Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technika w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 5 0,40,12zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 1,60,33zaliczenie
wykładyW6 55 3,00,55zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących grafiki inżynierskiej, biologii, chemii i fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności związanych z technicznymi aspektami ochrony środowiska powiązane ze znajomością zjawisk i prowadzonymi procesami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie właściwości fizykochemicznych płynów.2
T-A-2Przepływ płynów – prawo ciągłości przepływu, ciśnienie cieczy w przewodzie; prawo Bernoulli’ego; prawo Poiseuille’a, liczba Reynoldsa4
T-A-3Podstawy ruchu ciepła – elementarne mechanizmy ruchu ciepła (prawo Fouriera, prawo Stefana-Boltzmana, prawo Wiena)4
T-A-4Ocena metodą LCA wpływu na środowisko wybranego systemu wyrobu: określenie celu i zakresu badań, inwentaryzacja zbioru danych (wyniki LCI), ocena wpływu wyników LCI na środowisko (LCIA) , interpretacja wyników i formułowanie wniosków10
T-A-5Identyfikacja, charakterystyka i zastosowanie wybranych części maszyn: sprężyny, rury i zawory, osie i wały, łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce, mechanizmy.4
T-A-6Identyfikacja, budowa, zasada działania, zastosowanie i podstawowe parametry maszyn i urządzeń wybranych instalacji: cieplnych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych i automatycznych.6
30
zajęcia terenowe
T-T-1Budowa, zasada działania wybranych rozwiązań technicznych stosowanych w istniejących instalacjach ochrony środowiska – studium przypadku w terenie.5
5
wykłady
T-W-1Definicja i istota inżynierii procesowej. Definicja procesu. Procesy wymiany masy (dyfuzja, wnikanie i przenikanie masy). Mechaniczna wymiana ciepła (przewodzenie, konwekcja, wymiana drogą promienistą).4
T-W-2Własności płynów. Płyny nienewtonowskie. Przepływ płynów doskonałych. Równanie Bernoulliego. Pomiar prędkości przepływu. Przepływ płynów rzeczywistych. Przepływ laminarny i turbulentny. Przepływ płynów przez warstwy porowate (nieruchome wypełnienia). Mieszanie i napowietrzanie płynów.4
T-W-3Ruch ciał stałych w płynach (sedymentacja, fluidyzacja). Rozdzielanie zawiesin ciał stałych w płynach (filtracja, odwirowanie, flotacja, odpylanie). Procesy suszarnicze: klimatyzacja powietrza. Zasada psychrometrii. Ruch masy i ciepła podczas suszenia ciał stałych. Suszenie w warunkach ustalonych. Liofilizacja.4
T-W-4Ekstrakcja. Destylacja i rektyfikacja.3
T-W-5Podstawy technologii produkcji: pojęcia i definicje, systematyka i struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT).4
T-W-6Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia.4
T-W-7Ogólna charakterystyka wybranych części maszyn: sprężyny, rury i zawory, osie i wały, łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce, mechanizmy.4
T-W-8Ogólna charakterystyka wybranych maszyn, urządzeń i instalacji: cieplnych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych i automatycznych.4
T-W-9Rozwiązania techniczne w rolnictwie i leśnictwie: zmniejszające ugniatanie gleby, zwiększające precyzję aplikacji nawozów i środków ochrony roślin, sprzyjające redukcji zużycia nawozów i środków ochrony roślin oraz paliwa, bezpiecznej dla środowiska obsługi sprzętu polowego.4
T-W-10Rozwiązania techniczne chroniące środowisko stosowane w przemyśle, usługach i energetyce konwencjonalnej: odpylacze suche, odpylacze i oczyszczacze mokre, instalacje odsiarczające, urządzenia ograniczające emisję NOx.4
T-W-11Rozwiązania techniczne w pozyskiwaniu energii z biomasy: urządzenia do produkcji biopaliw stałych i ciekłych, biogazownie i instalacje oczyszczania biogazu; systemy spalania biopaliw stałych, ciekłych i gazowych.4
T-W-12Rozwiązania techniczne w pozyskiwaniu energii z odnawialnych abiotycznych źródeł energii: energetyka geotermalna, wodna, solarna i wiatrowa oraz pompy ciepła.4
T-W-13Rozwiązania techniczne w zbiórce i składowaniu oraz rozdrabniania odpadów: instalacje odzysku biogazu, spycharki, ładowarki, walce, infrastruktura stała, kruszarki, nożyce, dezintegratory nożowe, młyny.4
T-W-14Rozwiązania techniczne maszyn i urządzeń do: oczyszczania, separacji mechanicznej i przepływowej, rozdziału grawitacyjnego, sterylizacji, zagęszczania i odwadniania odpadów. Maszyny flotacyjne oraz separatory magnetyczne i elektryczne do odpadów. Linie do produkcji paliwa RDF.4
55

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
40
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych5
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.55
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu18
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metoda praktyczna: pokaz.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności i bieżącej pracy na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pisemna z wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena ogólna z zadań wykonywanych na zajęciach audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D14_W07
Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej ogólne zasady stosowania i oceny technologii przyjaznych środowisku, a także rozpoznaje i opisuje stosowane w nich charakterystyczne rozwiązania techniczne.
