Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Botanika 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych | 2 |
T-L-2 | Rozmnażanie wegetatywne roślin | 2 |
T-L-3 | Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych | 4 |
T-L-4 | Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe | 2 |
T-L-5 | Budowa i funkcje tkanek roślinnych | 2 |
T-L-6 | Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin. | 4 |
T-W-2 | Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne | 4 |
T-W-3 | Cytologia - budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe | 2 |
T-W-4 | Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek | 2 |
T-W-5 | Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 10 |
A-L-3 | Konsultacje. | 2 |
A-L-4 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć. | 5 |
A-L-5 | Zbiór roślin i wykonanie zielnika. | 10 |
A-L-6 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Wykonanie opracowania zielnikowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B05_W01 Potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych | OS_1A_W06 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
OS_1A_B05_W02 Potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na róznych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) | OS_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B05_U01 Potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł | OS_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki | OS_1A_K02, OS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B05_W01 Potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych | 2,0 | |
3,0 | potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B05_W02 Potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na róznych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) | 2,0 | |
3,0 | potrafi omówić najważniejsze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B05_U01 Potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł | 2,0 | |
3,0 | sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie budowy roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, WSiP, Warszawa, 1992