Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Trawy i trawniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Trawy i trawniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników siedliska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykorzystanie traw do kształtowania i urządzania terenów zieleni z różnym przeznaczeniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.2
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.2
T-A-3Praktyczna ocena trawników.2
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.4
10
wykłady
T-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.4
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.6
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.6
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.4
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje.2
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia z przedmiotu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C11_W01
Posiada wiedzę z zakresu doboru traw do warunków siedliskowych i pełnionych funkcji.
AK_1A_W08C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C11_U01
Potrafi praktycznie instalować trawniki na terenach zieleni, a także wykorzystywać wiedzę z zakresu zakładania i pielęgnacji trawników.
AK_1A_U13C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C11_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole na rzecz kształtowania krajobrazu.
AK_1A_K09C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C11_W01
Posiada wiedzę z zakresu doboru traw do warunków siedliskowych i pełnionych funkcji.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu traw i trawników.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu traw i trawników.
3,5Posiada wiedzę z zakresu doboru gatunkóe traw do róznych warunków siedliskowych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu morfologii i biologii gatunków traw przydatnych przydatnych na różne trawniki .
4,5Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników.
5,0Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników specjalnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C11_U01
Potrafi praktycznie instalować trawniki na terenach zieleni, a także wykorzystywać wiedzę z zakresu zakładania i pielęgnacji trawników.
2,0Nie potrafi dokonać wyboru traw i zainstalować trawnik.
3,0Potrafi wskazać gatunki traw i ich wykorzystać do instalacji trawnika.
3,5Potrafi dokonać wyboru sposobu zadarnienia trawnika.
4,0Potrafi dokonać wyborui uzasadnić sposob zadarnienia trawnika.
4,5Potrafi sporządzać mieszanki roślin do zadarnienia różnych trawnikó.
5,0Potrafi sporządzać mieszanki roślin i dobierać technologie zadarnienia i pielęgnacji tawników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C11_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole na rzecz kształtowania krajobrazu.
2,0Brak aktywności w zdobywaniu i wykorzystaniu wiedzy.
3,0Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania roślin do do zakładania trawników.
3,5Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania traw do zadarniania różnych nawierzchni trawiastych.
4,0Wykazuje się wiedzą z zakresu technologii zadarniania trawników.
4,5Wykazuje się wiedzą z zakresuzasad doboru technologii zadarniania trawników jako elementu krajobrazu.
5,0Wykazuje się wiedzą z zakresu roli człowieka w kształtowaniu krajobrazu.

Literatura podstawowa

  1. Haber Z., Trawy rabatowe dla naszych parków i ogrodów., IOficyna Wydawnicza ATENA Poznań, Poznań, 1989
  2. Rutkowska B., Pawluśkiewicz M., Trawniki, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Sktypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.2
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.2
T-A-3Praktyczna ocena trawników.2
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.4
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.6
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.6
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.4
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje.2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C11_W01Posiada wiedzę z zakresu doboru traw do warunków siedliskowych i pełnionych funkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie traw do kształtowania i urządzania terenów zieleni z różnym przeznaczeniem.
Treści programoweT-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.
T-A-3Praktyczna ocena trawników.
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia z przedmiotu.
M-1Metody podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu traw i trawników.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu traw i trawników.
3,5Posiada wiedzę z zakresu doboru gatunkóe traw do róznych warunków siedliskowych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu morfologii i biologii gatunków traw przydatnych przydatnych na różne trawniki .
4,5Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników.
5,0Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników specjalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C11_U01Potrafi praktycznie instalować trawniki na terenach zieleni, a także wykorzystywać wiedzę z zakresu zakładania i pielęgnacji trawników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie traw do kształtowania i urządzania terenów zieleni z różnym przeznaczeniem.
Treści programoweT-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.
T-A-3Praktyczna ocena trawników.
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać wyboru traw i zainstalować trawnik.
3,0Potrafi wskazać gatunki traw i ich wykorzystać do instalacji trawnika.
3,5Potrafi dokonać wyboru sposobu zadarnienia trawnika.
4,0Potrafi dokonać wyborui uzasadnić sposob zadarnienia trawnika.
4,5Potrafi sporządzać mieszanki roślin do zadarnienia różnych trawnikó.
5,0Potrafi sporządzać mieszanki roślin i dobierać technologie zadarnienia i pielęgnacji tawników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C11_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole na rzecz kształtowania krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie traw do kształtowania i urządzania terenów zieleni z różnym przeznaczeniem.
Treści programoweT-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.
T-A-3Praktyczna ocena trawników.
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak aktywności w zdobywaniu i wykorzystaniu wiedzy.
3,0Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania roślin do do zakładania trawników.
3,5Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania traw do zadarniania różnych nawierzchni trawiastych.
4,0Wykazuje się wiedzą z zakresu technologii zadarniania trawników.
4,5Wykazuje się wiedzą z zakresuzasad doboru technologii zadarniania trawników jako elementu krajobrazu.
5,0Wykazuje się wiedzą z zakresu roli człowieka w kształtowaniu krajobrazu.