Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Aranżacja roślin pojemnikowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aranżacja roślin pojemnikowych
Specjalność Sztuka ogrodowa
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 9 1,00,30zaliczenie
wykładyW7 7 1,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin.
W-2Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin ozdobnych w zależności od specyfiki wnętrz.
C-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów i ogrodów wertykalnych.
C-3Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz.5
T-L-2Projektowanie ogrodów wertykalnych2
T-L-3Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków i zakładanie.2
9
wykłady
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach1
T-W-2Dobór roślin pojemnikowych w zależności od specyfiki wnętrz.1
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, kwietynka, pień do ekspozycji epifitów - dobór gatunków i zakładanie.2
T-W-4Ogrody wertykalne - dobór gatunków i zakładanie.3
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia14
A-L-3konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykonanie projektu ogrodu wertykalnego
S-2Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO3_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru i zastosowania roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz.
OG_1A_W20C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO3_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin ozdobnych do wnętrz, zgodnie z ich wymaganiami.
OG_1A_U03C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3
OG_1A_SO3_U02
Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
OG_1A_U12C-3T-L-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO3_K01
Ma świadomość konieczności stosowania najnowszysch aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w aranżacji wnętrz.
OG_1A_K01C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO3_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru i zastosowania roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz.
2,0
3,0Student zna podstawowe gatunki roślin i możliwości ich zastosowania do dekoracji wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO3_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin ozdobnych do wnętrz, zgodnie z ich wymaganiami.
2,0
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_SO3_U02
Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO3_K01
Ma świadomość konieczności stosowania najnowszysch aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w aranżacji wnętrz.
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych stosowanych do dekoracji wnętrz.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bürki M., Fuchs M., Leksykon roślin doniczkowych i balkonowych., Świat Książki, Warszawa, 2010
  2. Czakalski M., Rośliny ozdobne do dekoracji wnętrz, Akademia Rolnicza, Poznań, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Wolverton B.C., Rośliny przyjazne dla domu, Korporint - Elew, Warszawa, 2001
  2. Sansoni-Kochel M., Piękne rośliny w pojemnikach, Świat Książki, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz.5
T-L-2Projektowanie ogrodów wertykalnych2
T-L-3Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków i zakładanie.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach1
T-W-2Dobór roślin pojemnikowych w zależności od specyfiki wnętrz.1
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, kwietynka, pień do ekspozycji epifitów - dobór gatunków i zakładanie.2
T-W-4Ogrody wertykalne - dobór gatunków i zakładanie.3
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia14
A-L-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO3_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru i zastosowania roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin ozdobnych w zależności od specyfiki wnętrz.
C-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów i ogrodów wertykalnych.
Treści programoweT-L-1Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz.
T-L-2Projektowanie ogrodów wertykalnych
T-L-3Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków i zakładanie.
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach
T-W-2Dobór roślin pojemnikowych w zależności od specyfiki wnętrz.
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, kwietynka, pień do ekspozycji epifitów - dobór gatunków i zakładanie.
T-W-4Ogrody wertykalne - dobór gatunków i zakładanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe gatunki roślin i możliwości ich zastosowania do dekoracji wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO3_U01Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin ozdobnych do wnętrz, zgodnie z ich wymaganiami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin ozdobnych w zależności od specyfiki wnętrz.
C-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów i ogrodów wertykalnych.
C-3Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach.
Treści programoweT-L-1Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz.
T-L-2Projektowanie ogrodów wertykalnych
T-L-3Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków i zakładanie.
T-W-2Dobór roślin pojemnikowych w zależności od specyfiki wnętrz.
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, kwietynka, pień do ekspozycji epifitów - dobór gatunków i zakładanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykonanie projektu ogrodu wertykalnego
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO3_U02Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U12student potrafi identyfikować cechy różnicujące gatunki i odmiany użytkowe roślin ozdobnych, sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
Cel przedmiotuC-3Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach.
Treści programoweT-L-1Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO3_K01Ma świadomość konieczności stosowania najnowszysch aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w aranżacji wnętrz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin ozdobnych w zależności od specyfiki wnętrz.
C-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów i ogrodów wertykalnych.
Treści programoweT-L-2Projektowanie ogrodów wertykalnych
T-L-3Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków i zakładanie.
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach
T-W-2Dobór roślin pojemnikowych w zależności od specyfiki wnętrz.
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, kwietynka, pień do ekspozycji epifitów - dobór gatunków i zakładanie.
T-W-4Ogrody wertykalne - dobór gatunków i zakładanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych stosowanych do dekoracji wnętrz.
3,5
4,0
4,5
5,0