Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych

Sylabus przedmiotu Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,80,17zaliczenie
projektyP2 40 2,40,66zaliczenie
wykładyW2 10 0,80,17zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza i umiejętności w zakresie funkcjonowania podstawowych instalacji OZE

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie podstawowych metod oceny potencjału proekologicznych żródeł energii, obliczeń występujących przy projektowaniu wybranych instalacji OZE oraz doboru urządzeń i zasad ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie zapotrzebowania energetycznego odbiorników w instalacjach OZE. Przykładowe obliczenia występujące przy projektowaniu wybranych instalacji OZE. Dobór urządzeń do projektowanej instalacji. Obliczanie efektywności energetycznej i ekonomicznej instalacji OZE. Określenie zasad użytkowania i obsługiwania projektowanej instalacji.10
10
projekty
T-P-1Wykonywanie schematów wybranych instalacji OZE z wykorzystaniem modeli rysunkowych (krawędziowych, powierzchniowych, bryłowych). Dobór urządzeń do projektowanej instalacji OZE z wykorzystaniem programów komputerowych.40
40
wykłady
T-W-1Ocena dostępności proekologicznych nośników energii. Oszacowanie i porównanie potencjału teoretycznego i technicznego. Podstawy projektowania obiektów i instalacji OZE.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do zajęć8
20
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach40
A-P-2przygotowanie do zajęć18
A-P-3Konsultacje2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć8
A-W-3Konsultacje2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C11_W01
posiada rozbudowaną wiedzę na temat projektowania podstawowych instalacji OZE
OZE_2A_W12C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C11_U01
potrafi zaprojektować wybraną instalację OZE wykorzystując wspierające programy komputerowe
OZE_2A_U12C-1T-A-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C11_K01
jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania i wykorzystania obiektów OZE
OZE_2A_K04, OZE_2A_K01, OZE_2A_K02C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C11_W01
posiada rozbudowaną wiedzę na temat projektowania podstawowych instalacji OZE
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat projektowania instalacji OZE.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.
3,5Student zadowalającą podstawową wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.
4,5Student posiada wyróżniającą się wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C11_U01
potrafi zaprojektować wybraną instalację OZE wykorzystując wspierające programy komputerowe
2,0Student nie potrafi projektować instalacji OZE.
3,0Student potrafi zaprojektować podstawowe, proste instalacje OZE.
3,5Student potrafi zaprojektować podstawowe instalacje OZE, w sposób zadowalający korzysta z oprogramowania wspierającego projektowanie.
4,0Student potrafi zaprojektować instalacje OZE, w sposób właściwy korzysta z oprogramowania wspierającego projektowanie.
4,5Student potrafi zaprojektować złożone instalacje OZE, w sposób właściwy korzysta z oprogramowania wspierającego projektowanie.
5,0Student potrafi zaprojektować bardzo złożone instalacje OZE, bardzo dobrze opanował oprogramowanie wspierające projektowanie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C11_K01
jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania i wykorzystania obiektów OZE
2,0Student nie jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.
3,0Student w stopniu podstawowym jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE..
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.

Literatura podstawowa

  1. Klugmann-Radziemska E., Odnawialne źródła energii, przykłady obliczeniowe, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2013
  2. AutoCAD Podręcznik użytkownika, https://knowledge.autodesk.com/support/autocad-lt/learn-explore#?sort=score, 2016
  3. Skupnik Damian, Markiewicz Ryszard, Rysunek techniczny maszynowy i komputerowy zapis konstrukcji, Wydawnictwo Nauka i Technika, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Tytko, Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej, Eco Investment, Kraków, 2019, IX poprawione

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie zapotrzebowania energetycznego odbiorników w instalacjach OZE. Przykładowe obliczenia występujące przy projektowaniu wybranych instalacji OZE. Dobór urządzeń do projektowanej instalacji. Obliczanie efektywności energetycznej i ekonomicznej instalacji OZE. Określenie zasad użytkowania i obsługiwania projektowanej instalacji.10
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonywanie schematów wybranych instalacji OZE z wykorzystaniem modeli rysunkowych (krawędziowych, powierzchniowych, bryłowych). Dobór urządzeń do projektowanej instalacji OZE z wykorzystaniem programów komputerowych.40
40

