Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Bioremediacja i rewitalizacja terenów poprzemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioremediacja i rewitalizacja terenów poprzemysłowych
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 3,00,70zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy gleboznawstwa, hydrologii i chemii. Znajomość i rozumienie związków między glebą, gruntem i wodami gruntowymi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat specyfiki zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych.
C-2Rozwinięcie umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Przygotowanie do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi5
T-L-2Analiza projektu planu remediacji6
T-L-3Opracowanie raportu na temat biopreparatów do zastosowań remediacyjnych. Przegląd środków dostępnych na rynku. Analiza skuteczności preparatów na podstawie przeglądu artykułów naukowych. Praca w grupach.4
T-L-4Sporządzenie koncepcji rewitalizacji. Szczegółowa charakterystyka wybranego terenu pooprzemysłowego z uwzględnieniem opisu obiektu, zdiagnozowanych przekształceń, zaproponowanie odpowiednich metod rewitalizacji oraz zagospodarowania w wybranym kierunku.15
30
wykłady
T-W-1Prawne uwarunkowania remediacji powierzchni ziemi. Specyfika zanieczyszczenia terenów przemysłowych i poprzemysłowych.5
T-W-2Sposoby prowadzenia remediacji oraz podstawy wykonania projektu planu remediacji5
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty bioremediacji. Metabolizm mikroorganizmów jako podstawa biotransformacji związków organicznych i nieorganicznych, w tym polimerów naturalnych i syntetycznych. Biologiczny rozkład polutantów, na przykładach biodegradacji wybranych substancji ropopochodnych, substancji aktywnych pestycydów, innych wybranych trwałych zanieczyszczeń organicznych. Biologiczna mobilizacja i immobilizacja metali ciężkich na wybranych przykładach4
T-W-4Pojęcia i cele rewitalizacji, rewaloryzacji, rekultywacji i modernizacji.2
T-W-5Proces rewitalizacji w ujęciu prawno-finansowym, środowiskowo-przestrzennym oraz społeczno-gospodarczym.2
T-W-6Społeczny aspekt rewitalizacji. Kryteria i wskaźniki społeczne degradacji przestrzeni, problemy demograficzne w miastach, marginalizacja społeczna, segregacja społeczno-przestrzenna. Pojęcie gentryfikacji. Formy partycypacji społecznej w procesach rewitalizacji.4
T-W-7Metody tworzenia koncepcji rewitalizacji terenów przemysłowych uwzględniając specyfikę obszaru przekształconego i jego otoczenie oraz potrzeby społeczne i kulturowe.4
T-W-8Waloryzacja przestrzeni i obiektów poprzemysłowych wykazujących wartości historyczne i architektoniczne.2
T-W-9Lokalne programy rewitalizacji, finansowanie rewitalizacji, inwestycje w procesach rewitalizacji.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia22
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie omawianych zagadnień

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS05_W01
Student potrafi zidentyfikować i scharakteryzować specyfikę zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych. Student jest zdolny do oceny stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji.
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-L-4, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-L-1, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-4M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS05_U01
Student rozwija umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Student ma podstawy do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji oraz rewitalizacji
ABI_1A_U03, ABI_1A_U08C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS05_K01
Student nabędzie podstawy do do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi. Będzie umiał powiązać stan środowiska naturalnego oraz zachodzące w nim zmiany z oczekiwanymi wynikami remediacji.
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-2, C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-2, M-4, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS05_W01
Student potrafi zidentyfikować i scharakteryzować specyfikę zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych. Student jest zdolny do oceny stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji.
2,0
3,0Student potrafi opisać przynajmniej trzy specyficzne cechy zanieczyszczenia powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS05_U01
Student rozwija umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Student ma podstawy do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji oraz rewitalizacji
2,0
3,0Student potrafi opisać przynajmniej trzy elementy projektu planu remediacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS05_K01
Student nabędzie podstawy do do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi. Będzie umiał powiązać stan środowiska naturalnego oraz zachodzące w nim zmiany z oczekiwanymi wynikami remediacji.
