Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Metody regulacji wzrostu drzew:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody regulacji wzrostu drzew
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu sadownictwa i botaniki roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji wzrostu drzew.
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania roślin sadowniczych.
C-3Przekazanie wiedzy na temat stosowanych podkładek.
C-4Przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy podkładką a wielkością rośliny.
C-5Przekazanie wiedzy dotyczącej jakości materiału szkółkarskiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.6
T-W-2Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych i wegetatywnych-znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe.6
T-W-3Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.6
T-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.6
T-W-5Wpływ podkładki i sposobu uszlachetniania na wielkość drzew.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów23
A-W-3konsultacje2
A-W-4studiowanie fachowej literatury20
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Samodzielna lub zespołowa praca – wykonanie okulizacji i szczepienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: dyskusja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O03.3_W01
Posiada wiedzę na temat możliwości regulacji wzrostu drzew za pomocą podkładek
AK_1A_W11C-1, C-3, C-4T-W-5, T-W-1M-1S-1
AK_1A_O03.3_W02
Ma wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych.
AK_1A_W18C-2T-W-4, T-W-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O03.3_U03
Umie ograniczyć wzrost drzew.
AK_1A_U13C-1, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O03.3_K01
Świadomie ocenia metody regulacji wzrostu drzew dla poszczególnych grup roślin.
AK_1A_K07C-2, C-3T-W-4, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O03.3_W01
Posiada wiedzę na temat możliwości regulacji wzrostu drzew za pomocą podkładek
2,0student nie opanował wiedzę na poziomie podstawowym na temat regulacji wzrostu drzew
3,0student opanował wiedzę na poziomie podstawowym na temat regulacji wzrostu drzew
3,5student opanował wiedzę na poziomie podstawowym na temat regulacji wzrostu drzew
4,0student opanował wiedzę na poziomie rozszerzonym na temat regulacji wzrostu drzew
4,5student opanował wiedzę na poziomie rozszerzonym na temat regulacji wzrostu drzew
5,0student opanował wiedzę na poziomie bardzo dobrym na temat regulacji wzrostu drzew
AK_1A_O03.3_W02
Ma wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych.
2,0student nie jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
3,0student w stopniu podstawowym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
3,5student w stopniu podstawowym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
4,0student w stopniu rozszerzonym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
4,5student w stopniu rozszerzonym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
5,0student w stopniu bardzo dobrym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O03.3_U03
Umie ograniczyć wzrost drzew.
2,0student nie opanował umiejętność
3,0student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym
3,5student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym
4,0student opanował umiejętność w stopniu dobrym
4,5student opanował umiejętność w stopniu dobrym
5,0student opanował umiejętność w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O03.3_K01
Świadomie ocenia metody regulacji wzrostu drzew dla poszczególnych grup roślin.
2,0student nie ma wiedzy o metodach rozmnażania poszczególnych grup roślin
3,0student ma podstawową świadomość oceny metod rozmnażania poszczególnych grup roślin
3,5student ma podstawową świadomość oceny metod rozmnażania poszczególnych grup roślin
4,0student ma wiedzę na poziomie dobrym o metodach rozmnażania poszczególnych grup roślin
4,5student ma wiedzę na poziomie dobrym o metodach rozmnażania poszczególnych grup roślin
5,0student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym o metodach rozmnażania poszczególnych grup roślin

Literatura podstawowa

  1. Czynczyk A., Szkółkarstwo Sadownicze, PWRiL, Warszawa, 1998
  2. Rejman A., Szkółkarstwo roslin sadowniczych, PWRiL, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Dwumisięcznik, Szkółkarstwo, Plantpress, Kraków

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.6
T-W-2Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych i wegetatywnych-znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe.6
T-W-3Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.6
T-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.6
T-W-5Wpływ podkładki i sposobu uszlachetniania na wielkość drzew.6
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów23
A-W-3konsultacje2
A-W-4studiowanie fachowej literatury20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O03.3_W01Posiada wiedzę na temat możliwości regulacji wzrostu drzew za pomocą podkładek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji wzrostu drzew.
C-3Przekazanie wiedzy na temat stosowanych podkładek.
C-4Przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy podkładką a wielkością rośliny.
Treści programoweT-W-5Wpływ podkładki i sposobu uszlachetniania na wielkość drzew.
T-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował wiedzę na poziomie podstawowym na temat regulacji wzrostu drzew
3,0student opanował wiedzę na poziomie podstawowym na temat regulacji wzrostu drzew
3,5student opanował wiedzę na poziomie podstawowym na temat regulacji wzrostu drzew
4,0student opanował wiedzę na poziomie rozszerzonym na temat regulacji wzrostu drzew
4,5student opanował wiedzę na poziomie rozszerzonym na temat regulacji wzrostu drzew
5,0student opanował wiedzę na poziomie bardzo dobrym na temat regulacji wzrostu drzew
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O03.3_W02Ma wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W18ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.
T-W-2Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych i wegetatywnych-znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe.
Metody nauczaniaM-2Samodzielna lub zespołowa praca – wykonanie okulizacji i szczepienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
3,0student w stopniu podstawowym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
3,5student w stopniu podstawowym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
4,0student w stopniu rozszerzonym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
4,5student w stopniu rozszerzonym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
5,0student w stopniu bardzo dobrym jest w stanie wymienić metody rozmnażania roślin sadowniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O03.3_U03Umie ograniczyć wzrost drzew.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji wzrostu drzew.
C-3Przekazanie wiedzy na temat stosowanych podkładek.
C-4Przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy podkładką a wielkością rośliny.
Treści programoweT-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.
T-W-5Wpływ podkładki i sposobu uszlachetniania na wielkość drzew.
T-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.
T-W-2Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych i wegetatywnych-znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe.
T-W-3Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował umiejętność
3,0student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym
3,5student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym
4,0student opanował umiejętność w stopniu dobrym
4,5student opanował umiejętność w stopniu dobrym
5,0student opanował umiejętność w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O03.3_K01Świadomie ocenia metody regulacji wzrostu drzew dla poszczególnych grup roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania roślin sadowniczych.
C-3Przekazanie wiedzy na temat stosowanych podkładek.
Treści programoweT-W-4Rozmnażanie drzew metodą wegetatywną.
T-W-1Róznica między rozmnażaniem wegetatywnym a generatywnym- wpływ na wielkość roślin.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy o metodach rozmnażania poszczególnych grup roślin
3,0student ma podstawową świadomość oceny metod rozmnażania poszczególnych grup roślin
3,5student ma podstawową świadomość oceny metod rozmnażania poszczególnych grup roślin
4,0student ma wiedzę na poziomie dobrym o metodach rozmnażania poszczególnych grup roślin
4,5student ma wiedzę na poziomie dobrym o metodach rozmnażania poszczególnych grup roślin
5,0student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym o metodach rozmnażania poszczególnych grup roślin