiki płynów. Lepkość i turbulencje.1
T-W-3Budowa molekularna i przemiany materii. Ruchy cieplne i ich makroskopowe efekty. Elementy termodynamiki. Podstawowe pojęcia dotyczące układów i procesów termodynamicznych. Zasady termodynamiki. Funkcje termodynamiczne. Termodynamika procesów nieodwracalnych.1
T-W-4Wymiana energii na sposób ciepła. Przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie.1
T-W-5Procesy transportu. Transport masy - dyfuzja, osmoza. Budow i rola błony półprzepuszczalnej. Komórka (roślinna) jako układ osmotyczny.2
T-W-6Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Dualizm korpuskularno-falowy. Elementy optyki geometrycznej - odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. Oddziaływanie światła na materię.2
T-W-7Energia słoneczna i jej wykorzystanie przez rośliny. Zjawisko cieplarniane. Wpływ klimatu na roślinność i gleby na Ziemi.1
T-W-8Własciwości elektryczne i magnetyczne materii - właściwości powietrza, wody i gleby. Wpływ pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Zjawiska elektrokinetyczne. Elektroosmoza. Skanowanie elektromagnetyczne gleby.1
T-W-9Oddziaływanie promieniowania jonizującego na rośliny. Źródła promieniowania jonizującego Reakcje radiobiologiczne u roślin. Następstwa napromieniowania komórki. Metody wykorzystujące promieniowanie jonizujące w badaniach obiektów biologicznych.1
T-W-10Zjawiska powierzchniowe w cieczach1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.2
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.13
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach12
A-W-2Konsultacje związane z tematyką wykładów.2
A-W-3Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.8
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.13
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B04_W01
Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne.
OG_1A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B04_U01
Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
OG_1A_U08C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B04_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. Szanuje pracę własną i innych. Dba o bezpieczeństwo na pracowni.
OG_1A_K05C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B04_W01
Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne.
2,0Student nie zna większości wielkości fizycznych, nie potrafi opisać i wyjaśnić prostych zjawisk fizycznych.
3,0Student wykazuje zadowalającą znajomość zrealizowanego materiału. Definiuje podstawowe wielkości fizyczne. Nazywa prawa fizyczne, rozpoznaje zjawiska fizyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B04_U01
Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
2,0
3,0Student umie wykonać pomiar wielkości fizycznej i stosowne obliczenia, zinterpretować wyniki oraz sformułować wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B04_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. Szanuje pracę własną i innych. Dba o bezpieczeństwo na pracowni.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
  2. Brzóstowicz A. i in., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki., Pod redakcją E. Skórskiej, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, 2009
  3. Zbigniew Płochocki, Fizyka dla ogrodników, Warszawa 2018, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  2. Bobrowski Cz., Fizyka – krótki kurs, WN-T, Warszawa, 1998, wyd. 6 (lub następne wydania - wznowienia)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowania analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych.1
T-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.1
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.2
T-L-4Pomiary kalorymetryczne.2
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.2
T-L-6Cwiczenia z zakres fotometrii2
T-L-7Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe oddziaływania w przyrodzie. Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia. Wpływ pola grwitacyjnego1
T-W-2Elementy mechaniki płynów. Płyny, gęstość i ciśnienie. Podstawowe praw statyki i dynamiki płynów. Lepkość i turbulencje.1
T-W-3Budowa molekularna i przemiany materii. Ruchy cieplne i ich makroskopowe efekty. Elementy termodynamiki. Podstawowe pojęcia dotyczące układów i procesów termodynamicznych. Zasady termodynamiki. Funkcje termodynamiczne. Termodynamika procesów nieodwracalnych.1
T-W-4Wymiana energii na sposób ciepła. Przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie.1
T-W-5Procesy transportu. Transport masy - dyfuzja, osmoza. Budow i rola błony półprzepuszczalnej. Komórka (roślinna) jako układ osmotyczny.2
T-W-6Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Dualizm korpuskularno-falowy. Elementy optyki geometrycznej - odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. Oddziaływanie światła na materię.2
T-W-7Energia słoneczna i jej wykorzystanie przez rośliny. Zjawisko cieplarniane. Wpływ klimatu na roślinność i gleby na Ziemi.1
T-W-8Własciwości elektryczne i magnetyczne materii - właściwości powietrza, wody i gleby. Wpływ pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Zjawiska elektrokinetyczne. Elektroosmoza. Skanowanie elektromagnetyczne gleby.1
T-W-9Oddziaływanie promieniowania jonizującego na rośliny. Źródła promieniowania jonizującego Reakcje radiobiologiczne u roślin. Następstwa napromieniowania komórki. Metody wykorzystujące promieniowanie jonizujące w badaniach obiektów biologicznych.1
T-W-10Zjawiska powierzchniowe w cieczach1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.2
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.13
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach12
A-W-2Konsultacje związane z tematyką wykładów.2
A-W-3Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.8
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.13
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B04_W01Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-1Podstawowe oddziaływania w przyrodzie. Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia. Wpływ pola grwitacyjnego
T-W-2Elementy mechaniki płynów. Płyny, gęstość i ciśnienie. Podstawowe praw statyki i dynamiki płynów. Lepkość i turbulencje.
T-W-3Budowa molekularna i przemiany materii. Ruchy cieplne i ich makroskopowe efekty. Elementy termodynamiki. Podstawowe pojęcia dotyczące układów i procesów termodynamicznych. Zasady termodynamiki. Funkcje termodynamiczne. Termodynamika procesów nieodwracalnych.
T-W-4Wymiana energii na sposób ciepła. Przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie.
T-W-5Procesy transportu. Transport masy - dyfuzja, osmoza. Budow i rola błony półprzepuszczalnej. Komórka (roślinna) jako układ osmotyczny.
T-W-6Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Dualizm korpuskularno-falowy. Elementy optyki geometrycznej - odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. Oddziaływanie światła na materię.
T-W-7Energia słoneczna i jej wykorzystanie przez rośliny. Zjawisko cieplarniane. Wpływ klimatu na roślinność i gleby na Ziemi.
T-W-8Własciwości elektryczne i magnetyczne materii - właściwości powietrza, wody i gleby. Wpływ pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Zjawiska elektrokinetyczne. Elektroosmoza. Skanowanie elektromagnetyczne gleby.
T-W-9Oddziaływanie promieniowania jonizującego na rośliny. Źródła promieniowania jonizującego Reakcje radiobiologiczne u roślin. Następstwa napromieniowania komórki. Metody wykorzystujące promieniowanie jonizujące w badaniach obiektów biologicznych.
T-W-10Zjawiska powierzchniowe w cieczach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna większości wielkości fizycznych, nie potrafi opisać i wyjaśnić prostych zjawisk fizycznych.
3,0Student wykazuje zadowalającą znajomość zrealizowanego materiału. Definiuje podstawowe wielkości fizyczne. Nazywa prawa fizyczne, rozpoznaje zjawiska fizyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B04_U01Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.
T-L-4Pomiary kalorymetryczne.
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-6Cwiczenia z zakres fotometrii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wykonać pomiar wielkości fizycznej i stosowne obliczenia, zinterpretować wyniki oraz sformułować wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B04_K01Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. Szanuje pracę własną i innych. Dba o bezpieczeństwo na pracowni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowania analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych.
T-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.
T-L-4Pomiary kalorymetryczne.
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-6Cwiczenia z zakres fotometrii
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.