Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Odnawialne Źródła Energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odnawialne Źródła Energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, botaniki, fizyki, chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE)): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz charakterystyka specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne w Polsce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Rolnictwo jako producent energii – produkcja i wykorzystanie BIOPALIW STAŁYCH, BIOPALIW CIEPŁYCH, BIOGAZU ROLNICZEGO2
T-A-2Jednoroczne uprawy energetyczne. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji jednorocznych roślin energetycznych.4
T-A-3Wieloletnie uprawy energetyczne. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji wieloletnich roślin energetycznych.4
T-A-4Plantacyjna uprawa drzew i krzewów i pozyskanie biomasy. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji trwałych roślin energetycznych.4
T-A-5Efekty ekologiczne i środowiskowe wykorzystania biomasy w energetyce.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Surowce kopalne - ich znaczenie, zużycie i zasoby. Perspektywy wykorzystania. Sytuacja energetyczna świata i Polski. Zasoby energetyczne Polski. Struktura importu energii. Zużycie energii w Polsce i na świecie. Wpływ energetyki konwencjonalnej na środowisko. Pojęcia: „paliwa zeroemisyjne”, „zielona energia”, „paliwa alternatywne (ang. RDF)”, „carbon footprint”.6
T-W-2Energetyka odnawialna na tle polityki międzynarodowej i krajowej. Energia wodna.4
T-W-3Energia geotermalna i geotermiczna i jej wykorzystanie. Przykłady ciepłowni geotermalnych.4
T-W-4Energia wiatrowa i fotowoltaika.4
T-W-5Ogólna charakterystyka i klasyfikacja biomasy jako źródła energii odnawialnej. Właściwości biomasy jako źródła energii (odpady z rolnictwa, słoma, drewno, osady ściekowe, dedykowane gatunki roślin energetycznych). Stan środowiska naturalnego i skutki środowiskowe stosowania biopaliw.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie prezentacji multimedialnej)3
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych2
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów18
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja, projekt
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-1_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe źródła energii odnawialnej: energię słońca, wiatru, wody, geotermalną oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz potrafi scharakteryzować dedykowane gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne w Polsce. Student potrafi ocenić zagrożenia środowiska spowodowane wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, wytłumaczyć problemy z ich stosowaniem oraz dba o bioróżnorodność biologiczną
OS_1A_W07, OS_1A_W08C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-3_U01
Student potrafi uzyskać potrzebne informacje na temat odnawialnych źródeł energii z różnych źródeł literaturowych. Student potrafi analizować i weryfikować uzyskane dane liczbowe odnośnie np. wielkości uzyskiwanej energii. Student umie dobierać odnawialne źródła energii do różnych warunków siedliskowych.
OS_1A_U01, OS_1A_U05, OS_1A_U07C-1T-A-5, T-A-2, T-A-1M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-3_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych jako źródła biomasy
OS_1A_K03, OS_1A_K07, OS_1A_K01C-1T-A-3, T-A-4, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-1_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe źródła energii odnawialnej: energię słońca, wiatru, wody, geotermalną oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz potrafi scharakteryzować dedykowane gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne w Polsce. Student potrafi ocenić zagrożenia środowiska spowodowane wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, wytłumaczyć problemy z ich stosowaniem oraz dba o bioróżnorodność biologiczną
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z odnawialnymi źródłami energii, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-3_U01
Student potrafi uzyskać potrzebne informacje na temat odnawialnych źródeł energii z różnych źródeł literaturowych. Student potrafi analizować i weryfikować uzyskane dane liczbowe odnośnie np. wielkości uzyskiwanej energii. Student umie dobierać odnawialne źródła energii do różnych warunków siedliskowych.
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre źródła energii odnawialnej do warunków siedliskowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-3_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych jako źródła biomasy
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizycznych i chemicznych umożliwiających pozyskanie energii i jej przetworzenie na energię cieplną i elektryczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kościk B., Rośliny energetyczne., Wydawnictwo AR Lublin, Lublin, 2003
  2. Czyż H., Bury M., Walory wierzby krzewiastej i możliwości wykorzystania jej jako źródła biomasy., Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2005, s. 55-64., Lewandowski. P. (red.) Energia odnawialna na Pomorzu Zachodnim. Energia z biomasy szansą na rozwój. Uwarunkowania i prognozy.
  3. Czyż H., Bury M., Możliwości uprawy ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby) na gruntach ornych wyłączonych z użytkowania rolniczego., Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2006, s. 237-249., Lewandowski. P. (red.) Produkcja energii z surowców odnawialnych na Pomorzu Zachodnim.
  4. Boelcke B., Bury M., Produkcja drewna energetycznego na gruntach ornych – wyniki badań z terenu północno-wschodnich Niemiec, Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2006, Koszalińskie Studia i Materiały, z. 9, s. 109-118.
  5. Bury M., Wstępne wyniki badań nad uprawą miskanta chińskiego (Miscanthus sinensis) i miskanta olbrzymiego (Miscanthus x giganteus Greef et Deu.) w warunkach Pomorza Zachodniego., Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2007, Lewandowski P. (red.) Energia odnawialna na Pomorzu Zachodnim. Wykorzystanie zielonej energii – szanse i zagrożenia]. 237–248.
