Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. |
C-2 | Nabycie umiejętności wdrażania założeń planistycznych korzystając z narzędzia jakim jest MPZP. |
C-3 | Rozumienie złożoności i współzależności procesów urbanistycznych i planistycznych w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim. Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy i struktura miasta. Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Tożsamość miasta. | 4 |
T-W-2 | Uwarunkowania i zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych w mieście, kompozycja urbanistyczna, zasady wymiarowania przestrzeni otwartych, formy i gabaryty zabudowy, parametry urbanistyczne, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów. | 4 |
T-W-3 | Struktura planowania przestrzennego w gminie. Funkcje i relacje dokumentów planistycznych. Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna. | 4 |
T-W-4 | Audyty krajobrazowe - problematyka i metodyka sporządzania. | 8 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie pracy semestralnej i udział w zajeciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny |
S-2 | Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny zaawansowania prac projektowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C04_W01 Student zna uwarunkowania, zasady i procedury w zakresie planowania przestrzennego. | AK_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C04_U02 Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami. | AK_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C04_K01 Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym. | AK_2A_K05 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C04_W01 Student zna uwarunkowania, zasady i procedury w zakresie planowania przestrzennego. | 2,0 | Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast. |
3,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe podstawowe zasady dotycząceplanowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast. | |
3,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo większość zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast. | |
4,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
4,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
5,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C04_U02 Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić analizy i waloryzacji urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej, ani jej planistycznie zaprojektować |
3,0 | Student dokonuje inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są licznymi błędami. | |
3,5 | Student dokonuje poprawnej inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są błędami. | |
4,0 | Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, a analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej są poprawne, rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe. | |
4,5 | Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych. | |
5,0 | Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne twórczo wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C04_K01 Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym. | 2,0 | Student nie potrafi kratywnie działać i współpracować w zespole projektowym. |
3,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą. | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym. | |
4,0 | Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym. | |
4,5 | Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role. | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role. |
Literatura podstawowa
- K. Pawłowski, Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne, Pol. Krakowska, Kraków, 2001, podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych
- Z. Niewiadomski, Planowanie przestrzenne, zarys systemu, Warszawa, 2004
- K. Wejchert, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, 1984
- P.Kwaśniak, Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
- E. Szelewska, Słupsk- podstawy kształtowania ładu przestrzennego, Pomorskiej Akad. Pedagogicznej., Szczecin, 2002
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003r. DzUnr 80 poz. 717, 2011
- E.Borsa i inni, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Warszawa, 2012, omówienia, komentarze.
- T. Bojarowski, Podstawy teoretuczne gospodarki przestrzennej i zarządzania przestrzenią, Uniw. Warminńsko-Mazurski, 2011