Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Prawo administracyjne w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo administracyjne w ochronie środowiska
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajmość prawa ochrony środowiska
W-2student powinien posiadać podstawowa wiedzę w zakresie proawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska
C-2Nauka prawidłowej konstrukcji dokumentów
C-3zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
C-4ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska3
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska3
6
wykłady
T-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej2
T-W-2Prawo administracyjne2
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2analiza dokumentów3
A-A-3przygotowanie do dyskusji4
13
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca na platformie e-learningowej5
A-W-3konsultacje2
13

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca - okresowa ocena osiagnięć studenta
S-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D08-rk_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
OS_2A_W04, OS_2A_W10C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D08-rk_U01
Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
OS_2A_U01, OS_2A_U04, OS_2A_U08C-4T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D08-rk_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
OS_2A_K02, OS_2A_K05, OS_2A_K06C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D08-rk_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student poprawnie używa definicji związanych z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska, w dostatecznym stopniu potrafi formułowac urzędowe pisma i wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D08-rk_U01
Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych. Student w stopniu dostatecznym potrafi formułować i tworzyć pisma administracyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D08-rk_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi postępowac zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego. W stopniu wystarczającym zna procedury administracyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marek Górski, Prawo w Ochronie Środowiska, PWN, 2021
  2. Kodeks postępowania administracyjnego, isap.gov.pl, 2015
  3. redakcja naukowa Małgorzata Stahl, Piotr Korzeniowski Aneta Kaźmierska-Patrzyczna, problemy pogranicza prawa administracyjnego i prawa ochrony środowiska, Wolters Kluwer, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Małgorzata Czuryk, ZADANIA ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA, ROCZNIK NAUKOWY WYDZIAŁU ZARZĄDZANIA W CIECHANOWIE 3-4 (III) 2009, 2015
  2. Sługocki Janusz, Prawo administracyjne Zagadnienia ustrojowe, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
  3. Joanna Brylak, Wstęp do nauki o państwie i prawie, Difin Edukacja, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska3
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej2
T-W-2Prawo administracyjne2
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2analiza dokumentów3
A-A-3przygotowanie do dyskusji4
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca na platformie e-learningowej5
A-W-3konsultacje2
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D08-rk_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
OS_2A_W10Zna i rozumie poszerzone pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Zna i potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska
C-3zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
Treści programoweT-W-2Prawo administracyjne
T-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
S-1Ocena formująca: ocena formująca - okresowa ocena osiagnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student poprawnie używa definicji związanych z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska, w dostatecznym stopniu potrafi formułowac urzędowe pisma i wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D08-rk_U01Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach oraz wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-W-2Prawo administracyjne
T-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych. Student w stopniu dostatecznym potrafi formułować i tworzyć pisma administracyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D08-rk_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska
C-3zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
Treści programoweT-W-2Prawo administracyjne
T-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
S-1Ocena formująca: ocena formująca - okresowa ocena osiagnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi postępowac zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego. W stopniu wystarczającym zna procedury administracyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0