Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Dobór drzew i krzewów w terenach zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobór drzew i krzewów w terenach zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie kryteriów doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni |
C-2 | Zapoznanie z właściwym doborem drzew i krzewów na różne tereny zieleni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zastosowanie drzew i krzewów w warunkach miejskich; funkcje zieleni wysokiej w układzie miejskim; uwarunkowania wynikające z uprawy drzew i krzewów w mieście | 1 |
T-W-2 | Drzewa i krzewy do obsadzania wąskich ulic i placów w miastach - kryteria doboru i przegląd gatunków i odmian; drzewa i krzewy do obsadzania szerokich ulic i tworzenia efektownych alei w miastach - kryteria doboru i przegląd gatunków i odmian; drzewa i krzewy miejskich arterii komunikacyjnych (ronda, wysepki komunikacyjne, pasy zieleni) - kryteria doboru i przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-3 | Dobór drzew i krzewów w zieleni osiedlowej - kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian; dobór drzew i krzewów przy obiektach oświatowych i służby zdrowia - funkcje, kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie drzewiastych roślin okrywowych w terenach zieleni - funkcje, kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian; wykorzystanie pnączy w terenach zieleni - funkcje, kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie pisemne wykładów, część 1, test zaliczeniowy, prezentacja multimedialna | 1 |
T-W-6 | Drzewa i krzewy do obsadzeń krajobrazowych, w tym do obsadzania dróg w krajobrazie otwartym - funkcje, kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian; dobór drzew i krzewów do obsadzania terenów wzdłuż autostrad i dróg szybkiego ruchu - funkcje, kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-7 | Dobór drzew i krzewów w historycznych założeniach parkowych i ogrodowych, kolejnych stylów sztuki ogrodowej - przegląd gatunków i odmian; drzewa i krzewy obiektów sakralnych i nekropolii - symbolika, przegląd gatunków i odmian; drzewa i krzewy ozdobne i użytkowe tradycyjnych ogrodów wiejskich - symbolika, zastosowanie, przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-8 | Dobór drzew i krzewów w pojemnikach (zieleń mobilna), ogrodach dachowych i ogrodach sensorycznych - kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie pisemne wykładów, część 2, test zaliczeniowy, prezentacja multimedialna | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metoda aktywizująca (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie partii materiału z wykładów w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O02.1_W01 Rozróżnia i wskazuje prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni | AK_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O02.1_U01 opracowuje prawidłowy dobór drzew i krzewów na różne tereny zieleni | AK_2A_U03 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O02.1_K02 potrafi prawidłowo określać uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosować właściwy dobór drzew i krzewów | AK_2A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O02.1_W01 Rozróżnia i wskazuje prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni | 2,0 | Student nie rozróżnia i nie wskazuje prawidłowych kryteriów doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni |
3,0 | Student rozróżnia i wskazuje prawidłowe podstawowe kryteria doboru drzew i krzewów na niektóre tereny zieleni | |
3,5 | Student rozróżnia i wskazuje większość prawidłowych kryteriów doboru drzew i krzewów dla większości sklasyfikowanych terenów zieleni | |
4,0 | Student rozróżnia i wskazuje wszystkie prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów dla wszystkich sklasyfikowanych terenów zieleni, podając dla niektórych z nich przykłady roślin | |
4,5 | Student rozróżnia i wskazuje wszystkie prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów dla wszystkich sklasyfikowanych terenów zieleni, podając dla większości z nich przykłady roślin | |
5,0 | Student biegle rozróżnia i wskazuje wszystkie prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów dla wszystkich sklasyfikowanych terenów zieleni, podając dla nich przykłady roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O02.1_U01 opracowuje prawidłowy dobór drzew i krzewów na różne tereny zieleni | 2,0 | Student nie potrafi opracować prawidłowego doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni |
3,0 | Student opracowuje podstawowy prawidłowy dobór drzew i krzewów na niektóre tereny zieleni | |
3,5 | Student opracowuje niepełny (nieliczne braki) prawidłowy dobór drzew i krzewów dla większości sklasyfikowanych tereny zieleni | |
4,0 | Student opracowuje pełny prawidłowy dobór drzew i krzewów na wszystkie sklasyfikowane tereny zieleni | |
4,5 | Student sprawnie opracowuje pełny prawidłowy dobór drzew i krzewów na wszystkie sklasyfikowane tereny zieleni, wyróżniając się znajomością nowych odmian roślin | |
5,0 | Student biegle opracowuje pełny prawidłowy dobór drzew i krzewów na wszystkie sklasyfikowane tereny zieleni, wyróżniając się znajomością nowych odmian roślin i wykazując przy tym szerszą wiedzę nt. możliwości zastosowania roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O02.1_K02 potrafi prawidłowo określać uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosować właściwy dobór drzew i krzewów | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo określić uwarunkowań opracowywanego terenu i na ich podstawie stosować właściwy dobór drzew i krzewów |
3,0 | Student częściowo prawidłowo określa uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje podstawowy właściwy dobór drzew i krzewów | |
3,5 | Student w większości prawidłowo określa uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje niepełny (nieliczne braki) właściwy dobór drzew i krzewów | |
4,0 | Student prawidłowo i w pełni określa uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje wymagany właściwy dobór drzew i krzewów | |
4,5 | Student prawidłowo i w pełni określa uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje wymagany właściwy dobór drzew i krzewów, uwzględniając nowe rośliny | |
5,0 | Student biegle określa wszystkie uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje właściwy dobór drzew i krzewów, uwzględniając nowe rośliny i wskazując ich zastosowanie |
Literatura podstawowa
- Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991, 2
- Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005, 1
- Łukasiewicz A., Dobór drzew i krzewów dla zieleni miejskiej środkowo-zachodniej Polski, Wydaw. Naukowe UAM, Poznań, 1995
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2011, 4, i wcześniejsze wydania
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Katalog roślin. Drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2011
- Coombes A.J., Drzewa, Wydaw. Wiedza i Życie, Warszawa, 2001, II