OS_1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-13, T-W-7, T-W-9, T-W-14, T-W-10, T-W-12, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-11, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D14_U09
Potrafi opisać elementarne procesy z zakresu inżynierii procesowej, przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko, zidentyfikować i scharakteryzować oraz ocenić stosowane rozwiązania techniczne pod kątem wymogów ochrony środowiska.
OS_1A_U09C-1T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D14_K01
Ma świadomość zmian wynikających z ciągłego postępu w rozwoju gospodarki zgodnie w wymogami ochrony środowiska i wynikającą z tego potrzebę doskonalenia umiejętności i uczenia się przez całe życie.
OS_1A_K06C-1T-W-2, T-W-1, T-T-1, T-A-6M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D14_W07
Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej ogólne zasady stosowania i oceny technologii przyjaznych środowisku, a także rozpoznaje i opisuje stosowane w nich charakterystyczne rozwiązania techniczne.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D14_U09
Potrafi opisać elementarne procesy z zakresu inżynierii procesowej, przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko, zidentyfikować i scharakteryzować oraz ocenić stosowane rozwiązania techniczne pod kątem wymogów ochrony środowiska.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D14_K01
Ma świadomość zmian wynikających z ciągłego postępu w rozwoju gospodarki zgodnie w wymogami ochrony środowiska i wynikającą z tego potrzebę doskonalenia umiejętności i uczenia się przez całe życie.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielniak T, Technologie energetyczne., WNT Warszawa, Warszawa, 2008
  2. Grochowicz E., Korytkowski J., Ochrona powietrza, WSziP, Warszawa., Warszawa, 1996
  3. Hłuszyk H., Stankiewicz A, Szkolny słownik – „Ekologia", WSiP Warszawa, Warszawa, 1996
  4. Jabłoński W., Wnuk J, Zarządzanie odnawialnymi źródłami energii. – Aspekty ekonomiczno – techniczne, Oficyna Wydawnicza HUMANITAS., 2009
  5. Kucowsski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka, a ochrona środowiska, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  6. Tytko R., Odnawialne źródła energii, Warszawa, 2011, III
  7. Ulbrich R, Alternatywne źródła energii, Oficyna Wydawnicza Politechnika Opolska, Opole, 2010
  8. Warych J., Oczyszczanie przemysłowych gazów odlotowych, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  9. Warych J., Oczyszczanie gazów – procesy i aparatura, WNT Warszawa, Warszawa, 1998, III
  10. Andrzejewski Tomasz, Gębicki Jacek, Hołowacz Iwona, Konopacka-Łyskawa Donata, Makoś-Chełstowska Patrycja, Rybarczyk Piotr, Szulczyński Bartosz, Inżynieria chemiczna i procesowa - wybrane zagadnienia, Politechnika Gdańska, 2022
  11. Ryszard Kramkowsk, Inżynieria procesowa. Przewodnik do ćwiczeń rachunkowych, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 2000
  12. PN-EN ISO 14040 - Ocena cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2000, 2000
  13. PN-EN ISO 14041- Ocena cyklu życia, określenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2002, 2002
  14. PN-EN ISO 14042- Ocena cyklu życia, ocena wpływu cyklu życia, 2002, 2002
  15. PN-EN ISO 14043- Ocena cyklu życia, interpretacja cyklu życia, 2002, 2002
  16. PN-EN ISO/TR 14047- Ocena wpływu cyklu życia, przykłady stosowania ISO 14042, 2006, 2006
  17. PN-EN ISO/TR 14049- Ocena cyklu życia, przykłady stosowania ISO 14041, 2000, 2000
