Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Oceny oddziaływania na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceny oddziaływania na środowisko | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać zagadnienia dotyczące środowiska przyrodniczego oraz zagadnienia związane z ochroną środowiska a także znać podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z aktami prawnymi dotyczącymi ooś oraz zagrożeniami wynikającymi z inwestycji w odniesieniu do wszystkich elementów środowiska. Nabycie umiejetności wykorzystania sposobu ich eliminacji i minimalizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Procedury kwalifikacji przedsięwzięć do oceny oddziaływania na środowisko. | 4 |
T-L-2 | Klasyfikacja przykładowych przedsięwzięć wybranych z listy. | 4 |
T-L-3 | Analiza treści raportu na wybranych przykładach. | 10 |
T-L-4 | Ocena oddziaływania wybranych przedsięwzięć na środowisko. | 6 |
T-L-5 | Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym. | 2 |
T-L-6 | Metody stosowane w prognozowaniu zmian w środowisku dla ocen oddziaływania na środowisko. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota oceny oddziaływania na środowisko. Podstawy prawne i proceduralne wykorzystania informacji przyrodniczej w procesie ooś. | 4 |
T-W-2 | Udział społeczeństwa w postępowaniu oceny oddziaływania na środowisko | 2 |
T-W-3 | Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko | 4 |
T-W-4 | Procedury postępowania w sprawie ocen oddziaływania na środowisko | 8 |
T-W-5 | Procedury uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji | 2 |
T-W-6 | Informacje dotyczące karty informacyjnej przedsięwzięcia. | 2 |
T-W-7 | Aspekty środowiskowe w procedurach ocen oddziaływania na środowisko wynikające z obowiązku spełniania wytycznych Komisji Europejskiej | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie kolejnych tematów ćwiczeniowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS14-01_W01 Student ma wiedzę dotyczącą wymagań przeprowadzenia procesu ocen oddziaływania na środowisko oraz umie opisć oddziaływanie inwestycji na poszczególne elementy środowiska. | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
ABI_1A_OS14-01_W02 Student nabywa wiedzę dotyczącą aktów prawnych niezbędnych w ocenie oddziaływania na środowisko. | ABI_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS14-01_U01 Student potrafi określić zagrożenia wynikające z inwestycji na poszczególne elementy środowiska przyrodniczego. Nabywa umiejętności posługiwania się aktami prawnymi niezbędnymi w ocenie oddziaływania na środowisko. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS14-01_K01 Student ma świadomość wpływu zapisów raportu z oceny oddziaływania na środowisko na decyzje środowiskowe. Student posiada zdolność oceny ważności i potrzeby ochrony środowiska. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-W-4, T-L-6, T-L-4, T-W-2, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS14-01_W01 Student ma wiedzę dotyczącą wymagań przeprowadzenia procesu ocen oddziaływania na środowisko oraz umie opisć oddziaływanie inwestycji na poszczególne elementy środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy klasyfikacji przedsięwzięć, nie potrafi w pełni określić zakresu raportu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_OS14-01_W02 Student nabywa wiedzę dotyczącą aktów prawnych niezbędnych w ocenie oddziaływania na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe akty prawne niezbędne w procedurach ocen oddziaływania na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS14-01_U01 Student potrafi określić zagrożenia wynikające z inwestycji na poszczególne elementy środowiska przyrodniczego. Nabywa umiejętności posługiwania się aktami prawnymi niezbędnymi w ocenie oddziaływania na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe zagrożenia z inwestycji na poszczególne elementy środowiska przyrodniczego. Umie posługiwac się wybranymi aktami prawnymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS14-01_K01 Student ma świadomość wpływu zapisów raportu z oceny oddziaływania na środowisko na decyzje środowiskowe. Student posiada zdolność oceny ważności i potrzeby ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń związanych z inwestycjami oraz ma świadomość swojej roli w kształtowaniu środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- 1. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199 poz.1227 z póź. zm.), 2008, 2008
- Krystek J., Ocena oddziaływania na środowisko, Warszawa, 2022
- Rakoczy Bartosz (red.), Oceny oddziaływania na środowisko w praktyce, Wolters Kluwer, 2017
- Barczak A., Łazor M., Ogonowska A., Oceny oddziaływania na środowisko w prawie polskim, Wolters Kluwer, 2018
- Lenart W., Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby Ocen Oddziaływania na Środowisko, EkoKonsult, Gdańsk, 2002
Literatura dodatkowa
- Jendrośka J., Bar M., Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i inne wymagania prawne ochrony środowiak w procesie inwestycyjnym., Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław, 2009
- Bar M., Jendrośka J., Prawo ochrony środowiska. Podręcznik, Centrum Prawa Ekologicznego, rocław, 2005
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 z póź. zm.), 2004, 2004