Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Standardy jakości wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Standardy jakości wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi własnościami fizykochemicznymi i chemicznymi wody.
C-2Przedstawienie studentom zakresu oznaczeń wykonywanych podczas badania wody.
C-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich oraz wody przeznaczonej do spożycia i na kąpieliskach.
C-4Opanowanie umiejętności wykonania statystycznej analizy opisowej danych dotyczących parametrów charakteryzujących jakość wody (EXCEL).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zmiany w podejściu do klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych, podziemnych i morskich w oparciu o akty prawne.4
T-A-2Parametry statystyczne stosowane w prezentacji wyników klasyfikacji stanu ekologicznego , potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.4
T-A-3Omówienie na przykładach jakości wód powierzchniowych i podziemnych na wybranych obszarach Polski.4
T-A-4Charakterystyka profilu kąpieliska na wybranych przykładach.1
T-A-5Parametry różniące właściwości chemiczne wody do picia w zależności od miejsca jej pozyskiwania.2
15
wykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody słodkich i zasolonych.3
T-W-2Woda jako środowisko wzrostu i rozwoju organizmów roślinnych i zwierzęcych. Wskaźniki biologiczne w ocenie jakości wód powierzchniowych. Elementy hydromorfologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód.4
T-W-3Standardy jakości wód powierzchniowych2
T-W-4Standardy jakości wód podziemnych.2
T-W-5Standardy jakości wody przeznaczonej do spożycia.2
T-W-6Standardy jakości wód na kąpielisku i w basenach.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opracowanie statystyczne wyników badań do oceny stanu ekologicznego wód.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Interpretacja danych monitoringowych jakości wód na podstawie aktów prawnych.
M-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących jakość wody.
M-4Omówienie zakresu dotyczącego sprawozdania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena przedstawianych opracowań.
S-4Ocena formująca: Opracowanie i przedstawienie prezentacji dotyczącej jakości wód na danym terenie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-2_W01
Chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
OS_1A_W05C-1, C-2T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-1M-1S-1
OS_1A_O04-2_W02
Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
OS_1A_W06C-3T-W-4M-1S-1
OS_1A_O04-2_W03
Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów.
OS_1A_W02C-4T-A-2, T-A-3M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-2_U01
Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne, biologiczne i hydromofologiczne charakteryzują wody występującą w środowisku
OS_1A_U01C-3T-W-2, T-W-1M-1S-1
OS_1A_O04-2_U02
Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
OS_1A_U06C-4T-A-2, T-A-3M-4, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-2_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody.
OS_1A_K06, OS_1A_K01C-3T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-2_W01
Chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
2,0
3,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-2_W02
Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
2,0
3,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-2_W03
Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów.
2,0
3,0Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-2_U01
Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne, biologiczne i hydromofologiczne charakteryzują wody występującą w środowisku
2,0
3,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-2_U02
Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
2,0
3,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-2_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody.
2,0
3,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym z pewnymi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aktualne akty prawne dotyczące jakości wód powierzchniowych, podziemnych i morskich, 2011
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
  3. Justyna OSOWSKA, METODY WALORYZACJI HYDROMORFOLOGICZNEJ RZEK, GÓRNICTWO I GEOLOGIA 2012 Tom 7 zeszyt 2, 2012
  4. Szczerbińska N., Gałczyńska M., Biological methods used to assess surface water quality., Arch. Pol. Fish. 23: 185-196., 2015

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki Wojciech, Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2001
  2. Wiesława Regel, Podstawy statystyki w Excelu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zmiany w podejściu do klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych, podziemnych i morskich w oparciu o akty prawne.4
T-A-2Parametry statystyczne stosowane w prezentacji wyników klasyfikacji stanu ekologicznego , potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.4
T-A-3Omówienie na przykładach jakości wód powierzchniowych i podziemnych na wybranych obszarach Polski.4
T-A-4Charakterystyka profilu kąpieliska na wybranych przykładach.1
T-A-5Parametry różniące właściwości chemiczne wody do picia w zależności od miejsca jej pozyskiwania.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody słodkich i zasolonych.3
T-W-2Woda jako środowisko wzrostu i rozwoju organizmów roślinnych i zwierzęcych. Wskaźniki biologiczne w ocenie jakości wód powierzchniowych. Elementy hydromorfologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód.4
T-W-3Standardy jakości wód powierzchniowych2
T-W-4Standardy jakości wód podziemnych.2
T-W-5Standardy jakości wody przeznaczonej do spożycia.2
T-W-6Standardy jakości wód na kąpielisku i w basenach.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opracowanie statystyczne wyników badań do oceny stanu ekologicznego wód.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O04-2_W01Chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi własnościami fizykochemicznymi i chemicznymi wody.
C-2Przedstawienie studentom zakresu oznaczeń wykonywanych podczas badania wody.
Treści programoweT-A-5Parametry różniące właściwości chemiczne wody do picia w zależności od miejsca jej pozyskiwania.
T-A-4Charakterystyka profilu kąpieliska na wybranych przykładach.
T-A-3Omówienie na przykładach jakości wód powierzchniowych i podziemnych na wybranych obszarach Polski.
T-A-1Zmiany w podejściu do klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych, podziemnych i morskich w oparciu o akty prawne.
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody słodkich i zasolonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O04-2_W02Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich oraz wody przeznaczonej do spożycia i na kąpieliskach.
Treści programoweT-W-4Standardy jakości wód podziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O04-2_W03Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wykonania statystycznej analizy opisowej danych dotyczących parametrów charakteryzujących jakość wody (EXCEL).
Treści programoweT-A-2Parametry statystyczne stosowane w prezentacji wyników klasyfikacji stanu ekologicznego , potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.
T-A-3Omówienie na przykładach jakości wód powierzchniowych i podziemnych na wybranych obszarach Polski.
Metody nauczaniaM-4Omówienie zakresu dotyczącego sprawozdania.
M-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących jakość wody.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena przedstawianych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O04-2_U01Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne, biologiczne i hydromofologiczne charakteryzują wody występującą w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich oraz wody przeznaczonej do spożycia i na kąpieliskach.
Treści programoweT-W-2Woda jako środowisko wzrostu i rozwoju organizmów roślinnych i zwierzęcych. Wskaźniki biologiczne w ocenie jakości wód powierzchniowych. Elementy hydromorfologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód.
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody słodkich i zasolonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O04-2_U02Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wykonania statystycznej analizy opisowej danych dotyczących parametrów charakteryzujących jakość wody (EXCEL).
Treści programoweT-A-2Parametry statystyczne stosowane w prezentacji wyników klasyfikacji stanu ekologicznego , potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.
T-A-3Omówienie na przykładach jakości wód powierzchniowych i podziemnych na wybranych obszarach Polski.
Metody nauczaniaM-4Omówienie zakresu dotyczącego sprawozdania.
M-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących jakość wody.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena przedstawianych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O04-2_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich oraz wody przeznaczonej do spożycia i na kąpieliskach.
Treści programoweT-W-5Standardy jakości wody przeznaczonej do spożycia.
T-W-3Standardy jakości wód powierzchniowych
T-W-6Standardy jakości wód na kąpielisku i w basenach.
T-W-4Standardy jakości wód podziemnych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących jakość wody.
M-2Interpretacja danych monitoringowych jakości wód na podstawie aktów prawnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym z pewnymi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0