Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Inżynieria środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm | 1 |
T-A-2 | Skrócona ocena oddziaływania obiektu na środowisko | 1 |
T-A-3 | Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska | 1 |
3 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Funkcjonowanie i rola obiektu gospodarowania odpadami | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego | 1 |
T-W-2 | Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji | 3 |
T-W-3 | Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć | 1 |
T-W-4 | Decyzje administracyjne w obszarach Natura 2000 | 1 |
T-W-5 | Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska | 1 |
T-W-6 | Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów | 2 |
T-W-7 | Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych | 1 |
T-W-8 | Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych | 1 |
T-W-9 | Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów | 2 |
T-W-10 | Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów | 2 |
T-W-11 | Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych | 1 |
T-W-12 | Budowle inżynierskie w ochronie środowiska | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 2 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo zajęciach | 3 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia | 20 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykonanie oceny oddziaływania wybranego dzikiego wysypiska na środowisko oraz projektu rekultywacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_B01_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska | AK_2A_W01, AK_2A_W11 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_B01_U01 Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać | AK_2A_U02, AK_2A_U04, AK_2A_U09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_B01_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska | AK_2A_K03, AK_2A_K07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_B01_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć związanych z inzynierią środowiska, nie rozpoznaje i nie potrafi nazwać żadnych rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, nie potrafi opisać żadnego procesu stosowanego w inżynierii środowiska |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać niektóre z rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska | |
3,5 | Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać oraz opisać niektóre z rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska | |
4,0 | Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać oraz opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska | |
4,5 | Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać szczegółowo wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska | |
5,0 | Student potrafi zdefiniowac i objaśnić pojęcia związane z inzynierią środowiska, sprawnie rozpoznaje, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać szczegółowo wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_B01_U01 Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia dla środowiska wywołanego antropopresją, nie potrafi dobrać zadnych rozwiązań umożliwiających ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na którykolwiek z komponentów środowiska |
3,0 | Student potrafi rozpoznać nieliczne zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, z wydatną pomocą potrafi dobrać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, ze znaczną pomocą interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać niektóre zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, z pomocą potrafi dobrać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, z pomocą interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać większość zagrożenia dla środowiska wywołanych antropopresją, potrafi dobrać i opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać zagrożenia dla środowiska wywołanych antropopresją, potrafi dobrać i opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrane komponenty środowiska, samodzielnie i właściwie interpretuje dane związane z oceną jakości środowiska | |
5,0 | Student sprawnie rozpoznaje zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, potrafi dobrać i dokładnie opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na komponenty środowiska, samodzielnie i właściwie interpretuje dane związane z oceną jakości środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_B01_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych | |
4,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych | |
5,0 | W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych |
Literatura podstawowa
- Lenart W., Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby ocen oddziaływania na środowisko, EKOKONSULT, Gdańsk, 2002
- Buczkowski R., Kondzielski I., Szymański T., Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi, Wyd. UMK w Toruniu, Toruń, 2002
- Maciak F., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001