  6. Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej., Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011, s. 251-266., M. Jasiulewicz (red.) Wykorzystanie biomasy w energetyce – aspekty ekonomiczne i ekologiczne
  7. Twidell J., Weir T., Renewable Energy Resources, Taylor & Francis, Wielka Brytania, 2006
  8. Stanisław Gumuła, Energetyka wiatrowa, Wydawnictwo A.G.H.im.Stanisława Staszica, Kraków, 2020, wydabie drugie
  9. Praca zbiorowa pod redakcją Łukasza Sikorskiego, Morska energetyka wiatrowa. Praktyczne wprowadzenie., Onepress, 2023, e-book

Literatura dodatkowa

  1. Rudzka J., Nowe rośliny uprawne na cele spożywcze, przemysłowe i jako odnawialne źródła energii., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1996
  2. Borkowska H., Styk B., Ślazowiec pensylwański (Sida hermaphrodita Rusby). Uprawa i wykorzystanie., Wydawnictwo AR Lublin, Lublin, 1997
  3. Gradziuk P., Biopaliwa, Wydawnictwo Wieś Jutra, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Rolnictwo jako producent energii – produkcja i wykorzystanie BIOPALIW STAŁYCH, BIOPALIW CIEPŁYCH, BIOGAZU ROLNICZEGO2
T-A-2Jednoroczne uprawy energetyczne. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji jednorocznych roślin energetycznych.4
T-A-3Wieloletnie uprawy energetyczne. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji wieloletnich roślin energetycznych.4
T-A-4Plantacyjna uprawa drzew i krzewów i pozyskanie biomasy. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji trwałych roślin energetycznych.4
T-A-5Efekty ekologiczne i środowiskowe wykorzystania biomasy w energetyce.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Surowce kopalne - ich znaczenie, zużycie i zasoby. Perspektywy wykorzystania. Sytuacja energetyczna świata i Polski. Zasoby energetyczne Polski. Struktura importu energii. Zużycie energii w Polsce i na świecie. Wpływ energetyki konwencjonalnej na środowisko. Pojęcia: „paliwa zeroemisyjne”, „zielona energia”, „paliwa alternatywne (ang. RDF)”, „carbon footprint”.6
T-W-2Energetyka odnawialna na tle polityki międzynarodowej i krajowej. Energia wodna.4
T-W-3Energia geotermalna i geotermiczna i jej wykorzystanie. Przykłady ciepłowni geotermalnych.4
T-W-4Energia wiatrowa i fotowoltaika.4
T-W-5Ogólna charakterystyka i klasyfikacja biomasy jako źródła energii odnawialnej. Właściwości biomasy jako źródła energii (odpady z rolnictwa, słoma, drewno, osady ściekowe, dedykowane gatunki roślin energetycznych). Stan środowiska naturalnego i skutki środowiskowe stosowania biopaliw.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie prezentacji multimedialnej)3
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów18
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O06-1_W01W zakresie wiedzy student zna podstawowe źródła energii odnawialnej: energię słońca, wiatru, wody, geotermalną oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz potrafi scharakteryzować dedykowane gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne w Polsce. Student potrafi ocenić zagrożenia środowiska spowodowane wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, wytłumaczyć problemy z ich stosowaniem oraz dba o bioróżnorodność biologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE)): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz charakterystyka specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne w Polsce.
Treści programoweT-W-4Energia wiatrowa i fotowoltaika.
T-W-2Energetyka odnawialna na tle polityki międzynarodowej i krajowej. Energia wodna.
T-W-5Ogólna charakterystyka i klasyfikacja biomasy jako źródła energii odnawialnej. Właściwości biomasy jako źródła energii (odpady z rolnictwa, słoma, drewno, osady ściekowe, dedykowane gatunki roślin energetycznych). Stan środowiska naturalnego i skutki środowiskowe stosowania biopaliw.
T-W-3Energia geotermalna i geotermiczna i jej wykorzystanie. Przykłady ciepłowni geotermalnych.
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Surowce kopalne - ich znaczenie, zużycie i zasoby. Perspektywy wykorzystania. Sytuacja energetyczna świata i Polski. Zasoby energetyczne Polski. Struktura importu energii. Zużycie energii w Polsce i na świecie. Wpływ energetyki konwencjonalnej na środowisko. Pojęcia: „paliwa zeroemisyjne”, „zielona energia”, „paliwa alternatywne (ang. RDF)”, „carbon footprint”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja, projekt
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z odnawialnymi źródłami energii, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-3_U01Student potrafi uzyskać potrzebne informacje na temat odnawialnych źródeł energii z różnych źródeł literaturowych. Student potrafi analizować i weryfikować uzyskane dane liczbowe odnośnie np. wielkości uzyskiwanej energii. Student umie dobierać odnawialne źródła energii do różnych warunków siedliskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE)): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz charakterystyka specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne w Polsce.
Treści programoweT-A-5Efekty ekologiczne i środowiskowe wykorzystania biomasy w energetyce.
T-A-2Jednoroczne uprawy energetyczne. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji jednorocznych roślin energetycznych.
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Rolnictwo jako producent energii – produkcja i wykorzystanie BIOPALIW STAŁYCH, BIOPALIW CIEPŁYCH, BIOGAZU ROLNICZEGO
Metody nauczaniaM-3dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja, projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre źródła energii odnawialnej do warunków siedliskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-3_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych jako źródła biomasy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE)): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz charakterystyka specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne w Polsce.
Treści programoweT-A-3Wieloletnie uprawy energetyczne. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji wieloletnich roślin energetycznych.
T-A-4Plantacyjna uprawa drzew i krzewów i pozyskanie biomasy. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji trwałych roślin energetycznych.
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Surowce kopalne - ich znaczenie, zużycie i zasoby. Perspektywy wykorzystania. Sytuacja energetyczna świata i Polski. Zasoby energetyczne Polski. Struktura importu energii. Zużycie energii w Polsce i na świecie. Wpływ energetyki konwencjonalnej na środowisko. Pojęcia: „paliwa zeroemisyjne”, „zielona energia”, „paliwa alternatywne (ang. RDF)”, „carbon footprint”.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja, projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizycznych i chemicznych umożliwiających pozyskanie energii i jej przetworzenie na energię cieplną i elektryczną.
3,5
4,0
4,5
5,0