2,0
3,0Student potrafi podać przynajmniej trzy czynniki uwzględniane przy planowaniu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. Grzegorz Malina., Remediacja, rekultywacja i rewitalizacja, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2016
  2. Małgorzata Kacprzak, Krzysztof Fijałkowski, Fitoremediacja : potencjał roślin do oczyszczania środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. MALINA G., Likwidacja zagro¿enia œrodowiska gruntowo-wodnego na terenach zanieczyszczonych., Wyd. Pol. Czêst, 2007, Monografie 132
  2. RADWAN K., ŒLOSARZ Z., RAKOWSKA J., Efekty środowiskowe usuwania zanieczyszczeń ropopochodnych., Bezpieczeñstwo i Technika Po¿arnicza, 2012, 3: 107–114

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi5
T-L-2Analiza projektu planu remediacji6
T-L-3Opracowanie raportu na temat biopreparatów do zastosowań remediacyjnych. Przegląd środków dostępnych na rynku. Analiza skuteczności preparatów na podstawie przeglądu artykułów naukowych. Praca w grupach.4
T-L-4Sporządzenie koncepcji rewitalizacji. Szczegółowa charakterystyka wybranego terenu pooprzemysłowego z uwzględnieniem opisu obiektu, zdiagnozowanych przekształceń, zaproponowanie odpowiednich metod rewitalizacji oraz zagospodarowania w wybranym kierunku.15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawne uwarunkowania remediacji powierzchni ziemi. Specyfika zanieczyszczenia terenów przemysłowych i poprzemysłowych.5
T-W-2Sposoby prowadzenia remediacji oraz podstawy wykonania projektu planu remediacji5
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty bioremediacji. Metabolizm mikroorganizmów jako podstawa biotransformacji związków organicznych i nieorganicznych, w tym polimerów naturalnych i syntetycznych. Biologiczny rozkład polutantów, na przykładach biodegradacji wybranych substancji ropopochodnych, substancji aktywnych pestycydów, innych wybranych trwałych zanieczyszczeń organicznych. Biologiczna mobilizacja i immobilizacja metali ciężkich na wybranych przykładach4
T-W-4Pojęcia i cele rewitalizacji, rewaloryzacji, rekultywacji i modernizacji.2
T-W-5Proces rewitalizacji w ujęciu prawno-finansowym, środowiskowo-przestrzennym oraz społeczno-gospodarczym.2
T-W-6Społeczny aspekt rewitalizacji. Kryteria i wskaźniki społeczne degradacji przestrzeni, problemy demograficzne w miastach, marginalizacja społeczna, segregacja społeczno-przestrzenna. Pojęcie gentryfikacji. Formy partycypacji społecznej w procesach rewitalizacji.4
T-W-7Metody tworzenia koncepcji rewitalizacji terenów przemysłowych uwzględniając specyfikę obszaru przekształconego i jego otoczenie oraz potrzeby społeczne i kulturowe.4
T-W-8Waloryzacja przestrzeni i obiektów poprzemysłowych wykazujących wartości historyczne i architektoniczne.2
T-W-9Lokalne programy rewitalizacji, finansowanie rewitalizacji, inwestycje w procesach rewitalizacji.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia22
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS05_W01Student potrafi zidentyfikować i scharakteryzować specyfikę zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych. Student jest zdolny do oceny stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat specyfiki zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych.
C-2Rozwinięcie umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Przygotowanie do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji.
Treści programoweT-W-1Prawne uwarunkowania remediacji powierzchni ziemi. Specyfika zanieczyszczenia terenów przemysłowych i poprzemysłowych.
T-W-2Sposoby prowadzenia remediacji oraz podstawy wykonania projektu planu remediacji
T-W-8Waloryzacja przestrzeni i obiektów poprzemysłowych wykazujących wartości historyczne i architektoniczne.
