Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne

Sylabus przedmiotu Zagadnienia fizyki w diagnostyce urządzeń OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia fizyki w diagnostyce urządzeń OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,20,60zaliczenie
wykładyW1 10 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Zasady opracowania wyników pomiarów. Zasady sporządzania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej fotoogniwa pomiarowego.2
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury.2
T-L-4Cechowanie termopary.2
T-L-5Pomiar objętości wypływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.2
T-L-6Pomiar amplitudy, czasu i częstotliwości za pomocą oscyloskopu.2
T-L-7Badanie trójfazowej siłowni wiatrowej małej mocy.2
T-L-8Zaliczenie ćwieczeń laboratoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Diagnostyka w technice i jej formy. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie.2
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.2
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.2
T-W-4Fizyczne podstawy pomiarów wielkości nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w urządzeniach diagnostycznych.2
T-W-5Zaliczenie przedmiotu.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.11
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie się do zaleczenia ćwiczeń laboratoryjnych.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury fachowej, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.8
A-W-3Konsultacje2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B03_W01
Student ma wiedzę z zakresu zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach pomiarowych.
OZE_2A_W05, OZE_2A_W03, OZE_2A_W04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B03_U01
Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych.
OZE_2A_U03C-1T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B03_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
OZE_2A_K02C-1T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B03_W01
Student ma wiedzę z zakresu zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach pomiarowych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B03_U01
Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B03_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym zdaje sobie sprawę ze znaczenia fizycznych podstaw dizałania przyrządów diagnostycznych i właściwego planowania i opracowywania wyników pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paul Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2015
  2. Michał Gruca, Janusz Grzelka, Michał Pyrc, Stanisław Szwaja, Wojciech Tutak, Miernictwo i systemy pomiarowe, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2008
  3. Józef Parchański, Miernictwo elektryczne i elektroniczne, WSiP, Warszawa, 2014, Wydanie XII

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Zasady opracowania wyników pomiarów. Zasady sporządzania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej fotoogniwa pomiarowego.2
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury.2
T-L-4Cechowanie termopary.2
T-L-5Pomiar objętości wypływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.2
T-L-6Pomiar amplitudy, czasu i częstotliwości za pomocą oscyloskopu.2
T-L-7Badanie trójfazowej siłowni wiatrowej małej mocy.2
T-L-8Zaliczenie ćwieczeń laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka w technice i jej formy. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie.2
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.2
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.2
T-W-4Fizyczne podstawy pomiarów wielkości nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w urządzeniach diagnostycznych.2
T-W-5Zaliczenie przedmiotu.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.11
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie się do zaleczenia ćwiczeń laboratoryjnych.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury fachowej, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.8
A-W-3Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_B03_W01Student ma wiedzę z zakresu zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W05ma szeroką i uporządkowaną wiedzę o wymaganiach lokalizacyjnych oraz rozwiązaniach technicznych, budowie, zasadzie działania i eksploatacji instalacji OZE;
OZE_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł;
OZE_2A_W04posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i instalacji stosowanych w produkcji energii z biomasy, zasad i metod integrowania konwencjonalnych nośników energetycznych z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii, a także pogłębioną wiedzę na temat rozwoju energetyki w aspekcie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.
Treści programoweT-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.
T-W-1Diagnostyka w technice i jej formy. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie.
T-W-4Fizyczne podstawy pomiarów wielkości nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w urządzeniach diagnostycznych.
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_B03_U01Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U03potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz badawczych dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i energetycznego wykorzystania OZE;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.
Treści programoweT-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.
T-W-4Fizyczne podstawy pomiarów wielkości nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w urządzeniach diagnostycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_B03_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.
Treści programoweT-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.
T-W-4Fizyczne podstawy pomiarów wielkości nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w urządzeniach diagnostycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym zdaje sobie sprawę ze znaczenia fizycznych podstaw dizałania przyrządów diagnostycznych i właściwego planowania i opracowywania wyników pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0