Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geodezja i kartografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,50,50egzamin
zajęcia terenoweT2 10 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL2 20 1,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka i fizyka na poziomie podstawowym.
W-2Podstawowe elementy geometrii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
C-2Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
C-3Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe funkcje oprogramowania wspierającego kartografię.2
T-L-2Praca ze współrzędnymi prostokątnymi na mapach topograficznych, obliczanie powierzchni, interpolacja warstwic.2
T-L-3Metody kartograficznej prezentacji danych jakościowych.4
T-L-4Metody kartograficznej prezentacji danych ilościowych. Kartogram, kartodiagram, metody izoliniowe.4
T-L-5Pozyskiwanie i wykorzystywanie danych przestrzennych BDOT do projektów zagospodarowania terenu.4
T-L-6Rola mapy zasadniczej w projektach architektonicznych.4
20
zajęcia terenowe
T-T-1Tyczenie i pomiary liniowe2
T-T-2Plan sytuacyjny2
T-T-3Pomiary niwelacyjne-niwelacja ciągiem6
10
wykłady
T-W-1Podział map ze względu na różne kryteria. Pojęcia wstępne.2
T-W-2Kartografia - definicje. Metody odwzorowań kartograficznych.2
T-W-3Metody prezentacji kartograficznych stosowane przy wizualizacji danych jakościowych i ilosciowych.2
T-W-4Mapy analogowe i numeryczne. Mapy temetyczne oraz cyfrowe bazy danych przestrzennych.2
T-W-5Mapa zasadnicza i jej rola w projektowaniu.2
T-W-6Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce narodowej.2
T-W-7Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia. Osnowy geodezyjne.2
T-W-8Miary i jednostki. Pomiary liniowe - współczesne i klasyczne. Pośrednie pomiary długości. Obliczenia powierzchni.2
T-W-9Pomiary sytuacyjne- metoda ortogonalna i biegunowa. Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-10Niwelacja - metody i instrumenty.2
T-W-11Pomiary kątów poziomych i pionowych- teodolity.2
T-W-12Tachimetria. Obliczenia geodezyjne współrzędnych, ciągi poligonowe.2
T-W-13Pomiary realizacyjne.2
T-W-14Podstawy fotogrametrii. Geometryczne podstawy zdjęć lotniczych.2
T-W-15GPS - idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Wykonywanie przekroju tras z pomiarów własnych10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
37
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Samodzielne obliczenia pomiarów niwelacyjnych15
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu końcowego3
A-W-4Egzamin2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
M-5Pomiary terenowe, praca z mapami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe dwa kolokwia z problematyki wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C09_W01
zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia poprzez zastosowanie metod i technik pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji, wykorzystuje dokumentacje mapowe
AK_1A_W03, AK_1A_W13C-3, C-2, C-1T-L-5, T-L-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C09_U01
wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych, poprzez wykonywanie prostych pomiarów geodezyjnych, pozyskuje podstawowe materiały geodezyjne i stosuje je w praktyce
AK_1A_U08, AK_1A_U04C-2, C-1T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C09_K01
ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych, wykonywanie pomiarów technicznych na kształtowanie przestrzeni
AK_1A_K07C-3, C-2, C-1T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C09_W01
zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia poprzez zastosowanie metod i technik pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji, wykorzystuje dokumentacje mapowe
2,0Student nie posiada wiedzy związanej z metodami odworowania rzeźby terenu, metod pomiarów terenowych w zakresie pomiarów liniowych, wysokosciowych, wykonania planów sytuacyjnych oraz mozliwości wykorzystania zasobów mapowych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, ropoznaje wybrane urządzenia pomiarowe ich zastosowanie, nazywa i opisuje niektóre elementy ich budowy
3,5Student posiada niepełną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, prawidłowo rozróżnia narzędzia pomiarowe, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod, ma ograniczoną wiedzę związaną z zasobami mapowymi i możliwościami ich wykorzystania
4,0Student posiada gruntowną wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie-umie objaśnić ich zasady, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu, posiada podstawową wiedzę związaną z zasobami mapowymi i możliwościami ich wykorzystania
4,5Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu, posiada wiedzę związaną z tworzeniem zasobów mapowych oraz ich wykorzystaniem
5,0Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu, posiada szeroą wiedzę związaną z tworzeniem zasobów mapowych oraz ich wykorzystaniem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C09_U01
wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych, poprzez wykonywanie prostych pomiarów geodezyjnych, pozyskuje podstawowe materiały geodezyjne i stosuje je w praktyce
2,0Student nie potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwie, nie potrafi wykonać prostych pomiarów w terenie
3,0Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne jednak z wydatną pomocą nauczyciela
