Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Sztuka ogrodowa
Sylabus przedmiotu Właściwości dietetyczne i lecznicze owoców i warzyw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości dietetyczne i lecznicze owoców i warzyw | ||
Specjalność | Rośliny i surowce zielarskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy produkcji ogrodniczej i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie gatunków owoców i warzyw o szczególnych właściwościach odżywczych i zdrowotnych. |
C-2 | Charakterystyka związków odżywczych i biologicznie czynnych występujacych w płodach ogrodniczych |
C-3 | Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych, uwzględniajacych w codzinnej diecie owoce i warzywa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Owoce i warzywa w codziennej diecie, ich miejsce w piramidzie żywienia i zastosowanie kulinarne w różnych kulturach. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wartość odżywcza owoców i warzyw, ich właściowości dietetyczne wynikajace z zawartości w nich związków biologicznie czynnyc. | 6 |
T-W-2 | Biologia i wykorzystanie kulinarne mniej znanych owoców i warzyw. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-L-4 | Samodzielne studiowanie literatury | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Metody aktywizujące - ankieta, dyskusja |
M-3 | Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, film, materiał roślinny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie pisemne z wyników badań ankietowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RSZ7_W01 Student posiada wiedzę na temat wartości odżywczej i związków biologicznie czynnych występujacych w owocach i warzywach | OG_1A_W22 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RSZ7_U01 Student potrafi wykorzystać różne garunki owoców i warzyw w swojej codzinnej diecie. | OG_1A_U18 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RSZ7_K01 Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w praktycznych związanych z oceną włąsciwości ditetycznych i leczniczych | OG_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RSZ7_W01 Student posiada wiedzę na temat wartości odżywczej i związków biologicznie czynnych występujacych w owocach i warzywach | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podtsawową wiedze na temat wartości odżywczej i związków biologicznie czynnych występujących w owocach i warzywach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RSZ7_U01 Student potrafi wykorzystać różne garunki owoców i warzyw w swojej codzinnej diecie. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać różne garunki owoców i warzyw w swojej codziennej diecie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RSZ7_K01 Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w praktycznych związanych z oceną włąsciwości ditetycznych i leczniczych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie literaturą podstawową. Poszukuje w niej możliwosci rozwiązania problemów i przygotowuje proste zadania nt właściwości dietetyczne i lecznicze owców i warzyw. bierze udział w dyskusji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanowa K., Przygoda B., Wartość spożywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw., PZWL, Warszawa, 2012
- Pitchford P., Odżywianie dla zdrowia, Galaktyka Sp. z o. o., 2013
- Aszkiewicz E., Warzywa źródło witamin, PWRiL., Poznań, 2002
Literatura dodatkowa
- Konachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszwa, 2005
- Wilska-Jeszka J., Polifenole, glukoznolany i inne związki prozdrowotne i antyodżywcze. Chemia żywności. Składniki żywnosci, 2011, 1