T-L-4Sporządzenie koncepcji rewitalizacji. Szczegółowa charakterystyka wybranego terenu pooprzemysłowego z uwzględnieniem opisu obiektu, zdiagnozowanych przekształceń, zaproponowanie odpowiednich metod rewitalizacji oraz zagospodarowania w wybranym kierunku.
T-W-7Metody tworzenia koncepcji rewitalizacji terenów przemysłowych uwzględniając specyfikę obszaru przekształconego i jego otoczenie oraz potrzeby społeczne i kulturowe.
T-L-2Analiza projektu planu remediacji
T-L-3Opracowanie raportu na temat biopreparatów do zastosowań remediacyjnych. Przegląd środków dostępnych na rynku. Analiza skuteczności preparatów na podstawie przeglądu artykułów naukowych. Praca w grupach.
T-W-5Proces rewitalizacji w ujęciu prawno-finansowym, środowiskowo-przestrzennym oraz społeczno-gospodarczym.
T-L-1Przygotowanie planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi
T-W-9Lokalne programy rewitalizacji, finansowanie rewitalizacji, inwestycje w procesach rewitalizacji.
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty bioremediacji. Metabolizm mikroorganizmów jako podstawa biotransformacji związków organicznych i nieorganicznych, w tym polimerów naturalnych i syntetycznych. Biologiczny rozkład polutantów, na przykładach biodegradacji wybranych substancji ropopochodnych, substancji aktywnych pestycydów, innych wybranych trwałych zanieczyszczeń organicznych. Biologiczna mobilizacja i immobilizacja metali ciężkich na wybranych przykładach
T-W-6Społeczny aspekt rewitalizacji. Kryteria i wskaźniki społeczne degradacji przestrzeni, problemy demograficzne w miastach, marginalizacja społeczna, segregacja społeczno-przestrzenna. Pojęcie gentryfikacji. Formy partycypacji społecznej w procesach rewitalizacji.
T-W-4Pojęcia i cele rewitalizacji, rewaloryzacji, rekultywacji i modernizacji.
Metody nauczaniaM-4wykład problemowy
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opisać przynajmniej trzy specyficzne cechy zanieczyszczenia powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS05_U01Student rozwija umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Student ma podstawy do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji oraz rewitalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat specyfiki zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych.
C-2Rozwinięcie umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Przygotowanie do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji.
Treści programoweT-L-2Analiza projektu planu remediacji
T-L-1Przygotowanie planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi
T-L-4Sporządzenie koncepcji rewitalizacji. Szczegółowa charakterystyka wybranego terenu pooprzemysłowego z uwzględnieniem opisu obiektu, zdiagnozowanych przekształceń, zaproponowanie odpowiednich metod rewitalizacji oraz zagospodarowania w wybranym kierunku.
T-L-3Opracowanie raportu na temat biopreparatów do zastosowań remediacyjnych. Przegląd środków dostępnych na rynku. Analiza skuteczności preparatów na podstawie przeglądu artykułów naukowych. Praca w grupach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opisać przynajmniej trzy elementy projektu planu remediacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS05_K01Student nabędzie podstawy do do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi. Będzie umiał powiązać stan środowiska naturalnego oraz zachodzące w nim zmiany z oczekiwanymi wynikami remediacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Przygotowanie do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji.
C-1Przekazanie wiedzy na temat specyfiki zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych.
Treści programoweT-L-2Analiza projektu planu remediacji
T-L-1Przygotowanie planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi
T-L-3Opracowanie raportu na temat biopreparatów do zastosowań remediacyjnych. Przegląd środków dostępnych na rynku. Analiza skuteczności preparatów na podstawie przeglądu artykułów naukowych. Praca w grupach.
T-L-4Sporządzenie koncepcji rewitalizacji. Szczegółowa charakterystyka wybranego terenu pooprzemysłowego z uwzględnieniem opisu obiektu, zdiagnozowanych przekształceń, zaproponowanie odpowiednich metod rewitalizacji oraz zagospodarowania w wybranym kierunku.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-4wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podać przynajmniej trzy czynniki uwzględniane przy planowaniu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi.
3,5
4,0
4,5
5,0