3,5Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne i ocenić uzyskane wyniki z niewielką pomocą, potrafi w ograniczonym stopniu korzystać z zasobów informacji geodezyjnej
4,0Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi korzystać z zasobów informacji geodezyjnej
4,5Student sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje sprawnie podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi zidentyfikować nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i zaproponować rozwiązanie, korzysta z zasobów informacji geodezyjnej
5,0Student bardzo sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), prawidłowo wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne, identyfikuje nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i jest w stanie wybrać i zaproponować rozwiązania,orientuje się i korzysta z zasobów informacji geodezyjnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C09_K01
ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych, wykonywanie pomiarów technicznych na kształtowanie przestrzeni
2,0Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem zajęć, wykazuje bierną postawę i nie zdaje sobie sprawy z roli i zastosowania pomiarów geodezyjnych w praktyce
3,0Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji i kartografii na działalnośc inżynierską w architekturze krajobrazu, rzadko z własnej inicjatywy podejmuje się rozwiązania problemów, pracując w zespole jest mało aktywny
3,5Student zdaje sobie sprawę z konieczności zastosowania pewnych elementów miernictwa w architekturze krajobrazu, wykazuje umiarkowaną inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej
4,0Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa w architekturze krajobrazu,wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej i sprawnie współpracuje, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie
4,5Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa w architekturze krajobrazu, wykazuje dbałość o jakość wykonywanj pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie
5,0Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa w architekturze krajobrazu, wykazuje dbałość o jakość i ergonomię wykonywanej pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, bardzo świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie

Literatura podstawowa

  1. Jasiński A., Geodezja I i Geodezja II, Stabil, Kraków, 2003
  2. Kosiński W., Geodezja, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  3. Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenia Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006
  4. Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Przegląd geodezyjny, NOT, Warszawa, 2012
  2. Geodeta, NOT, Warszawa, 2012
  3. www.geoportal.pl, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe funkcje oprogramowania wspierającego kartografię.2
T-L-2Praca ze współrzędnymi prostokątnymi na mapach topograficznych, obliczanie powierzchni, interpolacja warstwic.2
T-L-3Metody kartograficznej prezentacji danych jakościowych.4
T-L-4Metody kartograficznej prezentacji danych ilościowych. Kartogram, kartodiagram, metody izoliniowe.4
T-L-5Pozyskiwanie i wykorzystywanie danych przestrzennych BDOT do projektów zagospodarowania terenu.4
T-L-6Rola mapy zasadniczej w projektach architektonicznych.4
20

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Tyczenie i pomiary liniowe2
T-T-2Plan sytuacyjny2
T-T-3Pomiary niwelacyjne-niwelacja ciągiem6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział map ze względu na różne kryteria. Pojęcia wstępne.2
T-W-2Kartografia - definicje. Metody odwzorowań kartograficznych.2
T-W-3Metody prezentacji kartograficznych stosowane przy wizualizacji danych jakościowych i ilosciowych.2
T-W-4Mapy analogowe i numeryczne. Mapy temetyczne oraz cyfrowe bazy danych przestrzennych.2
T-W-5Mapa zasadnicza i jej rola w projektowaniu.2
T-W-6Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce narodowej.2
T-W-7Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia. Osnowy geodezyjne.2
T-W-8Miary i jednostki. Pomiary liniowe - współczesne i klasyczne. Pośrednie pomiary długości. Obliczenia powierzchni.2
T-W-9Pomiary sytuacyjne- metoda ortogonalna i biegunowa. Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-10Niwelacja - metody i instrumenty.2
T-W-11Pomiary kątów poziomych i pionowych- teodolity.2
T-W-12Tachimetria. Obliczenia geodezyjne współrzędnych, ciągi poligonowe.2
T-W-13Pomiary realizacyjne.2
T-W-14Podstawy fotogrametrii. Geometryczne podstawy zdjęć lotniczych.2
T-W-15GPS - idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Wykonywanie przekroju tras z pomiarów własnych10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Samodzielne obliczenia pomiarów niwelacyjnych15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu końcowego3
A-W-4Egzamin2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C09_W01zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia poprzez zastosowanie metod i technik pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji, wykorzystuje dokumentacje mapowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W03zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia
AK_1A_W13zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi
C-2Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
C-1Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
Treści programoweT-L-5Pozyskiwanie i wykorzystywanie danych przestrzennych BDOT do projektów zagospodarowania terenu.
