Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie ludności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Degradacja środowiska a zdrowie ludności
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu źródeł zagrożeń środowiskowych, ochrony środowiska, fizjologii człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia2
T-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski1
T-W-3Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności1
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka2
T-W-5Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka2
T-W-6Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-7Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D05-oz_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
OS_2A_W07C-1T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D05-oz_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
OS_2A_U02C-1T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1
OS_2A_D05-oz_U03
Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
OS_2A_U08C-1T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D05-oz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
OS_2A_K04C-1T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1
OS_2A_D05-oz_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
OS_2A_K05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D05-oz_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
2,0
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D05-oz_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
2,0
3,0student wie jakie są źródła degradacji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_D05-oz_U03
Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
2,0
3,0student wie gdzie szukać źródeł pomocnych w porzygotowaniu materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D05-oz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
2,0
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_D05-oz_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
2,0
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. rożni, Problemy ocen środowiskowych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, kwartalniki 2000 - 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia2
T-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski1
T-W-3Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności1
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka2
T-W-5Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka2
T-W-6Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-7Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy.2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D05-oz_W01W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-6Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-7Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy.
T-W-3Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
T-W-5Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
T-W-1Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D05-oz_U01W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-6Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-7Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy.
T-W-3Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
T-W-5Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
T-W-1Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wie jakie są źródła degradacji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D05-oz_U03Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-6Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-7Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy.
T-W-3Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
T-W-5Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
T-W-1Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wie gdzie szukać źródeł pomocnych w porzygotowaniu materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D05-oz_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-6Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-7Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy.
T-W-3Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
T-W-5Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
T-W-1Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D05-oz_K02Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-6Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-7Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy.
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
T-W-5Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
T-W-1Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5
4,0
4,5
5,0