  18. Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza - Narzędzia i maszyny rolnicze, Wyd. UP Poznań, Poznań, 2012
  19. Białowiec A. red., Innowacje w gospodarce odpadami, UP we WROCŁAWIU, Wrocław, 2018
  20. Lewandowski Witold M. , Aranowski Robert, Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
  21. Samborski S. (red.), Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018
  22. Rutkowski A., Części maszyn, WSiP, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Krystek J. (red.), Ochrona środowiska dla inżynierów, PWN, Warszawa, 2018
  2. Obowiązujące akty prawne
  3. Czaspismo, Energetyka Cieplna i Zawodowa
  4. Czasopismo, Nowa Energia
  5. Czasopismo, Ochrona Powietrza i Problemy Odpadów
  6. Oprogramowanie edukacyjne: Gabi Software (www.gabi-software.com), 2011, 2011
  7. Więsik J. (red.), Urządzenia techniczne w produkcji leśnej, SGGW, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie właściwości fizykochemicznych płynów.2
T-A-2Przepływ płynów – prawo ciągłości przepływu, ciśnienie cieczy w przewodzie; prawo Bernoulli’ego; prawo Poiseuille’a, liczba Reynoldsa4
T-A-3Podstawy ruchu ciepła – elementarne mechanizmy ruchu ciepła (prawo Fouriera, prawo Stefana-Boltzmana, prawo Wiena)4
T-A-4Ocena metodą LCA wpływu na środowisko wybranego systemu wyrobu: określenie celu i zakresu badań, inwentaryzacja zbioru danych (wyniki LCI), ocena wpływu wyników LCI na środowisko (LCIA) , interpretacja wyników i formułowanie wniosków10
T-A-5Identyfikacja, charakterystyka i zastosowanie wybranych części maszyn: sprężyny, rury i zawory, osie i wały, łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce, mechanizmy.4
T-A-6Identyfikacja, budowa, zasada działania, zastosowanie i podstawowe parametry maszyn i urządzeń wybranych instalacji: cieplnych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych i automatycznych.6
30

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Budowa, zasada działania wybranych rozwiązań technicznych stosowanych w istniejących instalacjach ochrony środowiska – studium przypadku w terenie.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i istota inżynierii procesowej. Definicja procesu. Procesy wymiany masy (dyfuzja, wnikanie i przenikanie masy). Mechaniczna wymiana ciepła (przewodzenie, konwekcja, wymiana drogą promienistą).4
T-W-2Własności płynów. Płyny nienewtonowskie. Przepływ płynów doskonałych. Równanie Bernoulliego. Pomiar prędkości przepływu. Przepływ płynów rzeczywistych. Przepływ laminarny i turbulentny. Przepływ płynów przez warstwy porowate (nieruchome wypełnienia). Mieszanie i napowietrzanie płynów.4
T-W-3Ruch ciał stałych w płynach (sedymentacja, fluidyzacja). Rozdzielanie zawiesin ciał stałych w płynach (filtracja, odwirowanie, flotacja, odpylanie). Procesy suszarnicze: klimatyzacja powietrza. Zasada psychrometrii. Ruch masy i ciepła podczas suszenia ciał stałych. Suszenie w warunkach ustalonych. Liofilizacja.4
T-W-4Ekstrakcja. Destylacja i rektyfikacja.3
T-W-5Podstawy technologii produkcji: pojęcia i definicje, systematyka i struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT).4
T-W-6Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia.4
T-W-7Ogólna charakterystyka wybranych części maszyn: sprężyny, rury i zawory, osie i wały, łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce, mechanizmy.4
T-W-8Ogólna charakterystyka wybranych maszyn, urządzeń i instalacji: cieplnych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych i automatycznych.4
