Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka leśna, zagrożenia i ochrona lasu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka leśna, zagrożenia i ochrona lasu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 25 1,40,55zaliczenie
zajęcia terenoweT6 5 0,40,16zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,20,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę z gleboznawstwa, botaniki, ekologii i ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawą gospodarki leśnej oraz stosowanej w niej terminologii
C-2Zapoznanie studentów z zasadami ochrony ekosystemu leśnego
C-3Nabycie umiejętności analizy problemów związanych z gospodarką, ochroną i zagrożeniami lasu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza materiałów geologiczno-glebowych i wyliczenie Siedliskowego Indeksu Glebowego (SIG). Określenie typu siedliskowego lasu2
T-L-2Mapy glebowo-siedliskowe1
T-L-3Analiza zasobów leśnych Polski i świata. Krajowy program zwiększenia lesistości.2
T-L-4Struktura i funkcjonowanie ekosystemów leśnych. Opis i pomiar drzewostanu uwzględniający: budowę (strukturę) pionową (I piętro, II piętro, drzewostany o budowie przerębowej, podrost, podszyt i nalot); skład gatunkowy poszczególnych warstw; wiek, wysokość, klasę bonitacji gatunków wchodzących w skład I piętra drzewostanu; pokrycie warstw (%); formę występowania; dynamikę wzrostu gatunków drzewiastych; typ siedliskowy lasu określony na podstawie drzewostanu; uwagi. Opis runa (zdjęcie fitosocjologiczne runa) i na tej podstawie ustalenie cząstkowej diagnozy typu siedliskowego lasu2
T-L-5Określanie stanu siedliska leśnego na podstawie łatwo zmiennych składników ekosystemu leśnego, tj. drzewostanu (składu gatunkowego, budowy warstwowej, klasy bonitacji gatunków panujących), runa (składu gatunkowego, pokrycia),2
T-L-6Ekologiczna adaptacja drzew leśnych1
T-L-7Ocena wrażliwości siedlisk na czynniki degradujące1
T-L-8Zabiegi pielęgnacyjne drzewostanu1
T-L-9Określenie typu siedliskowego lasu na podstawie roślinności2
T-L-10Leśne kompleksy promocyjne - cele i zadania1
15
zajęcia terenowe
T-T-1Wydzielenie i opisanie podstawowych typologicznych powierzchni siedliskowych w terenie na podstawie warunków geologiczno-glebowych i roślinności.5
5
wykłady
T-W-1Definicja lasu, ekosystem leśny w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym, zasada trwałości i wielofunkcyjności lasu. Kategorie lasów ochronnych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej.4
T-W-2Operat leśno-siedliskowy. Typy siedliskowe lasu – cechy geologiczno-glebowe3
T-W-3Operat leśno-siedliskowy. Elementy składowe operatu glebowo-siedliskowego (leśnego). Metodyka i zakres prac glebowo-siedliskowych: rozpoznanie obiektu: charakterystyka cech rzeźby terenu; budowy geologicznej; warunków wodnych i glebowych; zróżnicowania lokalnego klimatu; wyznaczanie typologicznych powierzchni siedliskowych: podstawowe; wzorcowe i pomocnicze3
T-W-4Opis typologicznych powierzchni siedliskowych w terenie – warunki glebowo-wodne - gleby: typ, podtyp i odmiana, rodzaj i gatunek, typy próchnic leśnych na podstawie opisu profilu glebowego; - badania właściwości chemicznych i fizycznych gleb, obliczanie i zastosowanie Siedliskowego Indeksu Glebowego (SIG) - odmiany, warianty uwilgotnienia i rodzaje siedlisk - stan siedliska na podstawie właściwości wierzchnich poziomów gleby (typu podtypu próchnicy, właściwości fizyczne i chemiczne gleby, odmiany podtypu gleby) oraz warunków wodnych w glebie; - określenie typu siedliskowego lasu na podstawie cech glebowo-wodnych; - kartowanie siedliska4
T-W-5Typologia siedlisk leśnych. Kryteria ustalania typów siedliskowych lasu w obrębie runa i drzewostanu. Rozmieszczenie typów siedlisk w Polsce. Degradacja siedlisk i degeneracja zbiorowisk leśnych. a) Typy siedliskowe lasu– szata roślinna b) Odmiany typu siedliskowego lasu -odmiany krainowe -odmiany fizjograficzno-klimatyczne c) Rodzaje siedliska leśnego: zróżnicowanie geologiczno-glebowe (Lśw na glinach zwałowych) d) Stany siedliska: zgodność lub niezgodność z jego naturalną postacią. Niekorzystne zmiany w zbiorowisku roślinnym w stosunku do typowych cech na podstawie: drzewostanu (składu gatunkowego, budowy warstwowej, klasy bonitacji gatunków, runa leśnego). Typy i formy stanów siedliska leśnego3
