Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii i geografii fizycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o genezie i zróżnicowaniu krajobrazów Polski.
C-2Poznanie czynników abiotycznych, biotycznych i antropogenicznych warunkujących rozwój i funkcjonowanie krajobrazów różnych typów.
C-3Poznanie specyfiki ekologicznej różnych typów krajobrazu w kontekście ich użytkowania i ochrony.
C-4Nabycie umiejętności stosowania metod inwentaryzacji i waloryzacji elementów krajobrazowych w procesie planistycznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczenie celów i zakresu studiów krajobrazowych. Przegląd materiałów źródłowych2
T-A-2Analiza czynników fizjograficznych: budowa geologiczna, geomorfologia, hydrologia, użytkowanie terenu.4
T-A-3Powiązania ekologiczne w krajobrazie chronionym. Procesy ekologiczne, obieg wody i pierwiastków.2
T-A-4Szata roślinna w krajobrazie i jej rola indykacyjna.2
T-A-5Budowa modelu funkcjonalnego wybranego fragmentu krajobrazu.2
T-A-6Waloryzacja jakościowa i przestrzenna. Kryteria waloryzacji ekotopów.2
T-A-7Projekt ochrony elementów przyrodniczych w krajobrazie młodoglacjalnym.2
T-A-8Analiza konfliktów funkcji. Koncepcja programowa użytkowania obszaru.2
T-A-9Metody ograniczania skutków różnych form użytkowania. Strefowanie funkcji.2
20
laboratoria
T-L-1Terenowe metody inwentaryzacji i oceny elementów składowych krajobrazu.8
T-L-2Program użytkowania obszaru studialnego. Ocena skutków realizacji zamierzeń projektowych.8
T-L-3Opracowanie syntetyczne studium kształtowania krajobrazui.4
20
wykłady
T-W-1Krajobraz - pojęcia ogólne, klasyfikacja. Fizjograficzne podstawy podstawy rozwoju krajobrazów Polski północno-zachodniej.2
T-W-2Procesy modyfikujące krajobraz pierwotny: erozja, akumulacja, sukcesja ekologiczna, modyfikujący wpływ człowieka.2
T-W-3Woda w krajobrazie. Ekologiczne podstawy rozwoju, ochrony i kształtowania ekosystemów mokradłowych.2
T-W-4Metody inwentaryzacji elementów składowych krajobrazu, analiza powiązań pomiędzy jednostkami elementarnymi - ekotopami.2
T-W-5Ekologiczne podstawy funkcjonowania jako podstawa kształtowania krajobrazów naturalnych.2
T-W-6Funkcjonowanie krajobazu rolniczego, rola siedlisk marginalnych.2
T-W-7Specyfika ekologiczna terenów turystycznych, sportowych i rekreacyjnych.2
T-W-8Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu miejskiego, cechy terenów zurbanizowanych, obieg materii i energii.2
T-W-9Krajobraz przemysłowy. Ekologiczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych.2
T-W-10Tematyka krajobrazowa w planowaniu przestrzennym. Opracowania ekofizjograficzne.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie projektu3
A-A-3konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajęć3
A-L-3konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3Czytanie literatuty tematycznej3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład nformacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4przygotowanie prezentacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań projektowych
S-3Ocena formująca: bieżąca ocena realizacji zadań zespołowych
S-4Ocena podsumowująca: ocena prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C03_W01
Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka.
OS_2A_W09C-1T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-3S-1
OS_2A_C03_W02
Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych.
OS_2A_W08C-2T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C03_U01
Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych.
OS_2A_U07C-4T-L-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-4, T-W-10M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C03_K01
Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu.
OS_2A_K03C-2T-L-2, T-L-3, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C03_W01
Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka.
2,0
3,0ma ogólną wiedzę o zróżnicowaniu i funkcjonowaniu ekosystemów
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_C03_W02
Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych.
2,0
3,0ma ogólną wiedzę o rodzajach antropogenicznego przekształcenia krajobrazu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C03_U01
Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych.
2,0
3,0potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C03_K01
Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu.
