Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Chemiczna indykacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemiczna indykacja wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 0,60,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,40,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących chemii nieorganicznej i organicznej omawianych na zajęciach z chemii na I roku studiów stacjonarnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
C-3Zapoznanie studentów z oceną stanu chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).1
T-A-2Wskaźniki chemiczne w ocenie stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych i sposób prezentacji wyników klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.2
T-A-3Wskaźniki fizykochemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych, Sposób prezentacji wyników stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych oraz częstotliwość dokonywania oceny stanu tych wód.2
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.1
6
wykłady
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.3
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe. Jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie prezentacji2
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.2
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu związkami chemicznymi wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
OS_2A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-3M-1S-2, S-4
OS_2A_O07-2_W03
Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
OS_2A_W07C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_U02
Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
OS_2A_U06, OS_2A_U07C-2T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_K02
Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
OS_2A_K01, OS_2A_K04C-1T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
2,0
3,0Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_O07-2_W03
Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_U02
Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
2,0
3,0Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_K02
Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
2,0
3,0Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 lipca 2016 r., Rozporządzenie MŚ z dnia 19 lipca 2016 r. w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, Dz.U. Poz. 1178, 2016
  2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA, Rozp. MŚ z dnia 21 lipca 2016 r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych2), Dz. U. Poz. 1187, 2016
  3. OBWIESZCZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 13 września 2016 r., OBWIESZCZENIE MZ z dnia 13 września 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli, Dz. U. Poz. 1602, 2016
  4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r., Rozporządzenie w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. 2011 nr 85 poz. 466, 2011
  5. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 grudnia 2015 r., Rozporządzenie MŚ z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu jednolitych części wód podziemnych, Dz.U. poz. 85, 2016
  6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 listopada 2015 r., Rozporządzenie MZ z dnia 13 listopada 2015 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, Dz.U. Poz. 1989, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Kowalczyk, A. ,Gałczyńska, M. , Kuźniar, A., KowalczWieloletnia analiza wpływu przedsiębiorstwa górniczo-chemicznego Siarka w Jaworowie (Ukraina) na stężenie siarczanów(VI) i chlorków w wodzie transgranicznej rzeki Szkło., Przemysł Chemiczny T. 95, nr 2, 310-313, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).1
T-A-2Wskaźniki chemiczne w ocenie stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych i sposób prezentacji wyników klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.2
T-A-3Wskaźniki fizykochemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych, Sposób prezentacji wyników stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych oraz częstotliwość dokonywania oceny stanu tych wód.2
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.3
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe. Jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie prezentacji2
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.2
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O07-2_W02Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
Treści programoweT-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe. Jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
T-A-2Wskaźniki chemiczne w ocenie stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych i sposób prezentacji wyników klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.
T-A-3Wskaźniki fizykochemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych, Sposób prezentacji wyników stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych oraz częstotliwość dokonywania oceny stanu tych wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O07-2_W03Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z oceną stanu chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych.
Treści programoweT-A-2Wskaźniki chemiczne w ocenie stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych i sposób prezentacji wyników klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.
T-A-3Wskaźniki fizykochemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych, Sposób prezentacji wyników stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych oraz częstotliwość dokonywania oceny stanu tych wód.
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu związkami chemicznymi wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O07-2_U02Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
Treści programoweT-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O07-2_K02Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
Treści programoweT-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu związkami chemicznymi wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,5
4,0
4,5
5,0