T-W-6Pojęcie i cechy drzewostanu: pochodzenie, wiek i fazy rozwojowe, wysokośc i bonitacja, skład gatunkowy, budowa pionowa i klasy Krafta, zwarcie i zagęszczenie3
T-W-7Biotyczne czynniki zagrożenia lasu: choroby grzybowe, szkodniki owadzie i zwierzęta3
T-W-8Antropogeniczne zagrożenia lasu: pożary, emisje przemysłowe, przekształcenia powierzchni ziemi, turystyka2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdania z zajęć5
A-L-3przygotowanie się do zajęć3
A-L-4Przygotowanie studenta do zaliczenia w formie pisemnej5
A-L-5Konsultacje2
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych5
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zjęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C12_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał wiedzę z zakresu gospodarki leśnej oraz zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych. Będzie potrafił kształtować potencjał przyrody oraz otrzyma wiedzę z zakresu zagrożeń bioróżnorodności w ekosystemach leśnych.
OS_1A_W08, OS_1A_W07C-2, C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C12_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał umiejętność prawidłowego sporządzania bilansów związanych z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów leśnych. Będzie umiał prawidłowo rozpoznać problemy związane z gospodarką leśną.
OS_1A_U08, OS_1A_U07C-3T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-9, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C12_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie miał kompetencje do podejmowania samodzienych decyzji w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich zasobów.
OS_1A_K05C-2, C-1T-T-1, T-W-6, T-W-7, T-L-10, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C12_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał wiedzę z zakresu gospodarki leśnej oraz zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych. Będzie potrafił kształtować potencjał przyrody oraz otrzyma wiedzę z zakresu zagrożeń bioróżnorodności w ekosystemach leśnych.
2,0student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student w zadowalającym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student w dostatecznym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,5student w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu oraz jest aktywny na zajęciach
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu oraz ją pogłębił, jest aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C12_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał umiejętność prawidłowego sporządzania bilansów związanych z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów leśnych. Będzie umiał prawidłowo rozpoznać problemy związane z gospodarką leśną.
2,0student po zrealizowaniu treści wykładowej i audytoryjnej przedmiotu nie zdoył wymaganej wiedzy
3,0student opanował w sposób zadowalający opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu
3,5student opanował w sposób dostateczny opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu
4,0student opanował w sposób dobry opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu
4,5student opanował w sposób dobry opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu i wykazywał znaczną aktywność
5,0student opanował w sposób ardzo dobry opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu i wykazywał znaczną aktywność

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C12_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie miał kompetencje do podejmowania samodzienych decyzji w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich zasobów.
2,0student nie jest w stanie na podstawie zdobytej wiedzy podjąć kompetentnych decyzji w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania
3,0student na podstawie zdobytej wiedzy jest w stanie podjąć zadowalające decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania
3,5student na podstawie zdoytej wiedzy jest w stanie podjąć odpowiednie decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania
4,0student na podstawie zdobytej wiedzy jest w stanie podjąć dobre decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania
4,5student podsatwie zdoytej wiedzy jest w stanie podjąć dobre decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania oraz wykazuje aktywny udział na zajęciach
5,0student podsatwie zdoytej wiedzy jest w stanie podjąć bardzo dobre decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania oraz wykazuje aktywny udział na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Jaworski, Hodowla lasu. TOM 1. Sposoby zagospodarowania, odnawianie lasu, przebudowa i przemiana drzewostanów, PWRiL, Warszawa, 2018, wydanie II poprawione
  2. Andrzej Jaworski, Hodowla lasu. TOM 2. Pielęgnowanie lasu, PWRiL, Warszawa, 2020, wydanie II poprawione
  3. Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2013
  4. Tomanek Jakub, Witkowska-Żuk Leokadia, Botanika leśna, PWRiL, Warszawa, 2008
  5. Zbigniew Święcicki, Klasyfikacja gleb leśnych Polski, Wydano na zlecenie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, Warszawa, 2011
  6. Małgorzata Haze (red.), Zasady hodowli lasu., Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu, Bedoń, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zbigniew Święcicki, Instrukcja urządzania lasu. Część I. Instrukcja sporządzania projektu planu urządzenia lasu dla nadleśnictwa., Wydano na zlecenie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, Warszawa, 2011
  2. Zbigniew Święcicki, Instrukcja urządzania lasu. Część 2. Instrukcja wyróżniania i kartowania w Lasach Państwowych typów siedliskowych lasu oraz zbiorowisk roślinnych., Wydano na zlecenie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, Warszawa, 2012
  3. Zbigniew Święcicki, Instrukcja urządzania lasu. Część 3. Instrukcja techniczna sporządzania i wydruku map leśnych., Wydano na zlecenie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza materiałów geologiczno-glebowych i wyliczenie Siedliskowego Indeksu Glebowego (SIG). Określenie typu siedliskowego lasu2
T-L-2Mapy glebowo-siedliskowe1
T-L-3Analiza zasobów leśnych Polski i świata. Krajowy program zwiększenia lesistości.2
T-L-4Struktura i funkcjonowanie ekosystemów leśnych. Opis i pomiar drzewostanu uwzględniający: budowę (strukturę) pionową (I piętro, II piętro, drzewostany o budowie przerębowej, podrost, podszyt i nalot); skład gatunkowy poszczególnych warstw; wiek, wysokość, klasę bonitacji gatunków wchodzących w skład I piętra drzewostanu; pokrycie warstw (%); formę występowania; dynamikę wzrostu gatunków drzewiastych; typ siedliskowy lasu określony na podstawie drzewostanu; uwagi. Opis runa (zdjęcie fitosocjologiczne runa) i na tej podstawie ustalenie cząstkowej diagnozy typu siedliskowego lasu2
T-L-5Określanie stanu siedliska leśnego na podstawie łatwo zmiennych składników ekosystemu leśnego, tj. drzewostanu (składu gatunkowego, budowy warstwowej, klasy bonitacji gatunków panujących), runa (składu gatunkowego, pokrycia),2
T-L-6Ekologiczna adaptacja drzew leśnych1
T-L-7Ocena wrażliwości siedlisk na czynniki degradujące1
T-L-8Zabiegi pielęgnacyjne drzewostanu1
T-L-9Określenie typu siedliskowego lasu na podstawie roślinności2
T-L-10Leśne kompleksy promocyjne - cele i zadania1
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wydzielenie i opisanie podstawowych typologicznych powierzchni siedliskowych w terenie na podstawie warunków geologiczno-glebowych i roślinności.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja lasu, ekosystem leśny w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym, zasada trwałości i wielofunkcyjności lasu. Kategorie lasów ochronnych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej.4
T-W-2Operat leśno-siedliskowy. Typy siedliskowe lasu – cechy geologiczno-glebowe3
