Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,25zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
C-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia2
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie oraz w gospodarce człowieka.2
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku2
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia2
T-A-5Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.2
10
laboratoria
T-L-1Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych.15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie2
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.2
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.4
T-W-4Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.2
T-W-5Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.1
T-W-6Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna8
A-A-3prezentacja5
A-A-4konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Inwentaryzacja, identyfikacja i prezentacja fauny wystepującej na badanym terenie25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne zgłębianie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Film
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_W01
Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
OS_1A_W01, OS_1A_W06C-1T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
OS_1A_B06_W02
Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
OS_1A_W08, OS_1A_W09C-2, C-3T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_U01
Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
OS_1A_U06, OS_1A_U01C-1T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-4S-1, S-2
OS_1A_B06_U02
Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
OS_1A_U05C-2, C-1T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_K02
Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
OS_1A_K05, OS_1A_K01C-2, C-3, C-1T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_W01
Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
2,0
3,0Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B06_W02
Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_U01
Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
2,0
3,0Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B06_U02
Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
2,0
3,0wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_K02
Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Duszyński J., Kozłowska-Rajewicz A., Krenz-Niedbała M., Lesicki A., Ziemnicki K., Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008
  2. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2012, Tom 1 i 2
  3. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Ssaki, PWN, Warszawa, 2020, Tom 3
  4. Reece J.B., Campbell N.A. i in., Biologia Campbella, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Jurga Cz., Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2005
  2. Czerniejewski P, Czerniawski R., Ryby morskie i słodkowodne Polski, Wydawnictwo Naukowe FREL., Nowy Dwór Mazowiecki, 2016
  3. Głowaciński Z., Sura P., Atlas płazów i gadów Polski. Status – rozmieszczenie – ochrona z kluczami do oznaczania., PWN, Warszawa, 2018
  4. Kostrowicki A.S., Geografia biosfery, PWN, Warszawa, 1999
  5. Ciecierska H., Dynowska M., Biologiczne metody oceny stanu środowiska Tom 1. Ekosystemy lądowe. Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn, 2013
  6. Ciecierska H., Dynowska M., Biologiczne metody oceny stanu środowiska Tom 2. Ekosystemy wodne. Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia2
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie oraz w gospodarce człowieka.2
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku2
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia2
T-A-5Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie2
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.2
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.4
T-W-4Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.2
T-W-5Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.1
T-W-6Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna8
A-A-3prezentacja5
A-A-4konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Inwentaryzacja, identyfikacja i prezentacja fauny wystepującej na badanym terenie25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne zgłębianie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B06_W01Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Treści programoweT-L-1Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych.
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie oraz w gospodarce człowieka.
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku
T-A-5Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia
T-W-4Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.
T-W-6Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.
T-W-5Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B06_W02Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
Treści programoweT-L-1Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych.
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie oraz w gospodarce człowieka.
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku
T-A-5Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia
T-W-4Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.
T-W-6Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.
T-W-5Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B06_U01Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Treści programoweT-L-1Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych.
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie oraz w gospodarce człowieka.
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku
T-A-5Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia
T-W-4Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.
T-W-6Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.
T-W-5Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Film
M-4Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B06_U02Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Treści programoweT-L-1Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych.
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie oraz w gospodarce człowieka.
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku
T-A-5Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia
T-W-4Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.
T-W-6Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.
T-W-5Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film
M-4Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B06_K02Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Treści programoweT-L-1Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych.
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie oraz w gospodarce człowieka.
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku
T-A-5Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia
T-W-4Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.
T-W-6Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.
T-W-5Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film
M-4Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0