T-W-9Rozwiązania techniczne w rolnictwie i leśnictwie: zmniejszające ugniatanie gleby, zwiększające precyzję aplikacji nawozów i środków ochrony roślin, sprzyjające redukcji zużycia nawozów i środków ochrony roślin oraz paliwa, bezpiecznej dla środowiska obsługi sprzętu polowego.4
T-W-10Rozwiązania techniczne chroniące środowisko stosowane w przemyśle, usługach i energetyce konwencjonalnej: odpylacze suche, odpylacze i oczyszczacze mokre, instalacje odsiarczające, urządzenia ograniczające emisję NOx.4
T-W-11Rozwiązania techniczne w pozyskiwaniu energii z biomasy: urządzenia do produkcji biopaliw stałych i ciekłych, biogazownie i instalacje oczyszczania biogazu; systemy spalania biopaliw stałych, ciekłych i gazowych.4
T-W-12Rozwiązania techniczne w pozyskiwaniu energii z odnawialnych abiotycznych źródeł energii: energetyka geotermalna, wodna, solarna i wiatrowa oraz pompy ciepła.4
T-W-13Rozwiązania techniczne w zbiórce i składowaniu oraz rozdrabniania odpadów: instalacje odzysku biogazu, spycharki, ładowarki, walce, infrastruktura stała, kruszarki, nożyce, dezintegratory nożowe, młyny.4
T-W-14Rozwiązania techniczne maszyn i urządzeń do: oczyszczania, separacji mechanicznej i przepływowej, rozdziału grawitacyjnego, sterylizacji, zagęszczania i odwadniania odpadów. Maszyny flotacyjne oraz separatory magnetyczne i elektryczne do odpadów. Linie do produkcji paliwa RDF.4
55

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.55
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu18
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D14_W07Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej ogólne zasady stosowania i oceny technologii przyjaznych środowisku, a także rozpoznaje i opisuje stosowane w nich charakterystyczne rozwiązania techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności związanych z technicznymi aspektami ochrony środowiska powiązane ze znajomością zjawisk i prowadzonymi procesami.
Treści programoweT-W-1Definicja i istota inżynierii procesowej. Definicja procesu. Procesy wymiany masy (dyfuzja, wnikanie i przenikanie masy). Mechaniczna wymiana ciepła (przewodzenie, konwekcja, wymiana drogą promienistą).
T-W-3Ruch ciał stałych w płynach (sedymentacja, fluidyzacja). Rozdzielanie zawiesin ciał stałych w płynach (filtracja, odwirowanie, flotacja, odpylanie). Procesy suszarnicze: klimatyzacja powietrza. Zasada psychrometrii. Ruch masy i ciepła podczas suszenia ciał stałych. Suszenie w warunkach ustalonych. Liofilizacja.
T-W-13Rozwiązania techniczne w zbiórce i składowaniu oraz rozdrabniania odpadów: instalacje odzysku biogazu, spycharki, ładowarki, walce, infrastruktura stała, kruszarki, nożyce, dezintegratory nożowe, młyny.
T-W-7Ogólna charakterystyka wybranych części maszyn: sprężyny, rury i zawory, osie i wały, łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce, mechanizmy.
T-W-9Rozwiązania techniczne w rolnictwie i leśnictwie: zmniejszające ugniatanie gleby, zwiększające precyzję aplikacji nawozów i środków ochrony roślin, sprzyjające redukcji zużycia nawozów i środków ochrony roślin oraz paliwa, bezpiecznej dla środowiska obsługi sprzętu polowego.
T-W-14Rozwiązania techniczne maszyn i urządzeń do: oczyszczania, separacji mechanicznej i przepływowej, rozdziału grawitacyjnego, sterylizacji, zagęszczania i odwadniania odpadów. Maszyny flotacyjne oraz separatory magnetyczne i elektryczne do odpadów. Linie do produkcji paliwa RDF.
T-W-10Rozwiązania techniczne chroniące środowisko stosowane w przemyśle, usługach i energetyce konwencjonalnej: odpylacze suche, odpylacze i oczyszczacze mokre, instalacje odsiarczające, urządzenia ograniczające emisję NOx.