T-W-3Operat leśno-siedliskowy. Elementy składowe operatu glebowo-siedliskowego (leśnego). Metodyka i zakres prac glebowo-siedliskowych: rozpoznanie obiektu: charakterystyka cech rzeźby terenu; budowy geologicznej; warunków wodnych i glebowych; zróżnicowania lokalnego klimatu; wyznaczanie typologicznych powierzchni siedliskowych: podstawowe; wzorcowe i pomocnicze3
T-W-4Opis typologicznych powierzchni siedliskowych w terenie – warunki glebowo-wodne - gleby: typ, podtyp i odmiana, rodzaj i gatunek, typy próchnic leśnych na podstawie opisu profilu glebowego; - badania właściwości chemicznych i fizycznych gleb, obliczanie i zastosowanie Siedliskowego Indeksu Glebowego (SIG) - odmiany, warianty uwilgotnienia i rodzaje siedlisk - stan siedliska na podstawie właściwości wierzchnich poziomów gleby (typu podtypu próchnicy, właściwości fizyczne i chemiczne gleby, odmiany podtypu gleby) oraz warunków wodnych w glebie; - określenie typu siedliskowego lasu na podstawie cech glebowo-wodnych; - kartowanie siedliska4
T-W-5Typologia siedlisk leśnych. Kryteria ustalania typów siedliskowych lasu w obrębie runa i drzewostanu. Rozmieszczenie typów siedlisk w Polsce. Degradacja siedlisk i degeneracja zbiorowisk leśnych. a) Typy siedliskowe lasu– szata roślinna b) Odmiany typu siedliskowego lasu -odmiany krainowe -odmiany fizjograficzno-klimatyczne c) Rodzaje siedliska leśnego: zróżnicowanie geologiczno-glebowe (Lśw na glinach zwałowych) d) Stany siedliska: zgodność lub niezgodność z jego naturalną postacią. Niekorzystne zmiany w zbiorowisku roślinnym w stosunku do typowych cech na podstawie: drzewostanu (składu gatunkowego, budowy warstwowej, klasy bonitacji gatunków, runa leśnego). Typy i formy stanów siedliska leśnego3
T-W-6Pojęcie i cechy drzewostanu: pochodzenie, wiek i fazy rozwojowe, wysokośc i bonitacja, skład gatunkowy, budowa pionowa i klasy Krafta, zwarcie i zagęszczenie3
T-W-7Biotyczne czynniki zagrożenia lasu: choroby grzybowe, szkodniki owadzie i zwierzęta3
T-W-8Antropogeniczne zagrożenia lasu: pożary, emisje przemysłowe, przekształcenia powierzchni ziemi, turystyka2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdania z zajęć5
A-L-3przygotowanie się do zajęć3
A-L-4Przygotowanie studenta do zaliczenia w formie pisemnej5
A-L-5Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C12_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał wiedzę z zakresu gospodarki leśnej oraz zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych. Będzie potrafił kształtować potencjał przyrody oraz otrzyma wiedzę z zakresu zagrożeń bioróżnorodności w ekosystemach leśnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami ochrony ekosystemu leśnego
C-1Zapoznanie studenta z podstawą gospodarki leśnej oraz stosowanej w niej terminologii
Treści programoweT-W-8Antropogeniczne zagrożenia lasu: pożary, emisje przemysłowe, przekształcenia powierzchni ziemi, turystyka
T-W-3Operat leśno-siedliskowy. Elementy składowe operatu glebowo-siedliskowego (leśnego). Metodyka i zakres prac glebowo-siedliskowych: rozpoznanie obiektu: charakterystyka cech rzeźby terenu; budowy geologicznej; warunków wodnych i glebowych; zróżnicowania lokalnego klimatu; wyznaczanie typologicznych powierzchni siedliskowych: podstawowe; wzorcowe i pomocnicze
T-W-4Opis typologicznych powierzchni siedliskowych w terenie – warunki glebowo-wodne - gleby: typ, podtyp i odmiana, rodzaj i gatunek, typy próchnic leśnych na podstawie opisu profilu glebowego; - badania właściwości chemicznych i fizycznych gleb, obliczanie i zastosowanie Siedliskowego Indeksu Glebowego (SIG) - odmiany, warianty uwilgotnienia i rodzaje siedlisk - stan siedliska na podstawie właściwości wierzchnich poziomów gleby (typu podtypu próchnicy, właściwości fizyczne i chemiczne gleby, odmiany podtypu gleby) oraz warunków wodnych w glebie; - określenie typu siedliskowego lasu na podstawie cech glebowo-wodnych; - kartowanie siedliska
T-W-2Operat leśno-siedliskowy. Typy siedliskowe lasu – cechy geologiczno-glebowe
T-W-1Definicja lasu, ekosystem leśny w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym, zasada trwałości i wielofunkcyjności lasu. Kategorie lasów ochronnych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej.
