Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,46zaliczenie
laboratoriaL3 20 2,00,54zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z matematyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu statystyki
C-2Nabycie umiejętności w zakresie stosowania metod statystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praca nad przykładami w programach komputerowych.20
20
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby.2
T-W-2Rozkłady zmiennych losowych, zasady grupowania i porządkowania danych2
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe2
T-W-5Metody porównań srednich2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajęć i zaliczenia28
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B13_W01
Student zna metody statystyczne do analizy danych doswiadczanych
OS_1A_W02C-1T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B13_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
OS_1A_U01C-2T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B13_K01
Ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
OS_1A_K01C-2T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B13_W01
Student zna metody statystyczne do analizy danych doswiadczanych
2,0
3,0Sudent zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B13_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności analizy wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B13_K01
Ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
2,0
3,0Student ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T, Statystyka matematyczna dla biologów, Akademia Rolnicza Poznań, Poznań, 2007
  2. Małgorzata Rabiej, Statystyka z programem Statistica, Helion, 2012
  3. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. D. Markiewska - Krawiec, B. Krawiec, Podstawy statystyki matematycznej, Wydawnictwo Akademi Rolniczej w Szczecinie, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praca nad przykładami w programach komputerowych.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby.2
T-W-2Rozkłady zmiennych losowych, zasady grupowania i porządkowania danych2
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe2
T-W-5Metody porównań srednich2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajęć i zaliczenia28
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B13_W01Student zna metody statystyczne do analizy danych doswiadczanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu statystyki
Treści programoweT-W-2Rozkłady zmiennych losowych, zasady grupowania i porządkowania danych
T-W-8Zasady opracowania wyników badań
T-L-1Praca nad przykładami w programach komputerowych.
T-W-5Metody porównań srednich
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby.
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego
T-W-6Korelacja i regresja prosta
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B13_U01Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności w zakresie stosowania metod statystycznych
Treści programoweT-L-1Praca nad przykładami w programach komputerowych.
T-W-5Metody porównań srednich
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby.
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego
T-W-8Zasady opracowania wyników badań
T-W-2Rozkłady zmiennych losowych, zasady grupowania i porządkowania danych
T-W-6Korelacja i regresja prosta
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności analizy wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B13_K01Ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności w zakresie stosowania metod statystycznych
Treści programoweT-W-8Zasady opracowania wyników badań
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe
T-W-2Rozkłady zmiennych losowych, zasady grupowania i porządkowania danych
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego
T-W-6Korelacja i regresja prosta
T-L-1Praca nad przykładami w programach komputerowych.
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby.
T-W-5Metody porównań srednich
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0