Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Sztuka ogrodowa

Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zdrowy tryb życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeńfizycznych
W-2studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu
C-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego trybu życia
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka3
T-W-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych2
T-W-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii3
T-W-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności2
T-W-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (BMI Body Masds Index)2
T-W-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi.2
T-W-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci2
T-W-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. Masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-4Ocena formująca: Sprawdzian w formie testu
S-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizujących

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_X A50_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu
C-1T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3, S-5
OG_1A_X A50_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności
C-2T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-4S-1, S-4
OG_1A_X A50_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
OG_1A_U16C-3T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-8M-4, M-5S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_X A50_K01
Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu
OG_1A_K02C-2T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1M-2, M-3S-2, S-3
OG_1A_X A50_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełanianiu ich podczas wolego czasu
OG_1A_K01C-2, C-3T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-2, M-4, M-5S-2, S-5

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_X A50_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu
2,0
3,0Student ma ogólne pojęcie odnośnie kształtowania zasad zdrowego trybu zycia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_X A50_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_X A50_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
2,0
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_X A50_K01
Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_X A50_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełanianiu ich podczas wolego czasu
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2004
  2. Hewson M. L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as therapeutic tool, HTM, 2004
  3. Hyams E., Rośliny w służbie człowieka, PWN, Warszawa, 1974
  4. Jędzraejko K., Kowalczyk B, Bacler B., Rośliny kosmetyczne, TEKST, Bydgoszcz, 2007
  5. Keville K., Zielona apteka. rośliny, które leczą i zapobiegają, Świat Książki, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Brud Wł., Konopacka I., Tajemnice aromaterapii, Pachnąca Apteka, Warszawa, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka3
T-W-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych2
T-W-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii3
T-W-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności2
T-W-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (BMI Body Masds Index)2
T-W-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi.2
T-W-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci2
T-W-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. Masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_X A50_U01Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu
Treści programoweT-W-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi.
T-W-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych
T-W-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności
T-W-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii
T-W-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. Masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu
T-W-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci
T-W-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka
T-W-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (BMI Body Masds Index)
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólne pojęcie odnośnie kształtowania zasad zdrowego trybu zycia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_X A50_U02Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego trybu życia
Treści programoweT-W-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności
T-W-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci
T-W-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi.
T-W-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. Masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu
T-W-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka
T-W-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych
T-W-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii
T-W-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (BMI Body Masds Index)
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Metody praktyczne - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-4Ocena formująca: Sprawdzian w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_X A50_U03Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U16student posiada umiejętność oceny znaczenia w życiu człowieka zagadnień wynikających z nauk humanistycznych i społecznych
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
Treści programoweT-W-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi.
T-W-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii
T-W-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci
T-W-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych
T-W-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (BMI Body Masds Index)
T-W-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka
T-W-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności
T-W-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. Masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz
M-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_X A50_K01Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K02student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego trybu życia
Treści programoweT-W-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych
T-W-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (BMI Body Masds Index)
T-W-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci
T-W-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. Masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu
T-W-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności
T-W-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi.
T-W-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii
T-W-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_X A50_K02Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełanianiu ich podczas wolego czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego trybu życia
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
Treści programoweT-W-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi.
T-W-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii
T-W-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności
T-W-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci
T-W-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych
T-W-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (BMI Body Masds Index)
T-W-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. Masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu
T-W-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
3,5
4,0
4,5
5,0