T-W-5Typologia siedlisk leśnych. Kryteria ustalania typów siedliskowych lasu w obrębie runa i drzewostanu. Rozmieszczenie typów siedlisk w Polsce. Degradacja siedlisk i degeneracja zbiorowisk leśnych. a) Typy siedliskowe lasu– szata roślinna b) Odmiany typu siedliskowego lasu -odmiany krainowe -odmiany fizjograficzno-klimatyczne c) Rodzaje siedliska leśnego: zróżnicowanie geologiczno-glebowe (Lśw na glinach zwałowych) d) Stany siedliska: zgodność lub niezgodność z jego naturalną postacią. Niekorzystne zmiany w zbiorowisku roślinnym w stosunku do typowych cech na podstawie: drzewostanu (składu gatunkowego, budowy warstwowej, klasy bonitacji gatunków, runa leśnego). Typy i formy stanów siedliska leśnego
T-W-6Pojęcie i cechy drzewostanu: pochodzenie, wiek i fazy rozwojowe, wysokośc i bonitacja, skład gatunkowy, budowa pionowa i klasy Krafta, zwarcie i zagęszczenie
T-W-7Biotyczne czynniki zagrożenia lasu: choroby grzybowe, szkodniki owadzie i zwierzęta
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zjęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student w zadowalającym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student w dostatecznym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,5student w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu oraz jest aktywny na zajęciach
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu oraz ją pogłębił, jest aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C12_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał umiejętność prawidłowego sporządzania bilansów związanych z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów leśnych. Będzie umiał prawidłowo rozpoznać problemy związane z gospodarką leśną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
OS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności analizy problemów związanych z gospodarką, ochroną i zagrożeniami lasu
Treści programoweT-L-1Analiza materiałów geologiczno-glebowych i wyliczenie Siedliskowego Indeksu Glebowego (SIG). Określenie typu siedliskowego lasu
T-L-2Mapy glebowo-siedliskowe
T-L-5Określanie stanu siedliska leśnego na podstawie łatwo zmiennych składników ekosystemu leśnego, tj. drzewostanu (składu gatunkowego, budowy warstwowej, klasy bonitacji gatunków panujących), runa (składu gatunkowego, pokrycia),
T-L-9Określenie typu siedliskowego lasu na podstawie roślinności
T-W-8Antropogeniczne zagrożenia lasu: pożary, emisje przemysłowe, przekształcenia powierzchni ziemi, turystyka
T-L-3Analiza zasobów leśnych Polski i świata. Krajowy program zwiększenia lesistości.
T-L-4Struktura i funkcjonowanie ekosystemów leśnych. Opis i pomiar drzewostanu uwzględniający: budowę (strukturę) pionową (I piętro, II piętro, drzewostany o budowie przerębowej, podrost, podszyt i nalot); skład gatunkowy poszczególnych warstw; wiek, wysokość, klasę bonitacji gatunków wchodzących w skład I piętra drzewostanu; pokrycie warstw (%); formę występowania; dynamikę wzrostu gatunków drzewiastych; typ siedliskowy lasu określony na podstawie drzewostanu; uwagi. Opis runa (zdjęcie fitosocjologiczne runa) i na tej podstawie ustalenie cząstkowej diagnozy typu siedliskowego lasu
T-L-10Leśne kompleksy promocyjne - cele i zadania
T-L-6Ekologiczna adaptacja drzew leśnych
T-L-7Ocena wrażliwości siedlisk na czynniki degradujące
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zjęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student po zrealizowaniu treści wykładowej i audytoryjnej przedmiotu nie zdoył wymaganej wiedzy
3,0student opanował w sposób zadowalający opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu
3,5student opanował w sposób dostateczny opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu
4,0student opanował w sposób dobry opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu
4,5student opanował w sposób dobry opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu i wykazywał znaczną aktywność
5,0student opanował w sposób ardzo dobry opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu i wykazywał znaczną aktywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C12_K01Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie miał kompetencje do podejmowania samodzienych decyzji w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich zasobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami ochrony ekosystemu leśnego
C-1Zapoznanie studenta z podstawą gospodarki leśnej oraz stosowanej w niej terminologii
Treści programoweT-T-1Wydzielenie i opisanie podstawowych typologicznych powierzchni siedliskowych w terenie na podstawie warunków geologiczno-glebowych i roślinności.
T-W-6Pojęcie i cechy drzewostanu: pochodzenie, wiek i fazy rozwojowe, wysokośc i bonitacja, skład gatunkowy, budowa pionowa i klasy Krafta, zwarcie i zagęszczenie
T-W-7Biotyczne czynniki zagrożenia lasu: choroby grzybowe, szkodniki owadzie i zwierzęta
T-L-10Leśne kompleksy promocyjne - cele i zadania
T-L-6Ekologiczna adaptacja drzew leśnych
T-L-7Ocena wrażliwości siedlisk na czynniki degradujące
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zjęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie na podstawie zdobytej wiedzy podjąć kompetentnych decyzji w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania
3,0student na podstawie zdobytej wiedzy jest w stanie podjąć zadowalające decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania
3,5student na podstawie zdoytej wiedzy jest w stanie podjąć odpowiednie decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania
4,0student na podstawie zdobytej wiedzy jest w stanie podjąć dobre decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania
4,5student podsatwie zdoytej wiedzy jest w stanie podjąć dobre decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania oraz wykazuje aktywny udział na zajęciach
5,0student podsatwie zdoytej wiedzy jest w stanie podjąć bardzo dobre decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania oraz wykazuje aktywny udział na zajęciach