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena dostępności proekologicznych nośników energii. Oszacowanie i porównanie potencjału teoretycznego i technicznego. Podstawy projektowania obiektów i instalacji OZE.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do zajęć8
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach40
A-P-2przygotowanie do zajęć18
A-P-3Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć8
A-W-3Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C11_W01posiada rozbudowaną wiedzę na temat projektowania podstawowych instalacji OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W12posiada szczegółową wiedzę w zakresie projektowania urządzeń służących do pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania OZE oraz wiedzę dotyczącą kosztorysowania, doboru materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych dla instalacji i urządzeń energetycznych;
Cel przedmiotuC-1poznanie podstawowych metod oceny potencjału proekologicznych żródeł energii, obliczeń występujących przy projektowaniu wybranych instalacji OZE oraz doboru urządzeń i zasad ich użytkowania
Treści programoweT-W-1Ocena dostępności proekologicznych nośników energii. Oszacowanie i porównanie potencjału teoretycznego i technicznego. Podstawy projektowania obiektów i instalacji OZE.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat projektowania instalacji OZE.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.
3,5Student zadowalającą podstawową wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.
4,5Student posiada wyróżniającą się wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat projektowania instalacji OZE.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C11_U01potrafi zaprojektować wybraną instalację OZE wykorzystując wspierające programy komputerowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U12umie zaprojektować wybraną technologię, instalację, urządzenie OZE metodami komputerowego wspomagania prac inżynierskich z wykorzystaniem programów CAD a także przeprowadzić kosztorysowanie inwestycji;
Cel przedmiotuC-1poznanie podstawowych metod oceny potencjału proekologicznych żródeł energii, obliczeń występujących przy projektowaniu wybranych instalacji OZE oraz doboru urządzeń i zasad ich użytkowania
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie zapotrzebowania energetycznego odbiorników w instalacjach OZE. Przykładowe obliczenia występujące przy projektowaniu wybranych instalacji OZE. Dobór urządzeń do projektowanej instalacji. Obliczanie efektywności energetycznej i ekonomicznej instalacji OZE. Określenie zasad użytkowania i obsługiwania projektowanej instalacji.
T-P-1Wykonywanie schematów wybranych instalacji OZE z wykorzystaniem modeli rysunkowych (krawędziowych, powierzchniowych, bryłowych). Dobór urządzeń do projektowanej instalacji OZE z wykorzystaniem programów komputerowych.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi projektować instalacji OZE.
3,0Student potrafi zaprojektować podstawowe, proste instalacje OZE.
3,5Student potrafi zaprojektować podstawowe instalacje OZE, w sposób zadowalający korzysta z oprogramowania wspierającego projektowanie.
4,0Student potrafi zaprojektować instalacje OZE, w sposób właściwy korzysta z oprogramowania wspierającego projektowanie.
4,5Student potrafi zaprojektować złożone instalacje OZE, w sposób właściwy korzysta z oprogramowania wspierającego projektowanie.
5,0Student potrafi zaprojektować bardzo złożone instalacje OZE, bardzo dobrze opanował oprogramowanie wspierające projektowanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C11_K01jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania i wykorzystania obiektów OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
OZE_2A_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE;
OZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1poznanie podstawowych metod oceny potencjału proekologicznych żródeł energii, obliczeń występujących przy projektowaniu wybranych instalacji OZE oraz doboru urządzeń i zasad ich użytkowania
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie zapotrzebowania energetycznego odbiorników w instalacjach OZE. Przykładowe obliczenia występujące przy projektowaniu wybranych instalacji OZE. Dobór urządzeń do projektowanej instalacji. Obliczanie efektywności energetycznej i ekonomicznej instalacji OZE. Określenie zasad użytkowania i obsługiwania projektowanej instalacji.
T-P-1Wykonywanie schematów wybranych instalacji OZE z wykorzystaniem modeli rysunkowych (krawędziowych, powierzchniowych, bryłowych). Dobór urządzeń do projektowanej instalacji OZE z wykorzystaniem programów komputerowych.
T-W-1Ocena dostępności proekologicznych nośników energii. Oszacowanie i porównanie potencjału teoretycznego i technicznego. Podstawy projektowania obiektów i instalacji OZE.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.
3,0Student w stopniu podstawowym jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE..
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy znaczenia swojej wiedzy w zakresie projektowania instalacji OZE.