2,0
3,0potrafi zestawić dane dotyczące zagrożen, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kupiec M., Dusza-Zwolińska E., pływ uwarunkowań fizjograficznych i historycznych na kształtowanie systemu przyrodniczego miasta na przykładzie Szczecina., Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego 43 (1): 115-140., 2020, DOI 10.30450/202006
  2. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu., PWN, Warszawa, 2018
  3. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Macias A., Bródka S., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, PWN, Warszawa, 2014
  2. Praca zbiorowa, Ocena i wycena zasobów przyrodniczych. Wyd. III., SGGW, Warszawa, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczenie celów i zakresu studiów krajobrazowych. Przegląd materiałów źródłowych2
T-A-2Analiza czynników fizjograficznych: budowa geologiczna, geomorfologia, hydrologia, użytkowanie terenu.4
T-A-3Powiązania ekologiczne w krajobrazie chronionym. Procesy ekologiczne, obieg wody i pierwiastków.2
T-A-4Szata roślinna w krajobrazie i jej rola indykacyjna.2
T-A-5Budowa modelu funkcjonalnego wybranego fragmentu krajobrazu.2
T-A-6Waloryzacja jakościowa i przestrzenna. Kryteria waloryzacji ekotopów.2
T-A-7Projekt ochrony elementów przyrodniczych w krajobrazie młodoglacjalnym.2
T-A-8Analiza konfliktów funkcji. Koncepcja programowa użytkowania obszaru.2
T-A-9Metody ograniczania skutków różnych form użytkowania. Strefowanie funkcji.2
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Terenowe metody inwentaryzacji i oceny elementów składowych krajobrazu.8
T-L-2Program użytkowania obszaru studialnego. Ocena skutków realizacji zamierzeń projektowych.8
T-L-3Opracowanie syntetyczne studium kształtowania krajobrazui.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krajobraz - pojęcia ogólne, klasyfikacja. Fizjograficzne podstawy podstawy rozwoju krajobrazów Polski północno-zachodniej.2
T-W-2Procesy modyfikujące krajobraz pierwotny: erozja, akumulacja, sukcesja ekologiczna, modyfikujący wpływ człowieka.2
T-W-3Woda w krajobrazie. Ekologiczne podstawy rozwoju, ochrony i kształtowania ekosystemów mokradłowych.2
T-W-4Metody inwentaryzacji elementów składowych krajobrazu, analiza powiązań pomiędzy jednostkami elementarnymi - ekotopami.2
T-W-5Ekologiczne podstawy funkcjonowania jako podstawa kształtowania krajobrazów naturalnych.2
T-W-6Funkcjonowanie krajobazu rolniczego, rola siedlisk marginalnych.2
T-W-7Specyfika ekologiczna terenów turystycznych, sportowych i rekreacyjnych.2
T-W-8Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu miejskiego, cechy terenów zurbanizowanych, obieg materii i energii.2
T-W-9Krajobraz przemysłowy. Ekologiczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych.2
T-W-10Tematyka krajobrazowa w planowaniu przestrzennym. Opracowania ekofizjograficzne.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie projektu3
A-A-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajęć3
A-L-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3Czytanie literatuty tematycznej3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C03_W01Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W09Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o genezie i zróżnicowaniu krajobrazów Polski.
Treści programoweT-W-7Specyfika ekologiczna terenów turystycznych, sportowych i rekreacyjnych.
T-W-1Krajobraz - pojęcia ogólne, klasyfikacja. Fizjograficzne podstawy podstawy rozwoju krajobrazów Polski północno-zachodniej.
T-W-3Woda w krajobrazie. Ekologiczne podstawy rozwoju, ochrony i kształtowania ekosystemów mokradłowych.
T-W-5Ekologiczne podstawy funkcjonowania jako podstawa kształtowania krajobrazów naturalnych.
Metody nauczaniaM-1wykład nformacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma ogólną wiedzę o zróżnicowaniu i funkcjonowaniu ekosystemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C03_W02Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Cel przedmiotuC-2Poznanie czynników abiotycznych, biotycznych i antropogenicznych warunkujących rozwój i funkcjonowanie krajobrazów różnych typów.
Treści programoweT-W-2Procesy modyfikujące krajobraz pierwotny: erozja, akumulacja, sukcesja ekologiczna, modyfikujący wpływ człowieka.
T-W-6Funkcjonowanie krajobazu rolniczego, rola siedlisk marginalnych.
T-W-8Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu miejskiego, cechy terenów zurbanizowanych, obieg materii i energii.
T-W-9Krajobraz przemysłowy. Ekologiczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1wykład nformacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma ogólną wiedzę o rodzajach antropogenicznego przekształcenia krajobrazu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C03_U01Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności stosowania metod inwentaryzacji i waloryzacji elementów krajobrazowych w procesie planistycznym.
Treści programoweT-L-1Terenowe metody inwentaryzacji i oceny elementów składowych krajobrazu.
T-A-1Wyznaczenie celów i zakresu studiów krajobrazowych. Przegląd materiałów źródłowych
T-A-3Powiązania ekologiczne w krajobrazie chronionym. Procesy ekologiczne, obieg wody i pierwiastków.
T-A-4Szata roślinna w krajobrazie i jej rola indykacyjna.
T-A-2Analiza czynników fizjograficznych: budowa geologiczna, geomorfologia, hydrologia, użytkowanie terenu.
T-W-4Metody inwentaryzacji elementów składowych krajobrazu, analiza powiązań pomiędzy jednostkami elementarnymi - ekotopami.
T-W-10Tematyka krajobrazowa w planowaniu przestrzennym. Opracowania ekofizjograficzne.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C03_K01Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K03Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych, kulturowych i utylitarnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Cel przedmiotuC-2Poznanie czynników abiotycznych, biotycznych i antropogenicznych warunkujących rozwój i funkcjonowanie krajobrazów różnych typów.
Treści programoweT-L-2Program użytkowania obszaru studialnego. Ocena skutków realizacji zamierzeń projektowych.
T-L-3Opracowanie syntetyczne studium kształtowania krajobrazui.
T-A-5Budowa modelu funkcjonalnego wybranego fragmentu krajobrazu.
T-A-7Projekt ochrony elementów przyrodniczych w krajobrazie młodoglacjalnym.
T-A-6Waloryzacja jakościowa i przestrzenna. Kryteria waloryzacji ekotopów.
T-A-8Analiza konfliktów funkcji. Koncepcja programowa użytkowania obszaru.
T-A-9Metody ograniczania skutków różnych form użytkowania. Strefowanie funkcji.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań projektowych
S-3Ocena formująca: bieżąca ocena realizacji zadań zespołowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zestawić dane dotyczące zagrożen, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5
4,0
4,5
5,0