Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Sztuka ogrodowa
Sylabus przedmiotu Przechowywanie produktów ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przechowywanie produktów ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin. |
W-2 | Student zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych. |
W-3 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu fitopatologii i entomologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z technologiami przechowywania warzyw i owoców. |
C-3 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych. |
C-4 | Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości). | 2 |
T-L-2 | Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej, prędkości i kierunku ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia. | 2 |
T-L-3 | Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy). | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja. | 3 |
T-W-3 | Technologie przechowywania warzyw i owoców. | 4 |
T-W-4 | Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych. | 3 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem raportu | 2 |
A-L-6 | Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Rozwiązywanie zadań |
M-4 | Pokaz |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | Metoda projektów (raport) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Raport |
S-4 | Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C16_W01 Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych oraz warunków i sposobów ich przechowywania. | OG_1A_W04, OG_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-4 |
OG_1A_C16_W02 Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | OG_1A_W19 | — | — | C-3 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C16_U01 Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | OG_1A_U06 | — | — | C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OG_1A_C16_U02 Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych. | OG_1A_U08 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-5, M-6 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C16_K01 Student potrafi pracować w zespole. | OG_1A_K05 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-3 | M-5, M-6 | S-3 |
OG_1A_C16_K02 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_C16_K03 Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. | OG_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C16_W01 Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych oraz warunków i sposobów ich przechowywania. | 2,0 | Student nie zna metod zbioru owoców i warzyw, procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
OG_1A_C16_W02 Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | 2,0 | Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C16_U01 Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania plonów ogrodniczych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
OG_1A_C16_U02 Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C16_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole. |
3,0 | Student w stopniu bardzo ograniczonym potrafi pracować w zespole. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym potrafi pracować w zespole. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole. | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym potrafi pracować w zespole. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole. | |
OG_1A_C16_K02 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | 2,0 | Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. |
3,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
3,5 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu zadowalającym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
4,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
4,5 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
5,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
OG_1A_C16_K03 Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. | |
3,5 | Student rozumie w stopniu zadowalającym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. | |
4,0 | Student rozumie w stopniu dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. | |
4,5 | Student rozumie w stopniu ponad dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. | |
5,0 | Student rozumie w stopniu bardzo dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. |
Literatura podstawowa
- Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
- Gajewski M., Przechowalnictwo warzyw, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2005
- Lange E., Ostrowski W., Przechowalnictwo owoców, PWRiL, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów. Wprowadzenie do przechowalnictwa, Wydaw. ART, Olsztyn, 1994
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw. Wybrane zagadnienia., Wydaw. AR, Wrocław, 2002