T-L-4Metody kartograficznej prezentacji danych ilościowych. Kartogram, kartodiagram, metody izoliniowe.
T-W-8Miary i jednostki. Pomiary liniowe - współczesne i klasyczne. Pośrednie pomiary długości. Obliczenia powierzchni.
T-W-9Pomiary sytuacyjne- metoda ortogonalna i biegunowa. Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-10Niwelacja - metody i instrumenty.
T-W-11Pomiary kątów poziomych i pionowych- teodolity.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Wykład konwersatoryjny
M-4Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
M-5Pomiary terenowe, praca z mapami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe dwa kolokwia z problematyki wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy związanej z metodami odworowania rzeźby terenu, metod pomiarów terenowych w zakresie pomiarów liniowych, wysokosciowych, wykonania planów sytuacyjnych oraz mozliwości wykorzystania zasobów mapowych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, ropoznaje wybrane urządzenia pomiarowe ich zastosowanie, nazywa i opisuje niektóre elementy ich budowy
3,5Student posiada niepełną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, prawidłowo rozróżnia narzędzia pomiarowe, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod, ma ograniczoną wiedzę związaną z zasobami mapowymi i możliwościami ich wykorzystania
4,0Student posiada gruntowną wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie-umie objaśnić ich zasady, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu, posiada podstawową wiedzę związaną z zasobami mapowymi i możliwościami ich wykorzystania
4,5Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu, posiada wiedzę związaną z tworzeniem zasobów mapowych oraz ich wykorzystaniem
5,0Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu, posiada szeroą wiedzę związaną z tworzeniem zasobów mapowych oraz ich wykorzystaniem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C09_U01wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych, poprzez wykonywanie prostych pomiarów geodezyjnych, pozyskuje podstawowe materiały geodezyjne i stosuje je w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
AK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów; ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem
Cel przedmiotuC-2Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
C-1Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
Treści programoweT-W-8Miary i jednostki. Pomiary liniowe - współczesne i klasyczne. Pośrednie pomiary długości. Obliczenia powierzchni.
T-W-9Pomiary sytuacyjne- metoda ortogonalna i biegunowa. Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-7Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia. Osnowy geodezyjne.
T-W-10Niwelacja - metody i instrumenty.
T-W-11Pomiary kątów poziomych i pionowych- teodolity.
T-W-12Tachimetria. Obliczenia geodezyjne współrzędnych, ciągi poligonowe.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe dwa kolokwia z problematyki wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwie, nie potrafi wykonać prostych pomiarów w terenie
3,0Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne jednak z wydatną pomocą nauczyciela
3,5Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne i ocenić uzyskane wyniki z niewielką pomocą, potrafi w ograniczonym stopniu korzystać z zasobów informacji geodezyjnej
4,0Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi korzystać z zasobów informacji geodezyjnej
4,5Student sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje sprawnie podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi zidentyfikować nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i zaproponować rozwiązanie, korzysta z zasobów informacji geodezyjnej
5,0Student bardzo sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), prawidłowo wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne, identyfikuje nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i jest w stanie wybrać i zaproponować rozwiązania,orientuje się i korzysta z zasobów informacji geodezyjnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C09_K01ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych, wykonywanie pomiarów technicznych na kształtowanie przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi
C-2Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
C-1Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
Treści programoweT-W-5Mapa zasadnicza i jej rola w projektowaniu.
T-W-6Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce narodowej.
T-W-10Niwelacja - metody i instrumenty.
T-W-11Pomiary kątów poziomych i pionowych- teodolity.
T-W-12Tachimetria. Obliczenia geodezyjne współrzędnych, ciągi poligonowe.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
M-5Pomiary terenowe, praca z mapami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe dwa kolokwia z problematyki wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem zajęć, wykazuje bierną postawę i nie zdaje sobie sprawy z roli i zastosowania pomiarów geodezyjnych w praktyce
3,0Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji i kartografii na działalnośc inżynierską w architekturze krajobrazu, rzadko z własnej inicjatywy podejmuje się rozwiązania problemów, pracując w zespole jest mało aktywny
3,5Student zdaje sobie sprawę z konieczności zastosowania pewnych elementów miernictwa w architekturze krajobrazu, wykazuje umiarkowaną inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej
4,0Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa w architekturze krajobrazu,wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej i sprawnie współpracuje, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie
4,5Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa w architekturze krajobrazu, wykazuje dbałość o jakość wykonywanj pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie
5,0Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa w architekturze krajobrazu, wykazuje dbałość o jakość i ergonomię wykonywanej pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, bardzo świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie