Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Biologia roślin energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia roślin energetycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyczne składniki komórek roślinnych - budowa i funkcje. Bilans wodny oraz wskaźniki transpiracji. | 2 |
T-L-2 | Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie. | 2 |
T-L-3 | Budowa i funkcje wybranych tkanek roślinnych. Fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin. | 4 |
T-L-4 | Podstawy anatomii wybranych organów roślin energetycznych o znaczeniu użytkowym. | 2 |
T-L-5 | Budowa morfologiczna organów wegetatywnych roślin energetycznych jedno- i dwuliściennych. | 2 |
T-L-6 | Rozpoznawanie gatunków roślin enrgetycznych rodzimych i obcego pochodzenia, przegląd systematyczny, analiza cech. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej (ściana komórkowa i jej modyfikacje, plastydy, wakuola, materiały zapasowe). Znaczenie wody oraz procesu transpiracji w produktywności roślin. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych oraz ich znaczenie użytkowe. Wzrost roślin. Anatomiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych i ich znaczenie użytkowe. Znaczenie różnych typów fotosyntezy w produkcji biomasy roślin. | 2 |
T-W-3 | Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin (korzeń, łodyga, liście). Podział roślin ze względu na trwałość pędu i długość cyklu życiowego. Rozmnażanie wegetatywne roślin. | 2 |
T-W-4 | Rozmnażanie generatywne – budowa kwiatu, zapylenie i zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion, rozprzestrzenianie się owoców i nasion. | 2 |
T-W-5 | Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze. | 4 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-L-3 | konsultacje | 10 |
A-L-4 | przygotowanie do sprawdzianów pisemnych | 15 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 12 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian praktyczny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B04_W01 opisuje biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych | OZE_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B04_U01 potrafi rozpoznać taksony roślin energetycznych i oceniać ich wartości energetyczne | OZE_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-5, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B04_K01 ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy oraz poszukiwania nowych źródeł enegii | OZE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B04_W01 opisuje biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych | 2,0 | |
3,0 | student zna w stopniu podstawowym biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych. Definiuje procesy transpiracji i fotosyntezy oraz opisuje ich wpływ na produktywność roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B04_U01 potrafi rozpoznać taksony roślin energetycznych i oceniać ich wartości energetyczne | 2,0 | |
3,0 | student potrafi rozpoznać oraz prawidłowo nazwać po polsku i po łacinie 5 podstawowych gatunków roślin energetycznych uprawianych w kraju a także wskazać i nazwać organy tych roślin o znaczeniu energetycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B04_K01 ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy oraz poszukiwania nowych źródeł enegii | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość korzyści dla społeczeństwa i środowiska jakie wynikają z wykorzystywania roślin jako odnawialnych źródeł energii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Kościk B. (red.), Rośliny energetyczne, WAR, Lublin, 2003
- Kozłowska M., Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych., PWRiL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Szczukowski S., Tworkowski J., Stolarski M., Kwiatkowski J., Krzyżaniak M., Lajszner W., Graben Ł., Wieloletnie rośliny energetyczne, MULTICO, Warszawa, 2012
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, PWN, Warszawa, 1996