T-W-12Rozwiązania techniczne w pozyskiwaniu energii z odnawialnych abiotycznych źródeł energii: energetyka geotermalna, wodna, solarna i wiatrowa oraz pompy ciepła.
T-W-5Podstawy technologii produkcji: pojęcia i definicje, systematyka i struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT).
T-W-2Własności płynów. Płyny nienewtonowskie. Przepływ płynów doskonałych. Równanie Bernoulliego. Pomiar prędkości przepływu. Przepływ płynów rzeczywistych. Przepływ laminarny i turbulentny. Przepływ płynów przez warstwy porowate (nieruchome wypełnienia). Mieszanie i napowietrzanie płynów.
T-W-8Ogólna charakterystyka wybranych maszyn, urządzeń i instalacji: cieplnych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych i automatycznych.
T-W-6Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia.
T-W-11Rozwiązania techniczne w pozyskiwaniu energii z biomasy: urządzenia do produkcji biopaliw stałych i ciekłych, biogazownie i instalacje oczyszczania biogazu; systemy spalania biopaliw stałych, ciekłych i gazowych.
T-W-4Ekstrakcja. Destylacja i rektyfikacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metoda praktyczna: pokaz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pisemna z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D14_U09Potrafi opisać elementarne procesy z zakresu inżynierii procesowej, przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko, zidentyfikować i scharakteryzować oraz ocenić stosowane rozwiązania techniczne pod kątem wymogów ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności związanych z technicznymi aspektami ochrony środowiska powiązane ze znajomością zjawisk i prowadzonymi procesami.
Treści programoweT-A-4Ocena metodą LCA wpływu na środowisko wybranego systemu wyrobu: określenie celu i zakresu badań, inwentaryzacja zbioru danych (wyniki LCI), ocena wpływu wyników LCI na środowisko (LCIA) , interpretacja wyników i formułowanie wniosków
T-A-6Identyfikacja, budowa, zasada działania, zastosowanie i podstawowe parametry maszyn i urządzeń wybranych instalacji: cieplnych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych i automatycznych.
T-A-3Podstawy ruchu ciepła – elementarne mechanizmy ruchu ciepła (prawo Fouriera, prawo Stefana-Boltzmana, prawo Wiena)
T-A-2Przepływ płynów – prawo ciągłości przepływu, ciśnienie cieczy w przewodzie; prawo Bernoulli’ego; prawo Poiseuille’a, liczba Reynoldsa
T-A-1Obliczanie właściwości fizykochemicznych płynów.
T-A-5Identyfikacja, charakterystyka i zastosowanie wybranych części maszyn: sprężyny, rury i zawory, osie i wały, łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce, mechanizmy.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda praktyczna: pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności i bieżącej pracy na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena ogólna z zadań wykonywanych na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D14_K01Ma świadomość zmian wynikających z ciągłego postępu w rozwoju gospodarki zgodnie w wymogami ochrony środowiska i wynikającą z tego potrzebę doskonalenia umiejętności i uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności związanych z technicznymi aspektami ochrony środowiska powiązane ze znajomością zjawisk i prowadzonymi procesami.
Treści programoweT-W-2Własności płynów. Płyny nienewtonowskie. Przepływ płynów doskonałych. Równanie Bernoulliego. Pomiar prędkości przepływu. Przepływ płynów rzeczywistych. Przepływ laminarny i turbulentny. Przepływ płynów przez warstwy porowate (nieruchome wypełnienia). Mieszanie i napowietrzanie płynów.
T-W-1Definicja i istota inżynierii procesowej. Definicja procesu. Procesy wymiany masy (dyfuzja, wnikanie i przenikanie masy). Mechaniczna wymiana ciepła (przewodzenie, konwekcja, wymiana drogą promienistą).
T-T-1Budowa, zasada działania wybranych rozwiązań technicznych stosowanych w istniejących instalacjach ochrony środowiska – studium przypadku w terenie.
T-A-6Identyfikacja, budowa, zasada działania, zastosowanie i podstawowe parametry maszyn i urządzeń wybranych instalacji: cieplnych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych i automatycznych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena ogólna z zadań wykonywanych na zajęciach audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności i bieżącej pracy na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0