Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,60,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,40,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z geodezji i kartografii
W-2Podstawowe wiadomości dotyczące środowiska przyrodniczego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego
C-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
C-3Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych.6
T-A-2Analiza warunków fizyczno-geograficznychv wybranego obszaru z punktu widzenia planowania przestrzennego9
T-A-3Waloryzacja i ocena środowiska przyrodniczego z punktu widzenia różnych form zagospodarowania.3
T-A-4Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Analiza SUIKZP i MPZP2
20
wykłady
T-W-1Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Zagospodarowanie przestrzenne. Cel i znaczenie gospodarki przestrzennej. Gospodarka w przestrzeni i przestrzenią. Użytkowanie przestrzeni. Polityka przestrzenna.4
T-W-2Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana.2
T-W-3Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa i jej wpływ na planowanie przestrzenne. Audyt krajobrazowy i jego rola w planowaniu strategii ochrony środowiska oraz planowaniu4
T-W-4Regiony w planowaniu przestrzennym. Regiony ekonomiczne, kulturowe i polityczne, transgraniczne. Rdzeń- peryferie. Dyfuzja przestrzenna. Czynniki urbanistyczne a gospodarka przestrzenna. Podstawy gospodarowania gruntami.2
T-W-5System planowania przestrzennego w Polsce. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa. Rola i zadania gminy w planowaniu.2
T-W-6Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce.2
T-W-7Planowanie przestrzenne a zmiany klimatu.3
T-W-8Zaliczenie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4konsultacje2
35
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3konsultacje2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Indywidualne opracowania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B04_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce
OS_2A_W07, OS_2A_W09C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B04_U01
Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego
OS_2A_U03, OS_2A_U07C-3, C-2T-A-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B04_K01
Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego
OS_2A_K02, OS_2A_K03, OS_2A_K04, OS_2A_K05C-3, C-2, C-1T-W-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_B04_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę z zakresu planowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_B04_U01
Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego
2,0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_B04_K01
Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego
2,0
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie wykonywania opracowań planistycznych z uwzględnieniem stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, PWN, Warszawa, 2022
  2. Bródka S, Macias A., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, 2021
  3. Bródka S., Adaptacyjne zarządzanie środowiskiem, PWN, 2020
  4. Przewoźniak M., Czochański J., Przyrodnicze podstawy gospodarki przestrzennej. Ujęcie proekologiczne, 2020
  5. Zawadzka A., Ład nasz przestrzenny, Wolters Kluwer, Gdańska-Warszawa, 2017
  6. Zbigniew Leoński, Marek Szewczyk, Maciej Kruś, Prawo zagospodarowania przestrzeni, Wolters Kluwer, 2019
  7. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 2013
  8. PLANY ADAPTACJI DO ZMIAN KLIMATU 44 MIAST POLSKI (MPA)
  9. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Literatura dodatkowa

  1. Śliwa M., Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu i zagospodarowaniu przestreznnym miast, Uniwersytet Opolski, 2021
  2. Nowak M., Funkcje narzędzi polityki przestrzennej, Polska Akademia Nauk. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, 2020
  3. materiały konferencyjne, Gospodarowanie przestrzenia a zasoby przyrodnicze, wydawnictwo UP Lublin, Lublin, 2019
  4. Florkiewicz E., Tyszecki A., Postępowania w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych., 2011
  5. Krystyna Dubel, Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych.6
T-A-2Analiza warunków fizyczno-geograficznychv wybranego obszaru z punktu widzenia planowania przestrzennego9
T-A-3Waloryzacja i ocena środowiska przyrodniczego z punktu widzenia różnych form zagospodarowania.3
T-A-4Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Analiza SUIKZP i MPZP2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Zagospodarowanie przestrzenne. Cel i znaczenie gospodarki przestrzennej. Gospodarka w przestrzeni i przestrzenią. Użytkowanie przestrzeni. Polityka przestrzenna.4
T-W-2Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana.2
T-W-3Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa i jej wpływ na planowanie przestrzenne. Audyt krajobrazowy i jego rola w planowaniu strategii ochrony środowiska oraz planowaniu4
T-W-4Regiony w planowaniu przestrzennym. Regiony ekonomiczne, kulturowe i polityczne, transgraniczne. Rdzeń- peryferie. Dyfuzja przestrzenna. Czynniki urbanistyczne a gospodarka przestrzenna. Podstawy gospodarowania gruntami.2
T-W-5System planowania przestrzennego w Polsce. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa. Rola i zadania gminy w planowaniu.2
T-W-6Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce.2
T-W-7Planowanie przestrzenne a zmiany klimatu.3
T-W-8Zaliczenie1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3konsultacje2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_B04_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
OS_2A_W09Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego
C-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
Treści programoweT-W-1Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Zagospodarowanie przestrzenne. Cel i znaczenie gospodarki przestrzennej. Gospodarka w przestrzeni i przestrzenią. Użytkowanie przestrzeni. Polityka przestrzenna.
T-W-2Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana.
T-W-3Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa i jej wpływ na planowanie przestrzenne. Audyt krajobrazowy i jego rola w planowaniu strategii ochrony środowiska oraz planowaniu
T-W-5System planowania przestrzennego w Polsce. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa. Rola i zadania gminy w planowaniu.
T-W-6Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę z zakresu planowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_B04_U01Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego
C-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
Treści programoweT-A-1Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Indywidualne opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_B04_K01Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K03Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych, kulturowych i utylitarnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego
C-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego
Treści programoweT-W-5System planowania przestrzennego w Polsce. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa. Rola i zadania gminy w planowaniu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Indywidualne opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie wykonywania opracowań planistycznych z uwzględnieniem stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0