Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Ogólna uprawa roli i roślin 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogólna uprawa roli i roślin 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje dotyczące gleboznawstwa, systematyki roślin oraz chemii mineralnego żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych. |
C-2 | Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych. |
C-3 | Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych. | 1 |
T-A-2 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych. | 1 |
T-A-3 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych. | 1 |
T-A-4 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin bobowatych. | 2 |
T-A-5 | Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. | 2 |
T-A-6 | Charakterystyka ważniejszych herbicydów stosowanych w produkcji roślinnej. Sposoby ich stosowania. | 1 |
T-A-7 | Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną. | 3 |
T-W-2 | Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną. | 3 |
T-W-3 | Wpływ czynników antropogenicznych (nawożenie, nawadnianie, zmianowanie, uprawa roli) na produkcję roślinną. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 19 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 34 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące |
M-3 | Metody problemowe - dyskusja problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C01_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany. | OG_1A_W18 | — | — | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C01_U01 Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki. | OG_1A_U05, OG_1A_U06 | — | — | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
OG_1A_C01_U02 Umiejętność analizy potrzeb pokarmowych wybranych grup roślin uprawnych w zróżnicowanych warunkach siedliska | OG_1A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C01_K01 Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. | OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C01_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany. | 2,0 | Nie zna podstaw agrotechniki żadnej z grup roślin uprawnych ich znaczenia gospodarczego oraz miejsca i roi w zmianowaniu. |
3,0 | Potrafi omówić znaczenie gospodarcze oraz podstawy agrotechniki niektórych grup roślin uprawnych. | |
3,5 | Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Nie potrafi w pełni ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu. | |
4,0 | Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi ocenić ich miejsca i rolę w zmianowaniu. | |
4,5 | Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu. | |
5,0 | Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi zanalizować, przedyskutować i zaproponować ich najlepsze miejsca w zmianowaniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C01_U01 Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki. | 2,0 | Student nie ma umiejetności układania prostych zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. |
3,0 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. | |
3,5 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Częściowo umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu. | |
4,0 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu. | |
4,5 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego. | |
5,0 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie przeanalizować i przedyskutować i zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego. | |
OG_1A_C01_U02 Umiejętność analizy potrzeb pokarmowych wybranych grup roślin uprawnych w zróżnicowanych warunkach siedliska | 2,0 | Nie umie zanalizować potrzeb pokarmowych różnych grup roślin uprawnych. |
3,0 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe niektórych tylko grup roślin uprwnych. | |
3,5 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych mam problem z odniesieniem ich do konretnych warunków siedliskowych. | |
4,0 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi częściow je odnieść do konretnych warunków siedliskowych. | |
4,5 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi je przedyskutować i odnieść do konretnych warunków siedliskowych. | |
5,0 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i zaproponować najlepszy dobór roślin do konretnych warunków siedliskowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C01_K01 Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. | 2,0 | Nie ma świadomości ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. |
3,0 | Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. | |
3,5 | Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. | |
4,0 | Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. Próbuje zaproponować takie działania, które pozwolą uniknąć niebezpieczeństwa z tym związanego. | |
4,5 | Potrafi przedyskutować i zargumentować działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej. | |
5,0 | Potrafi przedyskutować, zargumentować dobrać najlepsze działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej. |
Literatura podstawowa
- Karczmarczyk S. (red.) Agrotechnika roślin uprawnych. wyd. AR Szczecin, Agrotechnika roślin uprawnych., AKademia Rolnicza, Szczecin, 2005
- Karczmarczyk S. (red.), Podstawy Produkcji Roślinnej, Akademia Rolnicza n, Szczecin, 1997, ISbN 83-86521-39-2
- Andrzej Kotecki, Uprawa roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław, 2020, 1
Literatura dodatkowa
- M. Błażewicz-Woźniak, T. Kęsik, M.Konopiński, Uprawa roli i roślin z elementami herbologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014