Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Sztuka ogrodowa

Sylabus przedmiotu Historia wina i enoturystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia wina i enoturystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 6 1,00,30zaliczenie
wykładyW8 12 1,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy geografii, wiedza o wymagaich klimatyczno-glebowych winorośli, znajomość zasad uprawy winorośli, wiedza o odmianach winorośli i typach win

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
C-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny2
T-L-2Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.4
6
wykłady
T-W-1Historia winorośli i wina Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii Tradycje winiarskie w Polsce3
T-W-2Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.2
T-W-3Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny3
T-W-4Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.1
T-W-5Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.2
T-W-6Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie się do zajęć i zaliczenia19
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O7_W01
student ma wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
OG_1A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O7_U01
student ma umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
OG_1A_U10C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O7_K01
Student jest świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
OG_1A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2
OG_1A_O7_K02
Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności, bierze za nią odpowiedzialność, ma świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
OG_1A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O7_W01
student ma wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O7_U01
student ma umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O7_K01
Student jest świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
2,0
3,0Student jest dostatecznie świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_O7_K02
Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności, bierze za nią odpowiedzialność, ma świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
2,0
3,0Student dostatecznie ocenia skutki prowadzonej działalności i ma dostateczną świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Girard-Lagorce Sylvie, Wyjątkowe wina - największe wina świata, Wydawnictwo Olesiejuk, 2014
  2. Collombet Francois, Paireault Jean-Paul, Wina Świata, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, 2001
  3. Ewing-Mulligan M., McCarthy E., Style i smaki wina, Amber, 2007
  4. Carmenere Claude, Madevon Daniele. Madewon Pascal, Wina - wszystko co chciałbyś wiedzieć o produkcji, gatunkach i ich geografii, International Publishing Service Sp. z o.o., Warszawa, 1999
  5. Wawro Ewa, Winnice w Polsce, Multico, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny2
T-L-2Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.4
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia winorośli i wina Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii Tradycje winiarskie w Polsce3
T-W-2Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.2
T-W-3Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny3
T-W-4Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.1
T-W-5Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.2
T-W-6Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie się do zajęć i zaliczenia19
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O7_W01student ma wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
C-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-W-2Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.
T-W-3Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
T-W-4Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-L-2Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-L-1Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
Metody nauczaniaM-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O7_U01student ma umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
C-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-W-2Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.
T-W-3Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
T-W-4Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-W-5Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.
T-W-6Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.
T-L-2Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-W-1Historia winorośli i wina Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii Tradycje winiarskie w Polsce
T-L-1Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
Metody nauczaniaM-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O7_K01Student jest świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
C-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-W-2Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.
T-W-3Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
T-W-4Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-W-5Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.
T-W-6Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest dostatecznie świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O7_K02Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności, bierze za nią odpowiedzialność, ma świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
C-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-W-2Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.
T-W-3Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
T-W-4Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-W-5Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.
T-W-6Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.
T-W-1Historia winorośli i wina Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii Tradycje winiarskie w Polsce
T-L-2Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-L-1Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
Metody nauczaniaM-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostatecznie ocenia skutki prowadzonej działalności i ma dostateczną świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0