Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Programy do modelowania w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programy do modelowania w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,20,50zaliczenie
wykładyW7 10 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość zjawisk w przyrodzie oraz obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wybranymi programami wykorzystywaniymi do modelowania zjawisk przyrodniczych.
C-2Nabycie umiejętności znajdowania danych do modelaowania zjawisk w ochronie środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych.3
T-L-2Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych.4
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych.4
T-L-4Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych.4
15
wykłady
T-W-1Czy środowisko przyrodnicze daje się modelować matematycznie?2
T-W-2Programy komputerowe wspomagające modelowanie zjawisk przyrodniczych.2
T-W-3Modele matematyczne stosowane do przewidywania wybranych zjawisk przyrodniczych.3
T-W-4Jak modelowanie zjawisk naturalnych i antropogenicznych pomaga zapiegać niekorzystnym procesom w środowisku.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygorowanie do ćwiczeń i zaliczenia15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena formująca: Ocena wykonanych projektów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C-97_W01
Student zna podstawowe procesy ksztaltujące środowisko i wie jak pozyskać o nich informację.
OS_1A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C-97_U01
Student potrawi wykorzystać komputer, oprogramowanie i dane przestrzenne do modelowania niektórych zjawisk przyrodniczych
OS_1A_U02C-2T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C-97_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska.
OS_1A_K05C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C-97_W01
Student zna podstawowe procesy ksztaltujące środowisko i wie jak pozyskać o nich informację.
2,0
3,0Student wie jakie są dostępne dane przesrzenne o środowisku i wie jakimi programami można je przeglądać.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C-97_U01
Student potrawi wykorzystać komputer, oprogramowanie i dane przestrzenne do modelowania niektórych zjawisk przyrodniczych
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać dostepne dane i oprogramowanie do zmodelowania prostego zjawiska przyrodniczego dowolnego obszaru (np. określenia zagrożenia erozją wodną gleb).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C-97_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska.
2,0
3,0Student ma problemy w pracy grupowej. W minimalnym stopniu zdobywa wiedzę i ma niską świadomość powiązań pomiedzy elementami środowiska przyrodniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Wójcik, Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi, PWN, Warszawa, 2020
  2. Artur Magnuszewski, GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych.3
T-L-2Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych.4
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych.4
T-L-4Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czy środowisko przyrodnicze daje się modelować matematycznie?2
T-W-2Programy komputerowe wspomagające modelowanie zjawisk przyrodniczych.2
T-W-3Modele matematyczne stosowane do przewidywania wybranych zjawisk przyrodniczych.3
T-W-4Jak modelowanie zjawisk naturalnych i antropogenicznych pomaga zapiegać niekorzystnym procesom w środowisku.3
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygorowanie do ćwiczeń i zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C-97_W01Student zna podstawowe procesy ksztaltujące środowisko i wie jak pozyskać o nich informację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wybranymi programami wykorzystywaniymi do modelowania zjawisk przyrodniczych.
Treści programoweT-W-1Czy środowisko przyrodnicze daje się modelować matematycznie?
T-W-3Modele matematyczne stosowane do przewidywania wybranych zjawisk przyrodniczych.
T-W-4Jak modelowanie zjawisk naturalnych i antropogenicznych pomaga zapiegać niekorzystnym procesom w środowisku.
T-W-2Programy komputerowe wspomagające modelowanie zjawisk przyrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie jakie są dostępne dane przesrzenne o środowisku i wie jakimi programami można je przeglądać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C-97_U01Student potrawi wykorzystać komputer, oprogramowanie i dane przestrzenne do modelowania niektórych zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności znajdowania danych do modelaowania zjawisk w ochronie środowiska
Treści programoweT-L-4Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych.
T-L-1Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych.
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych.
T-L-2Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać dostepne dane i oprogramowanie do zmodelowania prostego zjawiska przyrodniczego dowolnego obszaru (np. określenia zagrożenia erozją wodną gleb).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C-97_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wybranymi programami wykorzystywaniymi do modelowania zjawisk przyrodniczych.
C-2Nabycie umiejętności znajdowania danych do modelaowania zjawisk w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-2Programy komputerowe wspomagające modelowanie zjawisk przyrodniczych.
T-W-4Jak modelowanie zjawisk naturalnych i antropogenicznych pomaga zapiegać niekorzystnym procesom w środowisku.
T-L-2Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych.
T-W-3Modele matematyczne stosowane do przewidywania wybranych zjawisk przyrodniczych.
T-W-1Czy środowisko przyrodnicze daje się modelować matematycznie?
T-L-4Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych.
T-L-1Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych.
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena formująca: Ocena wykonanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma problemy w pracy grupowej. W minimalnym stopniu zdobywa wiedzę i ma niską świadomość powiązań pomiedzy elementami środowiska przyrodniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0