Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Sztuka ogrodowa
Sylabus przedmiotu Ogrody zrównoważone:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrody zrównoważone | ||
Specjalność | Sztuka ogrodowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych gatunków roślin ogrodniczych |
W-2 | Wiedza na temat zasad uprawy roślin ogrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentom potrzeby wprowadzenia koncepcji miast ogrodów i zapoznanie z zasadami zrównoważonego ogrodnictwa w ogrodach miejskich i w ogrodach rodzinnych |
C-2 | Poznanie elementów składowych i zasad funkcjonowania zrównoważonego ogrodu |
C-3 | Zapoznanie studentów z gatunkami roślin ogrodniczych szczególnie przydatnych do ogrodów zrównoważonych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Uprawa warzyw liściowych w glebie nawożonej nawozem organicznycm i naturalnym, ocena porównanwcza plonu( organoleptyczna, laboratoryjna) | 3 |
T-L-2 | Uprawa roślin ozdobnych w podłożach alternatywnych z wykorzystaniem nawozów mineralnych i organicznych, analiza porównawcza plonu. | 3 |
T-L-3 | Założenie poletek z warzyami i roślinami ozdobnymi wykorzystując zjawisko allelopatii | 3 |
T-L-4 | Założenie pryzmy kompostowej z materiałów organicznych dostępnych w ogrodzie i w kuchni (liście, tociny, słoma, odpadki owocowo-warzywne, fusy z kawy). Zasady tworzenia kompostów i procesy zachodzące w pryzmie. | 3 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasada zrównoważonego rozwoju (ang. sustainable development), koncepcja miast ogrodów i współczesne przykłady. Nowe rozwiązania w kształtowaniu elementów środowiska naturalnego w przestrzeni miejskiej polskich miast. | 6 |
T-W-2 | Koncepcja ogrodu miejskiego i ogrodu rodzinnego opierająca się o zasady zrównoważonego rozwoju: bioróżnorodność, wykorzystanie roślin miododajnych, roślin odpornych na niesprzyjające warunki środowiska m.in. susza i zasolenie gleby, Rodzaje ogrodów zrównoważonych: ogrody retencyjne, ogrody wertykalne, ogrody na dachu. Ogród ekologiczny, biodynamiczny i permacultura - zasady uprawy roślin. Uprawa gleby w ogrodach zrównoważonych. Podłoża alternatywne i kompostowanie, wykorzystanie nawozów organicznych (obornik, kompost, nawozy zielone). Allelopatia. Zastosowanie preparatów naturalnych i wyciągów roślinnych w ochronie roślin. | 12 |
T-W-3 | Wykorzystanie nowoczesnych materiałów i nawierzchni przepuszczalnych (materiały drewnopochodne, ażurowe, kruszywa) w trosce o wodę. Łąki kwietne. Zwierzęta w ogrodach zrównoważonych. Zastosowanie nowoczesnych technik nawadniających, precyzyjnie dostarczających wodę (nawodnienie kropelkowe, linie kroplujące), retencja wody. | 6 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 11 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 24 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 23 |
A-W-4 | Samodzielne analizowanie literatury | 26 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
S-3 | Ocena formująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO8_W01 Zna rodzaje i zasady funkcjonowania ogrodów zrównoważonych, sposoby uprawy gleby, pielęgnacji roślin, możliwości zastosowania materiałów i elementów wyposażenia ogrodów. | OG_1A_W08, OG_1A_W09, OG_1A_W10, OG_1A_W15, OG_1A_W20 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO8_U01 Planuje i organizuje uprawę roślin ozdobnych, warzyw i roślin sadowniczych zgodnie z zasadami ogrodnictwa zrównoważonego | OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO8_K01 Ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykorzystania metod ogrodnictwa zrównoważonego w aranżacji i użytkowaniu ogrodów. | OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO8_W01 Zna rodzaje i zasady funkcjonowania ogrodów zrównoważonych, sposoby uprawy gleby, pielęgnacji roślin, możliwości zastosowania materiałów i elementów wyposażenia ogrodów. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia rodzaje i zasady funkcjonowania ogrodów zrównoważonych, orientuje się w sposobach uprawy gleby, pielęgnacji roślin, możliwości zastosowania materiałów i elementów wyposażenia ogrodów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO8_U01 Planuje i organizuje uprawę roślin ozdobnych, warzyw i roślin sadowniczych zgodnie z zasadami ogrodnictwa zrównoważonego | 2,0 | |
3,0 | Student tworzy plan uprawy niektórych roślin ogrodniczych dobierając proste metody uprawy zgodne z charakterem ogrodu zrównoważonego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO8_K01 Ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykorzystania metod ogrodnictwa zrównoważonego w aranżacji i użytkowaniu ogrodów. | 2,0 | |
3,0 | Ma małą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykorzystania metod ogrodnictwa zrównoważonego w planowaniu i użytkowaniu ogrodów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hobhause P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
- Szymona J., Podstawy rolnictwa ekologicznego., FAPA, Warszawa, 1997
- Beata Studzińska, Dariusz Paszko, Ekologiczna produkcja owoców jagodowych, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2011
- Kosiński, W., Pionowe ogrody-idea, technologia i estetyka na nowy wiek., Czasopismo Techniczne. Architektura, 108(2-A/2), 105-125., 2011
- Zielona infrastruktura, Ogród Innowacji – zrównoważone ogrodnictwo z myślą o przyszłości, http://zielonainfrastruktura.pl/ogrod-innowacji-ogrodnictwo-z-mysla-o-przyslosci/, 2020
Literatura dodatkowa
- Legutowska H., Preparaty roślinne w ochronie i nawożeniu roślin, Wydawnictwo „działkowiec”, Warszawa, 2004
- Shawna Coronado, Wiszące ogrody, Arkady, Warszawa, 2016
- Pawlikowska-Piechotka A., Ogrody działkowe w rozwoju zrównoważonym współczesnego miasta., Problemy ekologii, 13, 106-109., 2009
- Palej, A., Farmy miejskie-przedsięwzięcia wspomagające strategie zrównoważonego rozwoju miast., http://hdl.handle.net/11315/28879, 2010
- Małuszyńska, I., Gawryszewska, B. J., & Kaczor, A., „BIELANY-CO-NIEDZIELA”-–zrównoważony ogród łączący pokolenia. Ogród za oknem, 110., Monografia, Sztuka ogrodu, sztuka krajobrazu, 2015
- sztuka Krajobrazu, Zrównoważone trawniki, sztuka-krajobrazu.pl/1565/artykul/zrownowazone-trawniki, 2014
- System rolnictwa ekologicznego – podstawowe informacje, http://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne, 2020