Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Fitopatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitopatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 3 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL5 6 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin.
W-2Umiejętność rozpoznawania gatunków roślin rolniczych i ogrodniczych.
W-3Umiejętność posługiwania się mikroskopem świetlnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
C-2Przybliżenie zasad rozróżniania i rozpoznawania gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz etiologii tych organizmów.
C-3Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych.
C-4Wykształcenie umiejętności podajmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska, a zarazem skutecznych w walce z chorobą.
C-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
C-6Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota. Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.1
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).1
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales) oraz przez grzyby anamorficzne.1
3
laboratoria
T-L-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.1
T-L-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.1
T-L-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).1
T-L-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).2
T-L-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.1
6
wykłady
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.3
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.2
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.3
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).5
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokwiów7
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Studiowanie podanej literatury6
A-A-5Samodzielne wykonanie zilnika z okazami chorującyh roślin7
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokwiów9
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Studiowanie podanej literatury4
A-L-5Samodzielne wykonanie ziielnika z okazami chorującyh roślin4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3studiowanie podanej literatury16
A-W-4Egzamin2
A-W-5praca własna studenta12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujce (filmy, ekspoyzcje).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych i pokazy z użyciem sprzętu optycznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-3Ocena podsumowująca: Praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania).
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C14_W01
Potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze grupy chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
OG_1A_W13C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
OG_1A_C14_W02
Potrafi wskazać i rozpoznać gatunki grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz zna ich etiologię i warunki sprzyjające występowaniu.
OG_1A_W13C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-4, M-5S-1, S-2, S-4
OG_1A_C14_W03
Potrafi wskazać, dobrać i scharakteryzować właściwe metody zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych i sadowniczych.
OG_1A_W13C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C14_U01
student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
OG_1A_U04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C14_K01
student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C14_W01
Potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze grupy chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
OG_1A_C14_W02
Potrafi wskazać i rozpoznać gatunki grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz zna ich etiologię i warunki sprzyjające występowaniu.
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, ale nie zna ich etiologii
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
OG_1A_C14_W03
Potrafi wskazać, dobrać i scharakteryzować właściwe metody zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych i sadowniczych.
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, ale nie zna ich etiologii
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C14_U01
student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
2,0nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin, nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin ogrodniczych
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, umie samodzielnie ułożyć plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin ogrodniczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C14_K01
student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poynań, 2011
  3. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2011
  4. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., ZIoło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Borecki Z., Choroby drzew i krzewów owocowych i roslin jagodowych., Wyd. SGGW-AR, Warszawa, 1990
  2. Grabowski M., Choroby drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
  3. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 2011
  4. Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota. Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.1
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).1
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales) oraz przez grzyby anamorficzne.1
3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.1
T-L-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.1
T-L-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).1
T-L-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).2
T-L-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.3
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.2
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.3
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).5
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.3
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokwiów7
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Studiowanie podanej literatury6
A-A-5Samodzielne wykonanie zilnika z okazami chorującyh roślin7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokwiów9
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Studiowanie podanej literatury4
A-L-5Samodzielne wykonanie ziielnika z okazami chorującyh roślin4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3studiowanie podanej literatury16
A-W-4Egzamin2
A-W-5praca własna studenta12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C14_W01Potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze grupy chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
C-2Przybliżenie zasad rozróżniania i rozpoznawania gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz etiologii tych organizmów.
C-3Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych.
C-4Wykształcenie umiejętności podajmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska, a zarazem skutecznych w walce z chorobą.
C-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
C-6Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota. Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales) oraz przez grzyby anamorficzne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-3Metody eksponujce (filmy, ekspoyzcje).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-3Ocena podsumowująca: Praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania).
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C14_W02Potrafi wskazać i rozpoznać gatunki grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz zna ich etiologię i warunki sprzyjające występowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
C-2Przybliżenie zasad rozróżniania i rozpoznawania gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz etiologii tych organizmów.
C-3Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych.
C-4Wykształcenie umiejętności podajmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska, a zarazem skutecznych w walce z chorobą.
C-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
C-6Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota. Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales) oraz przez grzyby anamorficzne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych i pokazy z użyciem sprzętu optycznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, ale nie zna ich etiologii
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C14_W03Potrafi wskazać, dobrać i scharakteryzować właściwe metody zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych i sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
C-2Przybliżenie zasad rozróżniania i rozpoznawania gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz etiologii tych organizmów.
C-3Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych.
C-4Wykształcenie umiejętności podajmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska, a zarazem skutecznych w walce z chorobą.
C-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
C-6Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota. Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales) oraz przez grzyby anamorficzne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, ale nie zna ich etiologii
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C14_U01student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
C-2Przybliżenie zasad rozróżniania i rozpoznawania gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz etiologii tych organizmów.
C-3Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych.
C-4Wykształcenie umiejętności podajmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska, a zarazem skutecznych w walce z chorobą.
C-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
C-6Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota. Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales) oraz przez grzyby anamorficzne.
T-L-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-L-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-L-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-L-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-L-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujce (filmy, ekspoyzcje).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych i pokazy z użyciem sprzętu optycznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-3Ocena podsumowująca: Praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania).
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin, nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin ogrodniczych
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, umie samodzielnie ułożyć plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin ogrodniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C14_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
C-2Przybliżenie zasad rozróżniania i rozpoznawania gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz etiologii tych organizmów.
C-3Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych.
C-4Wykształcenie umiejętności podajmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska, a zarazem skutecznych w walce z chorobą.
C-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
C-6Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota. Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales) oraz przez grzyby anamorficzne.
T-L-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-L-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-L-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-L-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-L-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-3Metody eksponujce (filmy, ekspoyzcje).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób